'כיכר' בדק

הילולת מירון תשפ"ב: מי בעל הבית - ומי מתנער מאחריות?

הטראומה הקשה מאסון הנורא שנה שעברה במירון, גרמה לגורמים האחראים להפיק לקחים ולהתנהל נכון יותר? • 'כיכר' יצא לבדוק, מי אחראי על הוויסות, מה יקרה עם קיצוניים ואיפה המשטרה? (חדשות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
ציון רבי שמעון בר יוחאי במירון (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

הילולת הרשב"י ה'תשפ"ב מתקרבת בצעדי ענק. כחלק מהפקת לקחים מהאסון הנורא בשנה שעברה, הוגבלו השנה, כמות העולים להר ונקבעו תקנות שתאפשרנה מהלך תקין של עליית העולים למירון.

בתפילה שהכל יעבור בשלום, 'כיכר השבת', יצא לבדוק – מי אחראי על ההילולה. עברה שנה, במחילה בכל מי שעלול להיפגע, כל בעלי התפקידים הבכירים נותרו על כיסאותיהם, כאשר כל אחד מגלגל את האחריות לגוף אחר. זה אחראי רק לקבל פקודות מהדרג הגבוה, וההוא רק אחראי אבל לא אשם..

האחראי

בראש הפירמידה, אם נחלק זאת כך, נמצא השר לשירותי דת. טוב, כעת בדיוק הוא התפטר כדי לשמור על הממשלה השברירית שלו, אז אין כזה שר, נכון לכתיבת השורות.

תחתיו בהיררכיה נמצא הממונה על ההילולה, הלא הוא פרויקטור מירון צבי טסלר. טסלר התראיין בכמה מקומות ואמר כי הוא אחראי בכל מה שקשור להר.

הפרויקטור: נמכרו רוב הכרטיסים לשעות המבוקשות במירון

תחת אחריותו נמצאים, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשטרה ומשרד התחבורה. תחתיהם, יש את אחריותו של המפיק, כבאות והצלה, מד"א וחברות התחבורה הציבורית.

יצוין, כי על פי בדיקת 'כיכר השבת', על המפיק לדאוג למנהל בטיחות, סדרנים וכמובן הפקת האירוע בכללותו.

מה בחסות של מי?

גורם במשטרה מספר ל'כיכר' מה באחריות המשטרה: "אנחנו שומרים על הסדר הציבורי וסיוע לפרויקטור והמפיק מבחינת הגעה של הקהל. אם המפיק אומר למשטרה כי ההר מלא באנשים, אנחנו נעצור את האוטובוסים שלא יצאו מהחניון.

המשטרה מתכונת לתרחישים קיצוניים?

"כן, מתארגנים. לא אספר לך איך אבל אנחנו עושים הכל כדי שהאירוע יעבור בשלום ואם יש קיצוניים שבאים לעשות בלגאן – אנחנו לא נתן לזה לקרות. לדוגמה, שמענו על שני זיפני כרטיסם מירושלים והם נעצרו.

כמו כן אנחנו עושים פעילויות סמויות כדי שהכל יעבור בשלום.

מרגיש מהשטח שהמשטרה עושה הכל כדי להראות שהם הולכים להתעמת עם העולים..

"לא נכון. אנחנו דואגים שיהיו יותר סדרנים בשטח ההר משוטרים. מי שיבדוק לאנשים את הכרטיסים אלו הסדרנים ורק במידת הצורך הם יקראו לשוטרים. אנחנו בהחלט דואגים שיהיה התרעה על מנת שיעלו להר עם כרטיס מסודר. אנחנו נתעמת עם אנשים שנבין שהם קיצוניים, שבאו להפריע לאירוע להתנהל כסדרו. אם יהיו דחיפות – אנחנו נעצור אותם.

אבל למה לעלות להר עצמו משאית לכליאת עצורים, זה פוגע בהסברה, זה מראה כאילו המשטרה באה לריב?

"שוב, כדי שלא יהיו התפרעויות אנחנו יוצרים הרתעה מראש. אם הם יראו את הדברים האלה הם ידעו שהם לא באו לקייטנה והאירוע יתנהל כסדרו. אנחנו עושים הרבה עבודות מודיעיניות על מנת שלא נגיע למצבים האלה".

הפרויקטור אחראי על התנהלות האירוע עצמו הכוללת רכישת כרטיסים, כמה שעות ישהו על ההר, הדלקות, הכשרת מתחמים וסיכול מפגעים בשטח לבטיחות העולים ועוד. במידה וחלילה יהיה אסון המשטרה היא שתופסת פיקוד ואף הפרויקטור יהיה כפוך להוראותיהם.

כמו כן התיאומים מול החסידיות, האוטובוסים, הקצאות הכרטיסים, נמצאים תחת אחריותו של הפרויקטור.

כל מה שקשור לאבטחת האירוע (שאינם כוללים התפרעויות של אנשים שבהם המשטרה על פי חוק צריכה לטפל בהם) הכולל וויסות המתפללים בצורה נכונה למניעת צפיפות והליכה לאיבוד – נמצא תחת אחריותו של מפיק האירוע.

הודעת המשטרה הרשמית

בהודעה שהוציאה המשטרה בדקות אלו, היא הסבירה, כי "השנה יערך האירוע בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון, שאומצו על ידי הממשלה, שעיקריהן: הגבלת כמות החוגגים במתחם הקבר, בכל רגע נתון במהלך ההילולה ל-16,000, וקיום הדלקה אחת בלבד. הגבלת מספר המבקרים ל-16,000, בכל רגע נתון, תבוצע באמצעות חלוקת/מכירת כרטיסי נסיעה לאירוע ע"י משרד התחבורה, הכרטיסים מאפשרים הגעה באמצעות תחבורה ציבורית לאתר ושהיה של עד 4 שעות במתחם הקבר. לא תתאפשר הגעה רגלית לאתר ולא ברכבים פרטיים. יש להצטייד בכרטיסים מבעוד מועד".

"אוכלוסיות מיוחדות ובכללם משפחות נספי האסון יקבלו היתרי שהיה מיוחדים מהמשרד לשירותי דת, ובלבד שכמות המבקרים באתר לא תעלה על 16,000 בכל רגע נתון. תושבי הישוב מירון ואורחים לא יהיו זכאים לכניסה למתחם הקבר אלא אם יצטיידו בכרטיס נסיעה או היתר מיוחד של המשרד לשירותי דת. אירועים משניים במתחם מירון מחייבים אישור מטעם הרשות המקומית, בכל מקרה אין להדליק מדורות בכל מתחם מירון ובשטח היערות הסמוכים. הגבלות על הגעה למתחם הקבר יחלו כבר ביום ראשון (15.5), מיום זה לא תתאפשר הגעה עם כלי רכב פרטים לישוב מירון, הבאים ברכבים פרטיים ידרשו להחנותם בחניון ייעודי מחוץ לישוב ולהיכנס רגלית, לרשותם של נכים ומוגבלים יועמדו הסעות מטעם "עזר מציון" מהחניון אל מתחם הקבר וחזרה".

על פי המשטרה, "החל מיום שלישי (17.5) בשעה 22:00 יכנסו ההגבלות על כמות השוהים במתחם הקבר לתוקף, כל השוהים במתחם הקבר ידרשו לצאת ממנו, וכל כלי רכב פרטיים שימצאו בחניון הסמוך לישוב ובחניות לא מוסדרות – יגררו על חשבון בעליהם. בכל מתחם הישוב מירון בשעה זו ישארו רק תושבי הישוב ואורחיהם ותנועת כלי רכב פרטיים תיפסק".

"ביום רביעי בבוקר יחלו ההסעות בתחבורה הציבורית להביא את המבקרים למתחם הקבר. סדרנים מטעם מפיק הארוע יחלקו צמידים לבאים לאתר על מנת לעקוב אחר שעת הכניסה ולהבטיח שלא ישהו באתר יותר מ-4 שעות. נציגי מפיק האירוע יספרו את כמות הנכנסים והעוזבים את האתר על מנת להבטיח כי תישמר ההגבלה על כמות השוהים באתר, תנועת ההסעות אל האתר תיעצר אם מספר השוהים יגיע ל-16,000".

"הציבור", הוסיפה המשטרה, "נדרש לאחריות וערבות הדדית ולצאת ממתחם הקבר בהתאם לשעות הרשומות בכרטיס. וזאת על מנת לאפשר לכלל החוגגים שהצטיידו בכרטיסים לממש את זכותם להגיע למתחם הקבר. הגבלה נוספת תחול על כמות השוהים בציון עצמו, יש לקצר את השהות ולהתחשב בשאר המתפללים. בתוך מתחם הקבר, בחניונים ובדרכי הגישה לאתר יפעלו אלפי סדרנים, על הציבור לגלות אחריות ולהישמע להוראות הסדרנים והשוטרים. מטרת הערכות המשטרה היא לאפשר את קיום ההילולה תוך אכיפת התקנות שתוקנו בעקבות אסון מירון, שנועדו לאפשר את קיום ההילולה באופן בטוח ותוך מתן אפשרות למירב המבקרים לבקר באתר הרשב"י".

"על מנת להבטיח את קיומו של האירוע במתכונתו החדשה המתוכננת", מסבירים במשטרה, "משטרת ישראל תפעיל מסוק, אמצעי תצפית, רחפנים ,טרקטורונים, רכבי שטח, אופנועים ופרשים. כ-8,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול יעבדו מסביב לשעון על מנת לאבטח את מתחם הישוב מירון, היערות והשטחים הסובבים אותו ואת כלל דרכי הגישה. הסעות למירון ביום הארוע יצאו מהישובים השונים ברחבי הארץ, יש להיערך לשהות ארוכה בחניונים ובאוטובוסים, ולהתאזר בסבלנות. רכבים פרטיים לא יוכלו להגיע למתחם מירון, בעלי רכבים פרטים יכולים להגיע לחניון אליפלט ומשם לעלות על הסעה".

"כל ההסעות מחייבות כרטיס נסיעה שנרכש מראש ואשר משמש גם כאישור כניסה למתחם הקבר. משטרת ישראל וזק"א יפעילו עמדה לאיתור ילדים/בעלי צרכים מיוחדים שהלכו לאיבוד, העמדה תמוקם בעליה לכיוון ציון הרשב"י מצד ימין ותפעל החל מיום שלישי ה- 17.5 בשעה 12:00. בעמדה יחולקו צמידים שעליהם רשום מספרי טלפון של ההורים או המבוגר האחראי כך שבמקרה שילד/מבוגר הולך לאיבוד ניתן לאתר את האחראי עליו בקלות באמצעות הצמיד. מומלץ לעבור בעמדה ולהצטייד בצמיד. בנוסף בכל מקרה שבו ילד/מבוגר הולך לאיבוד ניתן להתקשר מכל טלפון למספר 1220 או להגיע לעמדה, מתנדבי זק"א ומשטרת ישראל יפעלו לאיתור הנעדר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר