הנאום המרגש של הנשיא

סיפורם המצמרר של 'ארבעת האהודים' הי"ד

במהלך נאומו בעצרת יום הזיכרון, תיאר נשיא המדינה, יצחק הרצוג, את נפילתם של 'ארבעת האהודים'; סיפור מצמרר על שרשרת הדורות המשרתים ונופלים למען הגנת הארץ (חדשות)

הנשיא הרצוג וארבעת ה'אהודים' (צילומים: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90; באדיבות המשפחות)

הסיפור המצמרר שחשף הנשיא: יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתח הערב (שלישי) בטקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, משפחות שכולות ומכובדים נוספים.

במהלך נאומו תיאר נשיא המדינה, יצחק הרצוג, את מעשי נפילתם של ארבעה, סיפור מצמרר הממחיש את דרכה של שרשרת הדורות המשרתים ונופלים למען הגנת המדינה.

(באדיבות המשפחות)

"אהוד שחר, בנם של עליזה ואהרון - ארטק, היה נצר למייסדי מרחביה, שבעמק יזרעאל. ב-1954, כאשר התגייס אהוד לצה"ל, הוא כתב להוריו: "אנחנו הופכים לחיילים טובים בצבא המולדת, נשתדל להגן עליה כמיטב יכולתנו". בפברואר 1955, במבצע "חץ שחור" למיגור קיני הטרור בעזה, נורה אהוד ונהרג, ואתו שבעה מחבריו. אימו, עליזה, נאלצה לבשר לבתה - מיכל את הבשורה שוברת הלב: "בת שלי, אין לנו יותר אח". חברו ממרחביה, אילן בורנובסקי, נשא אותו על גבו, משדה הקרב, חזרה אל הארץ, הביתה, למנוחת עולם.

"שלושה זוגות הורים בחרו לקרוא לילדם על שמו של אהוד שחר זכרו לברכה: אהוד שטוק, אהוד פלק ואהוד בורנובסקי.

(צילום: קובי גדעון / לע"מ)

"התינוק הראשון היה אהוד שטוק, בנם של רות ואסא, שנולד בעיצומם של ימי השלושים לאחר נפילתו של אהוד שחר. מעט אחריו, כששנת האבל במרחביה עדיין לא הסתיימה נולד לעדינה, בת דודתו של אהוד שחר, ולבעלה שמחה, בן - אהוד פלק. רב-סרן אהוד פלק שהיה טייס בחיל האוויר, נהרג יחד עם סגן אלוף רם קולר, במהלך תרגיל קרבות אוויר, מעל מדבר יהודה, בקיץ 1988. "הוא היה תמיד יותר מכולם", כתבו עליו חבריו אחרי שנפל, "הכי יפה, הכי חכם, הכי גיבור". הוא נטמן באדמות מרחביה, לצד אהוד שחר, שעל שמו נקרא.

"כשנולד לאילן בורנובסקי ולרעייתו דגנית בן, גם הוא קרא לו על שם אהוד – חברו שנפל מעבר לקווי האוייב, ושאותו נשא הביתה, בלי מילים - כמו 'הרעות' עצמה. זו שנותרה בהירה ודולקת. אודי בורנובסקי, התנדב לקומנדו הימי, ובלילה קר וסוער ב-דצמבר 1986, נהרג באימון צניחה. כשאביו אילן – שקבר את אודי בנו, ואת אהוד חברו – פוגש חיילים צעירים, הוא אומר להם: "אין לנו מדינה אחרת". ומבקש: "תעשו את המיטב לשמור על המדינה".

(צילום: קובי גדעון / לע"מ)

"ואהוד שטוק? הראשון שנולד, היה האחרון שנפל. אודי שטוק, לימים – סדן, היה קצין הביטחון בשגרירות הישראלית בטורקיה, כשארגון טרור פלסטיני הטמין פצצה במכוניתו. הוא נפל במרץ 1992, שבועיים לפני יום הולדתו השלושים ושבעה. שוחחתי השבוע עם אלמנתו – רחל, שנמצאת איתנו כאן הערב. גם היא, כמו אילן בורנובסקי, ביקשה בהתרגשות: "תשמרו לנו על המדינה".

(צילום: קובי גדעון / לע"מ)

הנשיא סיים את הסיפור: "שלושה אהודים שנקראו על שם אהוד אחד: אהוד שחר, אהוד פלק, אהוד בורנובסקי, ואהוד שטוק-סדן. ארבעה אהודים. ארבע דמויות מופת. ארבעה לוחמים שגילמו בשמם, בהלכותיהם ובגופם, את הערבות ההדדית את הרעות, הישראלית כל כך, שעוברת מדור לדור. ארבעה מבנינו, שהם והדורות שאחריהם; ממש כמו הדור של רב סרן סמי בן-נעים שנפל במלחמת לבנון השנייה, ושל סמל ראשון משה (מושיקו) אסנקו מלקו שנפל במבצע צוק איתן - שיקיריהם נוטלים חלק בטקס הערב - מעבירים את לפיד ההקרבה והשליחות, ונכונים לסכן את חייהם, למעננו, ולמען המולדת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר