שידור ישיר מהוועדה

צרחות בדיון על הפרשת שיקלי: 'עבד שימושי, סותם חורים'

ועדת הכנסת מתכנסת לבקשת ראש הממשלה ויו"ר ימינה נפתלי בנט להכריז על ח"כ שיקלי כפורש מהסיעה • רוב יציב לקואליציה • מהומות וצרחות במהלך הדיון: "חסר לך דגל שחור מאחור" (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ועדת הכנסת מתכנסת הבוקר (שני), לדון בבקשת רוה"מ ויו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה. מנהל הדיון הוא יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, שכיהן כיו"ר ועדת הכנסת בימי הכנסת ה-23, בממשלת נתניהו-גנץ. את ח"כ ניר אורבך, האבל על פטירת אמו, מחליפה ח"כ שירלי פינטו, שלא צפויה לעשות לבנט לבעיות.

בתחילת הדיון, שהתעכב עד שהחל, הציג השר לשירותי דת מתן כהנא את בקשת ראש הממשלה ויו"ר סיעת ימינה בבקשה לקבוע שח"כ ימינה פרש מסיעת ימינה. "אין לי שום דבר אישי כנגד ח"כ שיקלי ברמה האישית אנחנו די מיודדים ואני רוצה להאמין שכך גם יישאר", אמר. "גורלו המשפטי של אדם אחד כאשר מהצד השני גורלה של מדינת ישראל על כף המוזניים".

דבריו שוסעו כל העת בידי חברי הכנסת. במהלך דבריו נכנסה ח"כ עידית סילמן לדיון. שלושה חברי כנסת - אופיר כץ, איתמר בן גביר ודוד אמסלם - הוצאו בידי יו"ר הועדה.

במהלך נאומו תקף כהנא את שיקלי: "הבנו כולנו שעל כף המאזניים עומד עתידה של מדינת ישראל. מצד אחד המשך שיעבוד עתידה של המדינה לגורלו המשפטי של אדם אחד, וגרירת מדינת ישראל להמשך כאוס שלטוני, תוך שסע חברתי מעמיק, משבר בריאותי וכלכלי, המשך אובדן המשילות, וללא תקציב, או לקחת אחריות.

"לעשות מעשה שעלולים לשלם עליו מחיר אישי ופוליטי משמעותי ולחלץ את המדינה מהתהום אליה היא דהרה.
אתה חה"כ שקלי, ברגע האמת, ברגע הגורלי, השתפנת. ברחת מלקחת אחריות - בחרת להשתפן כדי להשתריין".

כהנא המשיך ואמר: "חה"כ שקלי, אם ערכים עמדו בבסיס ההחלטה שלך, איך העזת להצביע נגד חוק האזרחות? איך העזת להצביע נגד אינטרס בטחוני מובהק של מדינת ישראל? בחרת בראש האופוזיציה נתניהו כמי שיברך אותך לאחר נאום הבכורה שלך. שיקלי יטען שהפרנו הבטחות בחירות, אבל בגלל זה הוא עבר לחיקו החמים של גדול מפרי הבטחות הבחירות אי פעם".

כהנא לשיקלי: "עשית את הצעד החריף ביותר מבחינת הימין המשפטי, כאשר הלכת לבג"ץ נגד הכנסת עוד קודם הדיון הנוכחי - אבל זה לא מפתיע כי פטרונך החדש, נתניהו, הוגדר ע"י אהרן ברק כ'גדול מגני מערכת המשפט'"

מירי רגב למתן כהנא: "יא מתיוון".

השר כהנא פנה לח"כ שיקלי ואמר, "איזה מחיר אתה משלם על יריקה בפרצוף של דורות של החניכים שלך במכינה ושל החברים שלך מהצבא אלו שיצאת איתם לקרב. פסלת את חבריך לצבא והעדפת את מי שמבקש לשסע אותנו".

דבריו עוררו גיחוך בקרב חברי הכנסת, אך הוא המשיך: "איפה אתה ברגע האמת כשמדינת ישראל הייתה צריכה אותך?". ח"כ שלמה קרעי שאל את השר כהנא, האם מועצת השורא כתבה את הדיון.

ח"כ ינון אזולאי קרא לעברו של כהנא: "הרסת את שירותי הדת במדינת ישראל, תתבייש לך", וכהנא הגיב: "אתה עושה חילול השם ומרחיק אנשים מהיהדות. אני קידשתי שם שמיים כדי לאכול כשר בטייסת".

ח"כ משה ארבל קרא, "על איזה תקציב אתה מדבר, להשקיע 50 מיליון ש"ח בבית ברעננה?", ח"כ יואב קיש אמר לכהנא: "אתה בוורטיגו".

כהנא המשיך: "שיקלי עבר לחיקו החם של גדול מפירי ההבטחות בפוליטיקה", ואמר לשיקלי: "אתה עובר את מה שעוברת עכשיו חברתנו עידית סילמן". סילמן בכעס: "אל תקטין אותי".

השר כהנא בסיכום דבריו פונה באצבע מאשימה לח"כ שיקלי: "פרשת מאיתנו כי דאגת לעתידך הפוליטי. כנראה הכרת טוב מאיתנו את פטרונך החדש וידעת מה מצפה למי שישים את טובת המדינה לפני טובתו האישית. פרשת מאיתנו כי לא היה לך האומץ לעבור את מה שאנחנו עוברים בשביל המדינה. את מה שחברתנו עידית עברה בשנה האחרונה".

כהנא בפניה לחברי הוועדה: "חברי חברי הכנסת, חיכינו לשקלי. קיוונו שיתעשת". ואף חושף כי מאחורי הקלעים: "קיווינו שלפחות בחלק מההצבעות יהיה ענייני כמו שסיכמנו גם אחרי שעזב".

לאחר דברי השר כהנא, פרקליטו של ח"כ עמיחי שיקלי, עו"ד גיא בוסו החל להשיב לטענות שהושמעו כנגד ח"כ שיקלי. לדבריו, אסור לשר כהנא להשתתף בדיון ואני מבקש להוציא אותו. הנוכחות שלו כאן הוא צלם בהיכל. חברי הכנסת מלכיאלי אמר, גם במשרד הדתות הוא צלם בהיכל.

בוסי ציטט סעיפים מתקנון הכנסת שלדבריו תומכים בדעתו. בוסי ביקש שכל טיעוניו של השר כהנא ימחקו מהפרוטוקול. "התוכן של דבריו שקרי לחלוטין". לדבריו, "מה הקשר בין הטיעונים של השר כהנא כלפי ח"כ נתניהו, לטענות כנגד ח"כ שיקלי?", בוסי הוסיף וטען כי ניהול הדיון מנוגד לחוק.

בוסי ביקש לפסול את ח"כ שירלי פינטו קדוש מלהשתתף בדיון מאחר והיא ח"כ נורבגית כלשונו, ומאחר שהיא נכנסה לכהן כח"כ לאחר שהשר כהנא התפטר מהכנסת, לדבריו זה ניגוד עניינים. לדבריו, בית המשפט רמז לשר הפנים דרעי למשוך את ידיו מקבלת החלטה בנושא ראש עיריית טבריה. הוא גם ביקש לפסול את ח"כ בועז טופורובסקי.

עו"ד בוסי האשים שהוצרך לעבוד בליל הסדר ובשבת כדי להיערך לדיון. "זו כלימה. התלוננתי על כך ליו"ר הוועדה אורבך שהיה גם הוא בחופשה". הוא סיפר כי איילת שקד במו"מ לעבור לליכוד והמשיך: "על אביר קארה לא צריך להכביר במילים, אין דרך שהוא לא חיפש ללכת". ח"כ מהאופוזיציה: "גם ברגעים אלו".

"מספר 2 של יו"ר ימינה מנהלת מסילות כדי להגיע לפרישה ולמפלגה אחרת", אמר עו"ד בוסי.

עוד לפני תחילת הדיון פרצו מהומות בוועדת הכנסת. באופוזיציה טענו שצריך לעבור לאולם גדול יותר - כדי לאפשר לחברי כנסת נוספים ולעיתונאים להיכנס. חבר הכנסת דודי אמסלם מ'הליכוד' אמר לחבר הכנסת יבגני סובה מ'ישראל ביתנו': "אין לכם ממשלה, אתם כבר נשחטתם. חכו עוד כמה חודשים ותראו מה נעשה לכם".

העיתונאים והעוזרים של חברי הכנסת הוצאו מהדיון כמו גם אורחים נוספים שהגיעו לשם דוגמת בועז קוקיא יו"ר פורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור. ח״כ אופיר אקוניס (הליכוד) שניסה למנוע את הרחקתו של בועז קוקיא, יו״ר הפורום, אמר לח״כ גינזבורג שהרחקת יו״ר הפורום היא מעשה שלא יעשה ושמבייש את הכנסת כולה״.

"לקואליציה הזאת אין גבולות ואין רגישות. קוים אדומים נחצים ובכל דיון מגיעים לשפל חדש", אמר אקוניס.

יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ יולי אדלשטיין התייחס לדיון ואמר: "דיון שמקורו בחטא - סופו שיתנהל בחטא. אין מקום לדיון על פרישתו של שיקלי, וגם אם היה - בכנסת יש סדר ונהלים. אם היו פועלים לפיהם - לא היינו מגיעים לפארסה הזו. איחור אדיר וסגירת מיקרופונים לנבחרי הציבור. בושה ומבוכה גדולה".

ח"כ בן גביר זעם אף הוא על סגירת המיקרופונים ואמר: "אתה הופך את הדיון לבעייתי, תפתח את המיקרופנים תתן לאופוזיציה גם לדבר, מה זאת ההתנהגות הזאת? אתה מפריע לנו לחופש הביטוי. חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה".

הדיון בוועדה הפך לסוער במיוחד. יו"ר הוועדה קורא לסדר לחברי הכנסת רבים. גינזבורג הוציא את ח"כ אורלי לוי אבוקסיס מהדיון לאחר שזו אמרה: הפכת להיות ח"כ ועבד שימושי. אתם צבועים אנשים כמוך לא מחזיקים מעמד. בעבר חשבתי שאתה ח"כ ערכי".

ח"כ איתן גינזבורג השיב לח"כ לוי ואמר: "את מאוד חצופה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר