ניצחון מוחץ

מקרון ניצח את לה פן: "אהיה נשיא של כולם"

אחרי חודשים של מערכת בחירות מותחת, הנשיא עמנואל מקרון ניצח את מועמדת הימין הקיצוני לה פן וינהיג את צרפת גם בחמש השנים הבאות. לה פן הודתה בהפסד (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג בניסן תשפ"ב | 24.04.22
(צילום: Shutterstock)

בשעה 20:00 הערב שעון פריז (21:00) שעון ישראל נסגרו הקלפיות בסבב השני בבחירות לנשיאות צרפת, ולמרות המסרים האופטימיים מטעם מנהלי הקמפיין של מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן, נראה כי על פי המדגמים הנשיא הצרפתי מקרון ימשיך לכהונה נוספת כנשיא צרפת בארמון האליזה.

על פי מדגמי הבחירות כפי שפרוסמו בערוץ הצרפתי france24, הנשיא המכהן מקרון מוביל על אשת הימין הקיצוני לה פן, כשמקרון זוכה ב-58.2% מקולות הבוחרים, ואילו לה פן מסתפקת ב-41.8% בלבד.

מקרון הוא הנשיא הראשון מזה 20 שנים שמצליח להיבחר לכהונה שניה, זאת אחרי שכל קודמיו בתפקיד בשנים האחרונות לא הצליחו להיבחר לקדנציה שניה.

מקרון: "אהיה הנשיא של כולם, מבין את החובה שמוטלת עליי"

בנאום הניצחון שנשא הנשיא מקרון מול מגדל אייפל, אמר הנשיא הצרפתי כי מעתה יהיה הנשיא של כולם. בנאומו אמר: "לפני הכל, תנו לי להגיד - תודה!".

עוד אמר כי הוא "רוצה להודות לכל העובדים, האקטיביסטים. כל מי שפעל לתמיכה בי, שהפך את הבחירות האלו לאפשריות".

"אני גם רוצה לומר כי הרבה אנשים הצביעו לי לא כדי לתמוך באידיאולוגיות שלי אלא כדי לחסום את הימין הקיצוני. אני רוצה להודות להם. אני מבין את החובה שמוטלת עליי".

בהמשך נאומו התייחס להפסדה של לה-פן ואמר כי הוא "רוצה להודות לגברת לה פן. אני מבין את אכזבתה". בתגובה לשריקות הבוז מהקהל השיב מקרון: "בלי בוז, אני אהיה הנשיא של כולם".

"האנשים שהצביעו לימין הקיצוני, אני מבין את הכעס שלהם ואת התסכול שלהם." בהמשך אמר: "היום אתם בוחרים בעתיד טוב שלנו, עתיד טוב לעתידה של אירופה."

עוד אמר כי "יש לנו עוד הרבה מה לעשות. המלחמה באוקראינה מראה שאנחנו בתקופה קשה... אנחנו צריכים להיות זהירים כי המדינה שלנו חייבת להישאר חזקה. אנחנו נדאג שאף אחד לא יישאר בצד. יחד אנחנו נשמור על האחדות שלנו, כדי לשמור על השנים הקרובות שיהיו לא קלות, אבל נוכל לדאוג בשנים הללו לדורות הבאים".

בסיום נאומו אמר כי "כל אחד מאיתנו צריך להיות אחראי, מתחשב... זה מה שהופך את העם הצרפתי לכזה עם מדהים שאני כל כך אוהב. ואני כל כך גאה לשרת את העם הזה שוב".

לה פן: "בעוד מספר שבועות ניפגש בקרב הבא"

מארין לה פן שהפסידה בבחירות נשאה נאום הפסד בו הודתה לכל הבוחרים בה ואמרה כי "מודה לכל המיליונים שבחרו בי". עוד אמרה כי למרות שמאוד רצתה להגיע לשלטון, "אזרחי צרפת החליטו אחרת ממה שרצינו".

בהמשך נאומה אמרה כי "הראנו שאנחנו יכולים לעמוד יחד כדי להגן על צרפת. אנחנו נמשיך לעשות את זה. נמשיך להילחם ברפורמת הפרישה (לפנסיה, צ"ב) של מקרון". עוד אמרה: "אמשיך להילחם שהכח יישאר בידיהם של אזרחי צרפת".

את נאומה חתמה לה פן כשאמרה: "בעוד מספר שבועות אנחנו ניפגש בקרב הבא, בבחירות לאסיפה הלאומית". את דבריה סיכמה: "הערב אגיד שוב - לא אשאיר לבד את אזרחי צרפת!"

ברחבי העולם מברכים את מקרון

שר החוץ יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות לחברי הטוב עמנואל מקרון שנבחר לכהונה נוספת לנשיאות צרפת. מקרון הוא מנהיג חשוב מהנהגת המרכז העולמית וחבר אמת של ישראל. נמשיך לעבוד יחד ולחזק את שיתופי הפעולה בין המדינות שלנו".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ברך באנגלית ובצרפתית את מקרון ואמר: "ברכות לעמנואל מקרון על בחירתך המחודשת לנשיאות צרפת. צרפת היא אחת מבעלות בריתנו הקרובות והחשובות ביותר. אני מצפה להמשיך לעבוד יחד בנושאים החשובים ביותר לשתי מדינותינו ולעולם כולו."

נשיא האיחוד האירופי מישל בירך גם הוא את מקרון, זאת בצל התבטאויותיה של לה פן נגד מדיניות האיחוד האירופי: "האיחוד האירופי יכול לסמוך על צרפת באיחוד למשך חמש שנים נוספות".

---

לצד סקרים בלגיים שהתפרסמו מוקדם יותר, גם מדגמים ראשוניים בצרפת מנבאים כי הנשיא מקרון מוביל על לה פן, כשמקרון זוכה ל-56-58% מקולות הבוחרים, זאת לעומת 42-44% בלבד ללה פן.

מוקדם יותר פורסמו מספר סקרים בבלגיה, שלעיתים לא מדייקים, לפיהם מקרון מנצח בלא פחות מארבעה סקרים כאלו:

1. 55% לנשיא מקרון, 45% למארין לה פן.

2. 56% לנשיא מקרון, 44% למארין לה פן.

3. 57% לנשיא מקרון, 43% למארין לה פן.

4. 58% לנשיא מקרון, 42% למארין לה פן.

בשבועיים האחרונים לה פן ומקרון נלחמו על כל קול של הבוחרים שבחרו במועמדים האחרים בסבב הבחירות האחרון, במיוחד אחר הקולות של מצביעי איש השמאל הקיצוני מלנשון שהגיע למקום השלישי במירוץ לפני כשבועיים.

על מנת לשכנע את מצביעי מלנשון, טען מקרון כי רק הוא יכול לחסום את הימין הקיצוני ואת לה פן. מנגד, לה פן טענה כי היא תביא לשינוי בארמון האליזה, זאת אחרי שנים של מחאות אנשי השמאל במחאות שונות, בין היתר מחאת האפודים הצהובים.

במילים אחרות - כל אחד טען בפני מצביעי המועמדים האחרים: תצביעו לנו כי אנחנו הרע במיעוטו.

מיד לאחר הבחירות אמר ז'אן לוק מלנשון כי הוא קורא "להילחם באפשרות שהימין הקיצוני יעלה לשלטון". יחד עם זאת סירב לתמוך פומבית בנשיא מקרון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר