לא לבעייתים | מאמר

אתם אנשים נורמטיביים? הפסיכולוג מחכה לכם!

אתם אנשים נורמטיביים. כולם רואים בכם סמל לבריאות הנפש ולשמחת חיים ואתם מבטיחים לעצמכם שבחיים לא תשבו על ספת הפסיכולוג. ייתכן שאתם מפספסים משהו? (משפחה)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
על ספת הפסיכולוג | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כולם רואים בכם סמל לבריאות הנפש. אתם האנשים הכי עליזים בסביבה, ואף אחד לא חושב שאתם המועמדים הפוטנציאלים לישיבה על ספת הפסיכולוג. אולם יתכן ששווה לכם לשקול את ההצעה הזו בכובד ראש.

אנשים רבים שאינם מכירים את עולם הפסיכולוגיה משוכנעים שללכת לפסיכולוג זה מעין עונש לאנשים בעייתיים. הם מדמיינים את עצמם יושבים מול פסיכולוג חמור סבר הקובע כי הם לוקים בהפרעת אישיות חריפה, ואף מאשים אותם בכך שהאישיות שלהם שלמראית עין נראית בריאה לחלוטין - אינה עונה על הקריטריונים אותם הוא למד. אולם מדובר בטעות חמורה.

תתארו לכם שאתם מוזמנים למשפט, ומוגש נגדכם כתב תביעה חמור, האם תנסו להתמודד בכוחות עצמכם עם חומר הראיות - או שתנסו להשיג עורך דין ממולח שיתווך לכם את הצדק שלכם מול כתב התביעה? רובנו נעדיף להסתייע בעורך דין המכיר היטב את הדרך המיטבית לצאת מהסיפור בצורה הטובה ביותר.

באותה המידה - לא תמיד כדאי לנו לנסות ולהתמודד לבד אל מול מורכבותם של החיים. לפעמים אנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים להגיע, אך לא תמיד אנחנו מצליחים להגיע אל היעד בקלות. אנחנו מתמלאים בתסכול אל מול מורכבותם של החיים, ולא חולמים שאם רק היינו מצטיידים בבעל מקצוע שיעמוד לצדנו - המטפל הרגשי, ויתווך בינינו לבין החיים - הם יתגלו כהרבה פחות מורכבים.

אז נכון, לפעמים אתם יכולים להסתדר לבד, וההתמודדות שלכם אל מול אתגרי החיים דווקא מחזקת אתכם, אולם לפעמים אתם עלולים לשלם על כך מחיר יקר וזאת מכמה סיבות:

1. בני האדם אינם רציונליים - החשיבה שלנו היא רציונלית. אנחנו מנסים למצוא את ההיגיון שבהתנהגות שלנו ולשפר אותה בצורה שנראית לנו הגיונית, אולם בפועל ההתנהגות שלנו נקבעת בעיקר על פי דפוסי התנהגות שאימצנו לנו, ומושפעת לא מעט מפחדים וחששות שהוחדרו עמוק לתוך תת המודע שלנו - כך שהחשיבה הרציונלית שלנו לא בהכרח תיקח אותנו אל המטרה שאליה אנחנו שואפים להגיע.

2. אנחנו מחפשים את התשובות מתחת לפנס - ההיגיון שלנו פועל בתוך מסגרת של כללי חשיבה שאליהם נחשפנו במהלך חיינו, ובשל כך אנחנו רגילים לחפש את התשובות במקומות האלו. לעומת זאת - במקרים רבים החסימה שתוקעת אותנו כל כך, ומעיקה על שגרת חיינו - לא נמצאת במקומות שבהם אנחנו מחפשים, ואנחנו כלל לא מכירים את המקומות הנוספים שבהם ניתן לחפש את התשובה. בנוסף - במקרים רבים אנחנו לא מעזים לגעת בפצעים הכואבים שבנפש, ואף לא יודעים כיצד לטפל בהם גם בשעה שאנחנו מודעים להם.

3. לא חבל לסבול? - נכון, אתם יכולים להסתדר לבד, ויתכן שהנפש שלכם תצליח לגבור ולנצח את המצוקה שממנה אתם סובלים, אך המחיר שתשלמו עלול להתגלות כיקר. אולי ניצחתם את הבעיה - אך בדרך להצלחה אתם עלולים לחוות תחושות קשות של כישלון, לעבור סבל מתמשך, הדימוי העצמי שלכם עלול לרדת - וההצלחה שלכם בתחומים אחרים בחיים עלולה ללקות בחסר.

אז כשם שכשחם לכם אתם מדליקים מזגן - למרות שאתם יכולים לחיות גם בחום, כך כשאתם חווים מצוקה מול מורכבות החיים כדאי לכם להיעזר באיש מקצוע שיסייע לכם לצאת מהמצוקה ולחוות חיים שלווים ואיכותיים יותר.

מסיבות אלו בדיוק - פונים אנשים נורמטיביים לאנשי מקצוע, שעוזרים להם לצאת ממצוקות החיים, להגיע לרווחה נפשית גבוהה יותר ולחיות חיים מאושרים יותר - כשמטפל מקצועי פועל מתוך מתוך כבוד, אהבה ואכפתיות למטופלים שמגיעים לבקש ייעוץ.

אז אם החיים שלכם מושלמים, ואתם מצליחים להגיע למטרות אליהם אתם חותרים כמעט מבלי לחוש תחושות של מצוקה או סבל, כנראה שאתם לא צריכים פסיכולוג. אולם אם אתם תקועים מעט, חיים תחת לחץ, לא מצליחים להוריד במשקל, או לא מצליחים למצוא את הזיווג ההגון - יותר מכדאי לכם לשקול פנייה לייעוץ מקצועי.

אז נכון, אתם אולי יכולים להסתדר לבד - אבל המקום הגבוה שאליו תוכלו להגיע בתיווך מקצועי, ומנגד - הקושי והמצוקה שמלווים אתכם כל כך הרבה שנים עד שאתם מגיעים אל היעד שאליו אתם חותרים, לא בהכרח שווים את המחיר.

• • • • •

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר