פרשנות אחרת

לפיד חגג עם גפני וחשף את הצביעות // ישי כהן

הכנסת געשה אתמול, ולא רק בגלל החיבור של המשותפת עם הקואליציה • לפיד, הוזמן, הפתיע והגיע לחגוג עם גפני, אך משמעות הביקור, היא הרבה מעבר למה שאתם חושבים (טור)

ישי כהן | כיכר השבת |
לפיד וגפני, אתמול (צילום: באדיבות המצלם)

15:15, חדר ישיבת סיעת 'יהדות התורה' בכנסת. בזה אחר זה נכנסו חברי הסיעה והתיישבו סביב שולחן ערוך והפתיעו את היו"ר, ח"כ משה גפני, וחגגו לו יום הולדת 70. מחזה לא שגרתי, בשנים האחרונות חגיגות יום הולדת היו בעיקר בחדר הסמוך של סיעת ש"ס.

אך ההפתעה האמיתית הגיעה דקות לאחר מכן כאשר יו"ר 'יש עתיד', רה"מ החליפי יאיר לפיד, נכנס לחדר סיעת 'יהדות התורה'. מה שלא קרה מעולם, בטח בשנה האחרונה עם הקמת ממשלת בנט-לפיד והורדת הימין-חרדים מהשלטון.

לפיד התיישב לצד ח"כ יעקב ליצמן - כן, אותו ליצמן שניער את בגדיו כשלפיד טפח על כתפו - לפיד הוזמן לחגיגה והגיע. כובד לדבר ובירך את גפני בחביבות ובכך הוכיח פעם נוספת שלפיד של השנים האחרונות, הוא לא אותו לפיד של 2013, שזעק לעבר גפני במליאת הכנסת "גפני, סיימנו לקבל מכבודו הוראות". בין לפיד לחרדים אין הסכמות, אך יש שינוי שיח. לא עוד שיח של הסתה ופילוג.

בחדר הסמוך ישב יו"ר ש"ס, אריה דרעי ורתח פעמיים. פעם אחת על עצם הגעתו של לפיד ושאר חברי הקואליציה, פעם שניה על הדלפת דבריו בתוך ישיבה סגורה עוד בטרם הסתיימה. דרעי משך את הישיבה עד שקיבל עדכון שגפני עזב את קומת הסיעות. כך נולדה לעולם תמונה דמיונית בה לפיד וחברי סיעתו חוגגים לגפני בעוד דרעי וחברי סיעתו מחרימים.

ב'דגל התורה' ידעו את משמעות התמונה של לפיד וחבריו בחדר סיעת 'יהדות התורה', ידעו גם על הביקורת שתבוא, כך שנראה כי מדובר במהלך מתוכנן מראש. המשך המסר של היו"ר בחודש האחרון: רוצים ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית, הולכים עם הימין ונתניהו, אך לא בכל מחיר.

לפיד חוגג בחדר סיעת 'יהדות התורה', אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בניגוד לכמה פרשנים, האמת ידועה לכל; 'יהדות התורה' לא בדרך לממשלת בנט-לפיד, גם לא לשיתוף פעולה מבחוץ.

גפני לא רואה את עצמו יושב לצד לפיד וליברמן. זה לא עומד על הפרק. הרצון - כאמור - ברור, העברת מסר לבנימין נתניהו, אנחנו בקשר עם כולם ויודעים לעבוד עם כולם, תצטרך להגיע לוויתורים אישיים, אם לא תצליח להרכיב ממשלה אחרי הבחירות.

גפני, לטעמי - מתנהל נכון. אין סיבה שהחרדים ייזרקו שוב לאופוזיציה וישלמו את מחיר הגזירות על המגזר בזמן שניתן להרכיב ממשלת ימין-חרדים, גם אם שלא בראשות נתניהו.

אך נראה שגם לפיד ניצל את החגיגה לגפני כדי להעביר מסר משלו. הוא שיגר מסר ליו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס. אם לא תסיים את המשבר על הר הבית ותמשיך לסכן את הקואליציה, אני יודע לנהל שיחות גם עם החרדים.

ובחזרה לזעם של יו"ר ש"ס. כמו גפני, גם דרעי צודק, אבל מסיבה אחרת. לא ייתכן שבמשך שנה הסיעות החרדיות יתקפו כל נציג חרדי ואפילו עיתונאי חרדי שייפגש עם בכירי הממשלה, ומנגד אותם בכירים יוזמנו לחגיגה מתוקשרת. דרעי רואה בחגיגה של גפני ולפיד כמכה קשה לחרם החרדי על הממשלה. אגב, גפני לא התרגש מהמתקפה של דרעי ובדקות לאחר מכן נפגש שוב - עם לפיד.

בחגיגת יום ההולדת אתמול, ח"כ מאיר פרוש ישב בקצה החדר, וצפה בבכירי הקואליציה נכנסים בזה אחר זה ומוזמנים לדבר. צפה ולא האמין.

למי ששכח, הנה תזכורת. בשבוע שעבר ח"כ פרוש הגיע להר מירון וסייר יחד עם השר מתן כהנא. פרוש הגיע בכדי לסייע לקהילות חסידיות הנוהגות לעלות להר מירון מידי ל"ג בעומר. פרוש ספג אש מחבריו לסיעה, בעיקר מבכירי 'דגל התורה' שתדרכו נגדו. והנה, שבוע אחרי, אותם בכירים מזמינים וחוגגים עם יאיר לפיד ושרי ממשלה אחרים.

אז הגיע הזמן לומר למתדרכים למיניהם; די לצביעות. אם לפיד כשר לבוא בקהל, כדי לחגוג יום הולדת 70 ליו"ר, אז גם מתן כהנא כשר לבוא לסיור משותף עם פרוש, כדי להשיג מטרות עבור הקהילות ששלחו אותו לכנסת. זה תפקידו של נציג ציבור, לסייע לבוחרים שלו, בטח שה'מועצת' קבעה כך בהחלטה שפורסמה לציבור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר