'המנהיגים', הפרק השישי

הרודן הרוסי שהטביע יהודים ו'בישל' את מתנגדי המשטר

"ההיסטוריה חוזרת"? בסדרת הכתבות ב'מגזין כיכר' נחזור למנהיגים שהשפיעו על דפי ההיסטוריה - מי לטובה ומי לרעה • והפעם: סיפורו של הרודן האנטישמי והמטורלל מרוסיה - איוואן האיום (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(איור: ויקטור ואסנצוב)

איפה שלא הייתם בגיל 16 - ודאי שלא הגעתם למעמד אליו הגיע איוואן - שלימים הפך ל'איוואן האיום' שהטיל אימה והיה הצאר הבלתי מעורער של רוסיה במשך עשרות שנים.

לצד אכזריותו הרבה, הכינוי 'איוואן האיום' דווקא התקבל ברוסיה כמחמאה, כאילו היה מדובר ב'איוואן האדיר'. ככל שהשנים עברו, התבררו זוועותיו של איוואן האיום נגד מתנגדי משטר, יהודים וקבוצות אחרות - מה שהשאיר את הכינוי איוון האיום - הפעם במובן השלילי.

אז מה היה כל כך איום באיוואן האיום?

הדרך לשלטון

איוואן התייתם מאב כשהיה בן שלוש ומאם כשהיה רק בן שמונה. יחד עם אחיו איורי, מצאו את עצמם השניים הופכים לחסרי כל, למרות שאביו היה איש אצולה.

בעבר, העיד איוואן האיום לחברו על הקשיים שעבר בילדות יחד עם אחיו, שגם היה חירש-אילם: "אחי איורי, זכרו לברכה, ואותי - גידלו כמו נוודים וילדים של העניים ביותר".

איוואן הצעיר עוד ינקום על היחס לו זכה יחד עם אחיו, אך על פי דיווחים של אלו שהיו סביבו, היה ניתן לזהות את האכזריות שלו כבר אז, כשמרט תרנגולות בעצבים ונהג לזרוק כלבים וחתולים מגובה רב.

כשהיה בן 13, הבין כי יש לו כח רב כבן אצולה - והחליט לחתור להגיע לשלטון, ולנקום בבויארים, הלא הם בני האצולה הבכירים.

הראשונים בהם נקם היו בני משפחת שויסקי שהחזיקו בעמדות מפתח ברוסיה והתעמרו בו ובאחיו חדשות לבקרים. כך למשל שכנע את משמר הקרמלין להרוג את אנדריי שויסקי, בן המשפחה שהתעמר בו ובאחיו. עד היום לא ברור האם אנדריי שויסקי מת כתוצאה ממכות השומרים או כפי שלטענת חלק מההיסטוריונים - נהרג לאחר שכלבי צייד רעבים טרפו אותו - בהוראת איוואן.

שנים ראשונות בשלטון

כשהיה בן 16, זכה להפוך לצאר הבלתי מעורער של רוסיה. בניגוד לשאר תקופת כהונתו, תחילת תקופת כהונתו לא התאפיינה במעשים חריגים במיוחד ובעיקר התאפיינו ברפורמות שונות ומגוונות.

לאורך העשור הראשון לשלטונו הביא יצור ותעשיה לרוסיה, ובין היתר הביא את בתי הדפוס הראשונים לתוך רוסיה. אך אחרי עשור - הכל השתנה.

"איוואן האיום"

בשנת 1558, קצת יותר מעשור לאחר עלייתו לשלטון של איוואן היום - חל שינוי במשטר של איוואן. שני אירועים גרמו לשינוי של איוואן שהפך מרודן לאחד הרודנים האכזריים אי פעם.

האירוע הראשון, כאמור בשנת 1558 היה בגידה של בן בריתו ומקורבו הנסיך קורבסקי, שערק לשורות ליטא במהלך מלחמה כושלת שניהל איוואן בניסיון לכבוש את שטחי ליטא.

קוברסקי הפך למנהיג ברית צבא המדינות של ליטא, פולין ושבדיה והשאיר את רוסיה עם הפסד צורב לצד תחושת הבגידה הקשה.

האירוע השני, היה התאלמנותו של איוואן בשנת 1560 שהוציא ממנו את האכזריות המרה.

המדינה חולקה על ידי איוואן לשניים - החלק הראשון נשלט בידי האצולה, ואילו החלק השני נשלט בידו, מה שמאפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו, כולל עינויים קשים ואכזריים.

השלטון של איוואן שכונה כאופריצ'נינה, יצר גם את כוחות האופריצ'ניקי הלבושים בשחורים שביצעו עבור איוואן האיום מעצרים, עיוניים והוצאות להורג של מתנגדי משטר ואחרים.

האופריצ'ניקי הפך לאימת העם הרוסי, ועל פי סיפורים, בכל פעם שהגיעו לכפרים, ההמון היה נמלט מאימת אנשיו של איוואן האיום.

עינויים בשליחות האיום

אנשי האופריצ'ניקי, בשליחותו של איוואן האיום ביצעו שורה של עינויים קשים במי שסומנו על ידם או על ידי איוואן האיום. גם אלו שהוצאו להורג, נהרגו בדרך אכזרית במיוחד.

בין רשימת העינויים הקשים ניתן למצוא בישול מתנגדי המשטר למוות - או עד לכניעה, הוצאה להורג על ידי שיפוד עצום, צלייה על אש גלויה וקשירה לסוסים דוהרים.

בשנת 1570 הורה איוואן האיום להסתער על העיר נונגרוד כשלטענתו בכירי העיר החליטו לנסות להדיחו מתפקידו במסגרת הפיכה.

אנשי האופרימ'ניקי הרגו וטבחו בבכירי העיר בדרכים אכזריות שכבר פורטו - וכן בדרך ייחודית שהמציא איוואן האיום - בניית מחבת ענק עליהם ניצלו וטוגנו בכירי העיר.

בנוסף, גם כמרי ונזירי העיר לא הצליחו להתחמק מנחת זרועו של איוואן האיום - והשלטונות אספו את אנשי הנצרות בעיר, והיכו אותם למוות.

גם משפחותיהם של בכירי העיר לא זכו לחופש, ונשות וילדי האצולה בעיר רוכזו, נקשרו האחד לשני והוטבעו במי הנהר הקפוא. כל מי שניסה לשחות ולהינצל, קיבל מכת גרזן מאנשי האופרימ'ניקי.

היסטוריונים טוענים כי לקח שנים רבות מאז נפילתו של איוואן האיום עד שהעיר נובגרוד שהייתה השנייה בגודלה - השתקמה ממעשי הזוועות של אנשי איוואן. על פי ההערכות, כ-12 אלף מתושבי העיר מצאו את מותם.

פרנויות

איוואן האיום, כמו דיקטטורים רבים היה פרנואיד. אך אחד לא הרגיש בטוח בסביבתו, גם לא משפחתו הקרובה ביותר.

שנה לאחר הטבח בנוגרוד, החליט איוואן האיום כי אנשי האופרימ'ניקי החליטו לנסות להדיחו - מה שהביא אותו לפרק את הארגון ולהוציא להורג בשיטות אכזריות את ראשיו.

ככל שהזדקן, הפך ליותר ויותר אכזר. כך למשל כשראה את כלתו ההרה, התעמת איתה עד שאיבדה את עוברה. בנו של איוואן, הגיע להתעמת עם אביו בכעס. איוואן האיום החל להכות את בנו בחמת זעם - עד שרצח את בנו שלו.

שנתיים לאחר האירוע בו רצח את בנו, מת במהלך משחק שח-מט כתוצאה מאירוע מוחי והוא בן 53.

היחס ליהודים

רוסיה בימים אלו מעולם לא הייתה כה מחבקת עבור היהדות - אך התאפשר להם לעשות מסחר. עם עלייתו של איוואן האיום לשלטון - החליט על סגירת גבולות רוסיה עבור סוחרים יהודים.

בתקופת איוואן האיום האנטישמיות גאתה ויהודים רבים נבזזו ובתיהם נשרפו עד היסוד. העובדה שיהודים רבים היו במדינת פולין-ליטא הביאה את הרוסים גם לטעון כי מדובר בניסיון לכבוש שטחים מרוסיה.

אחד מהאירועים המוכרים מתקופת שלטונו של איוואן האיום הוא לאחר כיבוש העיר פולאצק שבבלארוס. מאות יהודי העיר כונסו וחויבו להתנצר.

300 יהודים שסירבו להמיר את דתם, הוטבעו למוות על ידי שלטונו של איוואן האיום - שהיה אנטישמי באופן מוצהר - במי נהר קפוא בבלארוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר