כל מה שלא ידעתם

'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ': השעון המעורר הורס לנו את הבריאות

וגם: כך מייצרים דבש כחול; ההסרטה הראשונה של קטטה ברחוב; הילד שהמציא אופנוע שלג; אוסף תמונות עתיקות של המשקה המפורסם - ומלא ידע שלא היה בידכם עד היום (מגזין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
יש חיה כזו. (צילום: Shutterstock)

ברוכים השבים ל''עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'. שבנו אליכם מפגרת הפסח, ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים עדיין יש לנו קצת ידע לצבור.

אז בואו נדע:

עולם

מפגש בלתי אפשרי: הנהרות שמתקשים להתערבב

המפגש המרתק בז'נבה (צילום: Shutterstock)

ממשיכים עם מקומות שתוכלו בהחלט לבקר בהם, לאחר סדרת ה'אין כניסה' שלנו. והפעם, יעד אירופי מעניין.

בעיר ז'נבה שבשוויץ, זורמים כמה נהרות. אך הארוו והרון הם שני נהרות מעניינים במיוחד, מאחר והם נפגשים במין צומת שלא ממש עובדת.

הניסיון הכושל של המים להתמזג אלו באלו, נובע מהזרם החזק של שני הנהרות שלא מאפשר להם לפלוש זה לתחומו של זה. רק לאחר מרחק גדול מצליחים הנהרות להתערבב.

הארוו מגיע מכיוון הרי האלפים השוויצריים בקול רעש גדול וסוחף עימו עפר וחומרים נוספים, מה שגורם לצבעו הצהבהב. הרון, מאידך, צבעו כחול שגרתי.

יש חיה כזו: שריקות מצמררות, מניפה - וריצה על שתיים

עוד מפגש מרתק: החרדון מתמודד עם נחש (צילום: Shutterstock)

ואם במפגשים עסקינן, שימו לב לתמונה הזו. יצור משונה כלשהו, שנראה כמו לטאה אבל מניפה פרוסה סביב צווארו, מתעמת עם נחש.

שמו של היצור הזה מעיד עליו: חרדון הצוארון. מדובר במין של לטאה הייחודי לאוסטרליה ולגינאה, שנברא עם מין עטרת צוואר שמסייעת לו בהרתעת תוקפים פוטנציאליים ביערות ובצמחייה שבהם הוא מצוי.

בזמן שהוא חש מאויים, הוא פותח את פיו ואת המניפה, שבולטים בצבעי סכנה; אדום, כתום ולעיתים צהוב. במקביל הוא משמיע שריקות מצמררות. אם הטכניקה הזו לא עובדת, נמלט החרדון על שתי רגליו האחוריות, מחזה מעניין בפני עצמו.

באוסטרליה מאד גאים בחרדון הצווארון ורואים בו סמל לאומי לא רשמי. בתקופה מסויימת הופיעה דמותו על מטבעות ה-2 סנט המקומיים. כמו כן, דגם אוסטרלי של אופניים שכונה 'אופני הלטאה' הוקדש להימלטותו המעניינת של החרדון מפני סכנות.

כך מייצרים דבש כחול - וזו הסיבה שלא מוכרים אותו

הכוורנים מציגים: דבש כחול, ורגיל - בצנצנות, ובכוורת (צילום: ללא קרדיט)

זו תקופה קשה להיות דבורה. מספרי הדבורים מתמעטים באופן משמעותי בשל מזיקים שונים, אך אם לא די בכך דבורים החלו לייצר דבש כחול.

בשנת 2014 דווח בצרפת על חלות דבש שהכילו דבש כחול. המדענים הנדהמים שהחליטו לחקור זאת, גילו כי הדבורים שהו בסביבות מפעל גדול שמייצר סוכריות M&M (מטבעות שוקולד קטנות מצופות בצבע מאכל, דומה ל'עדשים' הישראליים).

מתברר כי הדבורים נהגו לטעום מאתר הפסולת של המפעל, וצבע הדבש הושפע מצבעי המאכל האינטנסיביים. אבל לא רק הצבע הושפע, אלא גם הרכב הדבש - שאינו ראוי למכירה מאחר והפך ללא בריא בהשפעת הכימיקלים מהסוכריות.

אגב, דבש הוא אחד המאכלים היחידים בעולם שאף פעם לא מתקלקלים. אם לא מאפשרים למזיקים חיצוניים להשפיע על הדבש, הוא יכול לשרוד אלפי שנים ולהישאר טרי.

מחקרים מוכיחים: השעון המעורר הורס אותנו

בלי צלצולים בבקשה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

השעון המעורר רע לבריאות שלנו. כיום זה ברור לכל החוקרים. אז איך נתעורר? מדענים ממליצים להתעורר כמו פעם: מאור טבעי.

על פי מחקר של המכון הלאומי לבריאות תעשייתית ביפן, יקיצה מרעש השעון עלולה להזיק ללב. התעוררות פתאומית עלולה לגרום ליתר לחץ דם וקצב לב.

בנוסף, כשאנו שומעים צליל חזק הדומה לאזעקה, מופעלים חושי החירום שלנו ומוגברת רמת הלחץ והאדרנלין באורח פתאומי, כי אנו חשים סכנה.

אם לא השתכנעתם לוותר על השעון המעורר, כדאי לכם לבחור מנגינה מוסיקלית ונעימה שתעיר אתכם בבוקר, ולא להישאר עם צלצולים אגרסיביים. מחקר אוסטרלי הוכיח כי הדבר אף תורם לעירנות ויותיר אתכם פחות עייפים.

שנה

היסטוריה: ההסרטה הראשונה של קטטה ברחוב

הקטטה הראשונה שהוסרטה. איפה כסאות כתר? (צילום: ללא קרדיט)

לא יוצא לנו הרבה להראות לכם סרטונים ישנים, מהסיבה הפשוטה שצילום הוידאו התפתח לאט, ומצלמות הוידאו היו יקרות מאד. חשוב גם לזכור שלקח זמן רב עד שהופיעו סרטונים עם הקלטת קול.

אבל אל תחשבו שהקטטות הראשונות שהוסרטו היו בפארק מים ישראלי כאשר כסאות כתר נזרקו בידי מבקרים אלימים זה על זה.

הנה מה שנחשב היום לקטטת הרחוב הראשונה שנתפסה במצלמת וידאו. היא צולמה בצפון אנגליה שבממלכה המאוחדת הבריטית בשנת 1901, לפני 121 שנים. הייתם חושבים שג'נטלמנים כאלו, במגבעת ועניבה, יתנהגו באלימות שכזו?

גלריה: אוסף תמונות עתיקות של המשקה המפורסם

אם תרצו לעקוב אחרי ההתפתחות האמריקנית בעת האחרונה, קוקה קולה עשוי להיות מדד לא רע. המשקה הזה יוצר באטלנטה שבבמדינת ג'ורג'יה בארה"ב מאז סוף המאה ה-19, והגזוז השחור הפך מאז למותג אמריקני מצליח בעולם כולו.

אגב, משקה הקולה היה אמור להיות שקוף או לפעמים אפילו ירוק אם לא היו מוסיפים לו חומרי צבע. היו תקופות שבהן מכרה קוקה קולה ביפן בקבוקי קולה שבהם משקה שקוף.

כך נראו הבקבוקים הראשונים של קוקה קולה (1894, ג'ורג'יה ארה"ב)
משלוח של בקבוקי קוקה קולה ברכב עתיק (1909, ארה"ב)
מזכרת של קוקה קולה בצורת צלב קרס, כשהוא נחשב רק סמל לשגשוג (1925, ארה"ב)
מודעת פרסומת אמריקנית לקוקה קולה (שנות ה-40, ארה"ב)
פותחן בקבוקים ישן ממותג (ארצות הברית)
מודעה של קוקה קולה המציגה את התפתחות הבקבוקים (1957, ארה"ב)

נפש

האיש שהתנדב להישלח לאושוויץ: ויטולד פילצקי

ויטולד פילצקי כחייל פולני וכאסיר באושוויץ (צילומים: נחלת הכלל)

למרות אופיו הזחוח של המדור שלנו, קשה לנו בלי רמיזה קטנה ליום הזיכרון לשואה. ויטולד פילצקי הוא שם שלא מוכר לרבים מאיתנו, אך סיפורו לא בלתי מעניין.

פילצקי (1901-1948) שירת כחייל בכמה יחידות בצבא פולין של מלחמת העולם השנייה, אך ניחן גם בכישורי ריגול מעולים.

בשנת 1940, לאחר כיבוש פולין, היה שותף בהקמת צבא מחתרת פולני שפעל נגד הנאצים, והגה רעיון: לחדור למחנה ההשמדה אושוויץ ולאסוף מידע על הזוועות המתרחשות בו, כמו גם לארגן מחתרת של אסירים.

אומר ועושה: פילצקי היה היחיד בעולם שהתנדב להיאסר במחנה המוות, ושם הקים ארגון אסירים שתפקידו היה לקבל מידע מהעולם החיצון ואף למסור אינפורמציה לפולין. לאחר כמה שנים במחנה הצליח להימלט עם כמה חברים, ולאחר מכן נלחם שוב בנאצים במסגרת מרד ורשה. ב-1948 נהרג בידי הממשלה הפולנית הסובייטית.

רעיון ילדותי: אופנוע שלג (Joseph-Armand Bombardier)

בומברדייה כנער, וכעבור שנים לצד 'חתול שלג' בייצורו (צילום: נחלת הכלל)

ממשיכים עם המצרך הנדיר: שלג. היום נכיר את ג'וזף-ארמנד בומברדייה, ילד שמאוחר יותר נודע כממציא, איש עסקים ומייסד 'בומברדייה' - תאגיד קנדי המייצר מטוסים, רכבות ועוד.

ג'וזף, שנולד וגדל בעיר וולקורט במדינת קוויבק שבקנדה, התעניין תמיד במכניקה. באותו אזור של כדור הארץ, השלג הוא גורם משמעותי מאד, שבהיעדר כלים מתאימים - עשוי להאט את התנועה.

בשנת 1922, בגיל 15, הרכיב ג'וזף מנוע של מכונית פורד דגם T לארבעה מקלות, וחיבר מאחור מדחף שבנה בעבודת יד. הדגם שבנה, שמאוחר יותר ייקרא 'אופנוע שלג' או 'חתול שלג', הצליח לנסוע חצי מייל על פני השלג עד שעצר.

בומברדייה המשיך לשכלל את הדגם, הוא המשיך להתעסק בהמצאה, ובשנת 1959 הציג לראשונה דגם מסחרי שייצר תחת המותג 'בומברדייה'. קיומם של רכבי שלג מעין זה שיחק תפקיד משמעותי בפיתוח אזורים צפוניים על פני כדור הארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר