'המנהיגים', ספיישל שבועות

הרודן שהיה מכור לחלב ואכל 18 כדורי גלידה לארוחת בוקר

בפרק החמישי בסדרת הכתבות 'המנהיגים' נדבר על הרודן שהיה יכול לאהוב את חג השבועות במיוחד, בשל אהבתו למוצרי חלב בכלל ולגלידות בפרט • מיהו המנהיג שמסוגל לאכול 18 כדורי גלידה? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock, ויקימדיה)

חג השבועות הולך ומתקרב, ולקראת הארוחה בה כולנו נשב ונסעד בשפע של מוצרי חלב - נביא לכם את סיפורו של פידל קסטרו, המנהיג שאולי הכי אהב בעולם מוצרי חלב.

הפעם, (ובאופן חד פעמי), בניגוד לכל שאר הפרקים, נתמקד בעיקר באהבה הגדולה של קסטרו לחלב - וכמה רחוק הסכים ללכת בשביל החלב.

סיפורו של המנהיג הקובני החזק

במשך עשורים ארוכים שלט השליט הקומוניסטי פידל קסטרו על קובה עד למותו לפני קרוב לשש שנים (זאת למעט חמש שנים בהן העביר את שלטונו לאחיו בשל מצבו הבריאותי). לאחר שניסה להדיח את הדיקטטור במדינתו, נאסר ובהמשך הוגלה לארצות הברית ומקסיקו.

במשך קרוב ליובל שנים, שלט קסטרו בקובה אחרי המהפכה הקובנית, ועל פי דיווחים של ארגוני זכויות אדם, טרח קסטרו לדכא כל התנגדות אפשרית ועינה מתנגדים פוליטיים פוטנציאליים.

לאורך השנים התרחק מארצות הברית והתקרב לברית המועצות - דבר שהביא לבסוף גם למשבר הטילים בקובה בו ארה"ב הטילה מצור ימי על קובה. אגב, לאחר מלחמת יום הכיפורים ותום משבר הטילים בקובה - החליט קסטרו לנתק לחלוטין גם את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל.

ארוחת בוקר לא רגילה

אני מכיר אנשים רבים ומגוונים שפותחים את ארוחת הבוקר שלהם בדרכים מגוונות ואפילו מוזרות. אבל קינוח כזה מוגזם לארוחת בוקר כמו של פידל קסטרו אני לא חושב שראיתי אי פעם.

קסטרו, נהג מדי בוקר לאכול לא פחות מקילו גלידה שמנה ועשירה. איפה ביבי וגלידת הפיסטוק... הוא כל כך אהב גלידה, שהחליט להקים על חשבון המדינה גלידריית ענק בשם 'קופלייה' - שקיימת עד היום בקובה.

הגלידרייה המפורסמת שהקים קסטרו - לפני כשנתיים (צילום: פליקר)

הגלידרייה הזו הציעה לא פחות מ-26 טעמים, ואפשרה לשלב לא פחות מ-25 מהטעמים מתוכן. חגיגה של טעמים בחסות השליט הקובני.

ההשקעה בחלב - וניסיון לנצח את צרפת בשוק הגבינות

קממבר היא אחת הגבינות הפופולאריות ביותר בצרפת - והיא נחשבת למעצמה עולמית בייצור הגבינות הללו. אי שם בשנות ה-60, התארח דיפלומט צרפתי שהיה גם אגרונום אצל פידל קסטרו, וכמעט הביא לתקרית דיפלומטית.

במהלך ישיבה בין השניים, כיבד קסטרו את הדיפלומט במנה מכובדת של גבינת קממבר, ואמר: "אתה חייב להודות, גבינת הקממבר הקובנית טובה מהצרפתית".

הדיפלומט העקשן התעקש: "זה לא רע". אבל התשובה לא סיפקה את קסטרו שלחץ עוד יותר את הדיפלומט, שהפטיר ואמר: "זה ברמה של הצרפתים".

קסטרו החל להתרגז: "זה לא אותו דבר. הקממבר שלנו כמה רמות מעל הקממבר הצרפתי". הדיפלומט זעם, לדברי נוכחים בחדר, ודפק על השולחן: "יותר טובה משל צרפת?! לעולם לא!".

הפרות לא עמדו בקצב

קסטרו אהב מאוד חלב ודאג שכל אזרחי קובה יאהבו גם הם חלב. אבל לדבר הזה היה מחיר כבד - הפרות הקובניות לא עמדו בקצב תפוקת החלב הנדרשת. לשם כך, החליט קסטרו לייבא מקנדה פרות מיוחדות מגזע הולשטיין פרזיאן שמייצרות הרבה יותר חלב בקצב מהיר הרבה יותר.

אלא שהפרות הללו לא יכלו לעמוד באקלים הטרופי של קובה - מה שהביא את קסטרו להחליט לבנות להם רפת מיוחדת שתספק תנאי מחיה דומים לאלו בקנדה. אלא שהצפיפות שהייתה לפרות במתקן צמצמה משמעותית את תפוקת החלב לעם הקובני.

קסטרו עם הפרה האהובה עליו (צילום: תקשורת קובנית)

בקובה ניסו ליצור שילוב של פרה קנדית עם פרה קובנית. לאחר ניסיונות רבים הצליחו בקובה לייצר את השילוב - שהפיקה פי 4 מהייצור הממוצע לפרה רגילה.

השליט הקובני אהב את הפרה מאוד והעניק לה את השם 'בלנקה'. את הפרה בלנקה ביקר פעמים רבות ודאג שיאזכרו אותה בעיתונים שוב ושוב. כך הפרה לפרה הכי מפורסמת בקובה.

כעבור 13 שנים של הפקת חלב, מתה הפרה האהובה על קסטרו - והוא דאג להנציח אותה בכל העיתונים שדיברו עליה כסמל לקומוניזם.

ה-CIA, גלידה וכמעט התנקשות

אהבתו של הרודן מקובה לגלידות לא נסתר מעיניו של איש - גם לא מעיניהם של ה-CIA, סוכנות הריגול האמריקנית.

לפידל קסטרו הייתה משימה מיוחדת לשגריר קובה בקנדה: ארגן לי 28 קופסאות גלידה של רשת המסעדות 'הווארד ג'ונסון' - קופסה אחת לכל טעם המיוצר על ידי החברה.

אחרי שהשגריר דאג להעביר לו גלידה מכל הטעמים - הוא החליט על הקמת הגלידרייה שלו - כן, אותה האחת עליה דיברנו בראשית הכתבה.

הגלידה האהובה ביותר על שליטה של קובה

ב-CIA זיהו את העניין, והחליטו להרעיל מילקשייק של קסטרו. המתנקש מטעם ה-CIA הסתיר את הגלולה שהייתה אמורה להרוג את קסטרו בתוך המקפיא.

ברגע שהיה צריך להכין לקסטרו את המילקשייק, גילה לתדהמתו כי הגלולה נדבקה לדופן המקפיא - וכשניסה לעקור אותה התפרקה הגלולה והפכה ללא יעילה. ועדיין, מדובר בניסיון ההתנקשות הכי קרוב להרג הרודן הבלתי מעורער של קובה.

כך או כך, עד היום קובה סובלת ממחסור חמור מאוד של חלב בשל האהבה הגדולה של הקובנים לחלב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר