חקירת אסון מירון

חבר הוועדה נזף במפכ"ל: "איך לא עשיתם עד כה תחקיר?"

מפכ"ל המשטרה עלה היום להעיד בוועדה לחקר אסון מירון, במהלך העדות, נזף חבר הוועדה בחומרה במפכ"ל; "איך לא הפקתם לקחים עד עכשיו, מהאסון שקרה בגשר דב?" • העדות המלאה (חדשות)

שימי שפר | כיכר השבת |
קובי שבתאי (צילום: לע"מ)

לאחר מספר דחיות, התייצב הבוקר (שני) מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי בוועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון, והחל למסור את עדותו, שנמשכה מספר שעות. "כיכר השבת" העביר את העדות בשידור חי.

כזכור, לאורך החודשים האחרונים נשמעו בוועדה שלל טענות והאשמות מצד קציני משטרה לשעבר, שהאשימו את המפכ"ל באחריות אישית בעניינים הנוגעים לאישור תוכניות ההילולה, והבוקר אמור המפכ"ל להגיב ככל הנראה לדברים.

יצוין כי בשבוע שעבר ביקש המפכ"ל לדחות את עדותו בשל המצב הביטחוני וגל פיגועי הטרור - בקשה אשר נענתה מצד יו"ר הוועדה, השופטת דבורה ברלינר, שדחתה את עדותו להבוקר.

לאחר עדותו הארוכה, בה השיל המפכ"ל את האחריות האישית שלו לאירוע והטיל זאת על הדרג המדיני, הוא החל להשיב על שאלות חברי הוועדה אל"מ שלמה ינאי ומרדכי קרליץ.

בתחילת דבריו נזף חבר הוועדה אל"מ ינאי, במפכ"ל המשטרה שאמר קודם לכן, כי עד כה טרם בוצעה חקירה מטעם המשטרה, אודות האסון הקשה שאירע, וזאת בשל היעדר אישור של היועץ המשפטי לממשלה וחברי הוועדה.

ינאי: "הוועדה הבהירה מבחינתה לפני מספר חודשים שאין לה שום בעיה שהמשטרה תבצע תחקיר, ולמיטב הבנתי לא רק שאין מניעה, אלא שזה בעייתי מאד, אם עד עכשיו לא עשיתם תחקיר לקראת ההכנות להילולא".

המפכ"ל: "לפי הנהלים של המשטרה, אנחנו חייבים להמתין לאישור מהיועץ המשפטי לממשלה כדי לבצע תחקיר, ולכן ברגע שנקבל אור ירוק אנחנו נתחיל בביצוע התחקיר".

ינאי: אי אפשר להכין את מירון מבלי שאתם תפיקו לקחים ממה שהתרחש בגשר דב.

המפכ"ל: "אני מקבל את הדברים ואני יצור קשר עם היועמ"ש ואעדכן את חברי הוועדה בהמשך".

ינאי: היכן היו אמצעי החוזי בזמן האסון? קראנו על רחפנים שהוצבו למטרת ההילולא ועל אמצעי תצפית נוספים, מדוע הם לא פעלו בסוף בעת האסון?

המפכ"ל: "מדובר בנושא שצריך לבדוק. אני אישרתי והוריתי להעביר למבצע מירון את הרחפנים המתקדמים ביותר, מעבר למה שהם ביקשו, וכשהגעתי לחדר המצב וראיתי את תמונת המצב, לא הבחנתי בפער בין המצב בחדר המצב לבין המציאות בשטח. יתירה על כך, כשהייתי בחדר המצב אמצעי החוזי, רחפנים ומסוקים פעלו כשורה".

‏ינאי: מה עלה בשיח שלך עם השר לביטחון הפנים הקודם לפני ההילולה?

המפכ"ל:" הבנתי מרוח הדברים שיש ציפייה להר פתוח מצידו ומצד הציבור".

ינאי: האם הופעלו עליך לחצים חיצוניים כדי לאשר את ההילולא או פרטים שקשורים בלאפשר כניסה של כלי רכב.

המפכ"ל: "אני לא מכיר לחצים שהופעלו עליי. אני יודע שהיו לחצים על ממ"ז צפון לגבי מספר כלי הרכב שיעלו להר.
אמרתי לו, שמעון, זו החלטה שלך, ומה שתחליט תקבל ממני את כל הגיבוי הנדרש".

כזכור, קודם לכן בחר המפכ"ל, בפתח העדות שלא להשיב על שאלות, והחל להקריא דברים מתוך הכתב. "למרבה הצער עברנו כולנו אירוע טרגי, ואני רוצה להשתתף מכאן בצער המשפחות", הוא פתח. "המשטרה ואני בראשה תמכנו בהקמת וועדת חקירה ממלכתית, אשר כבר בשלב הזה אפשר לומר שדו"ח הביניים שלה מסייע מאד למשטרה כבר כעת".

בשלב הזה התחיל לתאר, לדבריו, את השתלשלות אירועי ל"ג בעומר במירון. "כשנכנסתי לתפקיד בחודש ינואר 2021, ההכנות לאירוע מירון היו בעיצומן והדבר היחיד שהיה חריג אז, הוא נושא הקורונה שהיה תחת אחריותם של הדרג הממשלתי.

"בשנת 2021, לאור העובדה שכבר התקיימו אירועים המוניים אחרים, בהם תפילות בכותל ובהר הבית ועוד, היה קשה מאד לבוא בדרישה למנוע את קיום ההילולא, בעת שהממשלה פעלה באותה תקופה לאפשר אירועים המוניים".

המפכ"ל הוסיף: "אירוע מירון הוא אירוע מחוזי בדיוק כמו מרתון תל אביב, או אירועים מחוזיים נוספים. במירון יש לנו ריבוי שחקנים, שהופכים את ההילולא במירון למורכב יותר. לא בכדי התרשמתי שמחוז הצפון בראשותו של הממ"ז שמעון לביא הכין עצמו היטב להילולא, ולכן חשבתי אז שאין ראוי ממנו להיות בתפקידו, ואני חושב כך גם היום, לאור ההישגים הרבים שהוא מביא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר