קריסת מתווה מירון

בכירים בחפ"ק: "המפקדים סבלו מפוסט טראומה מהאסון"

בכירים שהיו מעורבים בדיוני החפ"ק מירון, התייחסו לחשיפת 'כיכר' לפיה ההר נחסם למרות שלא שהו בו יותר מ-9,000 חוגגים: "המפקדים סבלו מפוסט טראומה, התקבלו החלטות לא נכונות" (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
ציון הרשב"י במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

יממה לאחר חשיפת 'כיכר השבת' לפיה בכל שעות ההילולה לא שהו בזמן אמת יותר מ-9,000 חוגגים בהר מירון, ולמרות זאת הוחלט לחסום שוב ושוב את הכניסה להר - בעוד המתווה דיבר על כ-16 אלף חוגגים בו זמנית, בכירים ששהו בזמן אמת בדיונים בחפ"ק טוענים כי בכירי המשטרה לא קיבלו החלטות נכונות ופעלו בניגוד למתווה שאושר.

גורם בכיר ששהה בחפ"ק ומכיר את המספרים בכל שעות ההילולה טען בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "היו שעות שלא היו בהר יותר מ-4,000 חוגגים, ולמרות זאת התקבלה החלטה לסגור את ההר, לא ברור למה, זה רבע מהמספר שאושר במתווה. התקבלו החלטות שגויות. המפקדים חששו, אלו אותם מפקדים מהשנה שעברה, הם סבלו מפוסט טראומה וקיבלו החלטות לא נכונות שפגעו בציבור".

יצוין כי סגירת הר מירון שוב ושוב הובילה למצב בו אלפים שהו בחום שעות על גבי שעות בחניוני הוויסות - מתחמי עפר ללא אוכל ושתיה וללא שירותים, ואחרי ממוצע של כ-4 שעות נסיעה - בזמן שעל פי המתווה הם יכלו להיכנס להר, שהכיל כמחצית מהמספר שאושר במתווה.

כזכור, בשיחה עם 'כיכר השבת', אישר אמש (מוצ"ש) פרויקטור מירון, ניצב בדימוס צביקי טסלר, כי אכן, בניגוד להנחיות שאפשרו 16 אלף איש ברחבי ההר, לא היה רגע בפועל, במהלך כל ההילולה, שבו נכחו בהר למעלה מ-9000 חוגגים.

כמו כן, ל'כיכר השבת' נודע כי אחד מהגורמים הרשמיים שניהלו את האירוע התבטא בדיון פנימי: "אם היו מתנהלים לפי המתווה שטלסר הגיש - ההילולה הייתה מסתיימת בהצלחה. אבל לקחו סעיפים שנוחים להם, ושינו כל מה שלא היה נראה להם, ללא הסבר. חיפשו סיבות לעצור את האירוע. התוצאה - קריסה".

ועד כמה המפקדים קיבלו החלטות שגויות? לדברי גורם במשטרה ששהה בזמן אמת בחפ"ק: "סביב השעה 01:00 בלילה (ליל חמישי. י"כ) קצין בכיר בפיקוד צפון ביקש לעצור את ההילולה וגרם לסערה בחפ"ק. המפכ"ל קובי שבתאי התערב ושאל למה, המפקד טען שיש עומסים וחושש מנפגעים אך הנוכחים טענו שבמצלמות לא רואים עומס. הקצין התעקש לסגור את ההילולה ובשלב זה המפכ"ל יצא איתו לסיור בשטח והוכיח שאין עומס וכך מנע את ההחלטה לסיים את ההילולה".

עם זאת, נוכחים אחרים בחפ"ק טוענים כי למרות התערבות המפכ"ל: "בפועל, ההילולה נעצרה. הייתה הוראה לחסום את רוב האוטובוסים שלא יעלו להר. למרות התערבות של השר עמר בר לב וסגן השר מתן כהנא".

"הטעות הגדולה הייתה לאפשר לאותו פיקוד מהשנה שעברה לפקד על האירוע גם השנה, בטח כשבחפ"ק ישבו נציגים של ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון", מסכם אחד הנוכחים בדיונים ביום ההילולה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר