היסטוריה ואקטואליה

בית הכנסת שבו הוכרע גורלו של יוסף הצדיק

הארכיאולוג הנודע ר' יוסי סטפנסקי שהתחקה אחר מיקומה הסודי של 'בארה של מרים' בכינרת, גילה אף את מיקומו של בית כנסת 'בני יעקב אבינו' בו הוכרע גורלו של יוסף (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
'חורבת שׁוּרָה' בשנת תשמ"ג (1983) (צילום: מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

פרק ד': אנו עסוקים במסורת המוסלמים והצלבנים אודות מיקומו הגיאוגרפי של 'בור יוסף' שנמצא לא בדותן שבשומרון כפי שרבותינו הצביעו, אלא ברמת כורזים בגליל.

כפי שפרסמנו, טעות זו של בני דודינו השתרבבה לצערנו אף למספר ספרים תורנים.

מסתבר שהארכיאולוג הנודע ר' יוסי סטפנסקי שבשנים האחרונות הִתְחַקָּה אחר מיקומה הסודי של 'בארה של מרים' בכינרת ע"פ רבותינו המקובלים, גילה אף את מיקומו של בית כנסת 'בני יעקב אבינו' שנמצא ברמת כורזים בגליל ע"פ (להבדיל) דעתם של ישישי המוסלמים.

הארכיאולוג הנודע ר' יוסי סטפנסקי ב'קבר מתתיהו' ביער בן שמן ערב חנוכה תשפ"ב (צילום: ישראל שפירא)

המדובר ב'חורבת שׁוּרָה' שנמצאת ליד אולמי קזבלנקה באזור תעשייה צח"ר מדרום לשדה התעופה מחניים (מכונה גם נמל התעופה 'ראש פינה'), שנבנה לפני בערך 1500 שנים.

האתר התגלה לראשונה במהלכן של עבודות פיתוח לפני כמאה שנים אך חפירות באתר נערכו לראשונה רק בשנת תשמ"ג (1983). במקום נחשף בית כנסת מפואר עתיק שנבנה באבני גזית ובפריטי בניה מעוטרים באבן בזלת, עם משקוף, מנורת שבעה קנים, מגן דוד, ועוד פריטים ארכיטקטוניים.

בשולי האתר כמה קברים עתיקים חצובים (שהיום כבר לא קיימים בשטח). לא ברור איזה צדיק (אם בכלל), נקבר במקום, אולם ברור שמדובר באדם קדום שחי בתקופת חז"ל.

'חורבת שׁוּרָה' בשנת תשמ"ג (1983) שע"פ המסורת המוסלמית כאן ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך (מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

הארכיאולוג הנודע אליעזר סוּקֶנִיק בשנת תש"ב (1942) דיווח על גילוי אבן מאתר זה, שחקוקה בה כתובת ארמית המזכירה לטובה תורמים כפי שבימינו מקובל לתלות לוח הוקרה בבתי כנסת לתורמים. לצערנו האבן נעלמה מאז ועקבותיה לא נודעו.

'חורבת שׁוּרָה' בצילום מזמננו המראה שוד עתיקות מתמשך באתר שע"פ המסורת המוסלמית מדובר במקום בו ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך (מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

יוסי סטפנסקי עצמו בשנת תשל"ט (1979) מצא בשרידי בית הכנסת כותרת אבן, שעוטרה בגילוף בארבע מנורות של שבעה קנים, אחת בכל צד שהיום נמצאת בחצר בית הנשיא בירושלים. עוד נמצאו כלי חרס מתקופת רבותינו התנאים והאמוראים, ומטבעות מלפני 1500 שנים.

כותרת המעוטרת בכל אחד מצדדיה במנורה של שבעה קנים בזמן גילויה בשנת תשל"ט (1979) ב'חורבת שׁוּרָה' שע"פ המסורת המוסלמית מדובר במקום בו ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך (מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

שאלת השאלות היא: האם הישוב מוזכר בכתבי חז"ל? ואיזה אמוראים ישבו במקום?

עיון מעמיק בכתבי חז"ל מגלה שהיישוב הקדום אינו נזכר במקורות היסטוריים יהודיים, אך יוסי סטפנסקי טרח וראיין את ישישי השבט הבדואי ערב אל-הייב מהישוב 'טוּבָּא-זַנְגָרִיָּה' הסמוך למיקום האתר, והם סיפרו ששם החורבה 'שׁוּרָה' נגזר מן המלה 'מושאוורה', שמשמעה מקום ישיבה ודיונים של זקני השבט.

כותרת המעוטרת בכל אחד מצדדיה במנורה של שבעה קנים ב'חורבת שׁוּרָה' שע"פ מסורת מוסלמית מדובר במקום בו ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך (מתוך אתר הסקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות, מפת ראש פינה, אתר ח' שורה, צולם על ידי י' סטפנסקי)

מסתבר שהמסורת הגלילית העתיקה (שהשתמרה אצל הבדואים שכנראה שמעו זאת כשהגיעו לגליל לפני 300 שנה) גורסת שבבית כנסת קדום זה התכנסו האחים הקדושים בני יעקב אבינו לדון את יוסף, ובעקבות כך הוא הורד לבור (ג'וב יוסף הסמוך לקיבוץ עמיעד [1]).

לקריאה נוספת:
אתר רשות העתיקות > אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל, > מפת סקר ראש פינה (מפה 18) > מס' אתר 192 (ח' שורה)

[1] נשוב ונדגיש שמדובר בטעות זיהוי של המסורת הגלילית, וכיום נודע שבור יוסף נמצא בדותן שבשומרון, ומשכך מסורות אלו על מקום בגליל שבו ישבו בני יעקב השבטים ודנו ופסקו את דינו של יוסף הצדיק שהושלך לגוב יוסף הסמוך, אינן נכונות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר