האינפלציה מטפסת

השפעת העלאת הריבית: "המשכנתא תעלה בכ-600 ש"ח"

חוק תקנות יו"ש נפל במליאה ועלול לסבך משמעותית את המתגוררים שם גם מבחינה כלכלית • חבר התאחדות יועצי המשכנתאות ממליץ לרכוש דירה בהקדם, אבל מתריע מהמחירים שיעלו (הכלכלית)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בארי גורטלר הר-טוב, חבר התאחדות יועצי המשכנתאות, בתוכנית 'הכלכלית' (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

ממשלת בנט-לפיד ממשיכה בקריסתה, ובשבוע שעבר הארכת התקנות המשפטיות על ישראלים ביהודה ושומרון נפלה במליאה. בהיעדר שינוי דרמטי, החוק צפוי לפוג בסוף חודש יוני וליצור כאוס בהתנהלות כלפי ישראלים מעבר לקו הירוק, גם בתחום הכלכלי. בארי גורטלר הר-טוב, חבר התאחדות יועצי המשכנתאות, הסביר בתוכנית 'הכלכלית' כי המשמעות הראשונה היא - היעדר יכולת לקבל משכנתא: "אם לא ימצאו פתרון עוקף תקנות, מ-1.7 אין משכנתאות ביו"ש. מי שחתם חוזה לקנות בית ורוצה לקבל משכנתא - לא יוכל. זו בעיה גם עם אדם שכבר רכש וכעת צריך לשלם ולקבל משכנתא. לגבי מי שכבר קיבל משכנתא, הגבייה יכולה להמשיך כרגיל כי זה כבר בין הרוכש לבנק".

גורטלר הר-טוב התייחס גם לעלייה הבלתי פוסקת במחירי הדיור, כשכעת גם האינפלציה הולכת ועולה, ועל המשמעויות המיידיות באשר למוצר היקר ביותר בנמצא. לשיטתו, זוג שמתלבט האם לרכוש דירה - חייב לעשות זאת, ובמהירות. "אם מסתכלים על כמה כסף קבלנים מוכנים לקנות קרקעות לבנייה כיום, מבינים שהם מעריכים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות עוד, עם האינפלציה ועם העלאת הריבית. היו זוגות שהמתינו וכל פעם חסכו 20 או 30 אלף שקלים, ובסוף הדירה עלתה ב-100 אלף בתקופה הזו. עדיף לקפוץ למים כמה שיותר מהר, אבל בלי להסתבך".

גורטלר הר-טוב הסביר הלכה למעשה מה פירוש החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית ב-0.65% תוך חודשיים, עלייה שצפויה להימשך אף יותר, מבחינת העלות למשקי בית רבים בישראל: "כל אדם שמשלם משכנתא ישלם כעת מאות שקלים נוספים מדי חודש, בין 300 ל-400 שקלים. האינפלציה עתידה לעלות עוד בשנתיים-שלוש הקרובות, ולהערכתי נראה עלייה של בין 200 ל-300 שקלים עד סוף השנה, בנוסף למה שכבר ראינו. אדם לקח משכנתא של 4,000 שקלים בחודש וייתכן שישלם 4,600 עד סוף השנה".

בארי גורטלר הר-טוב ורפאל כהן באולפן 'כיכר' (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

"המשכנתא שאנשים משלמים הולכת לעלות, ולכן תשימו לב שאתם עתידים לשלם עליה יותר ממה שחתמתם. אם אתם לא יכולים להתמודד עם עלייה של כמה מאות שקלים מעבר לתשלום עליו חתמתם - אל תקנו דירה", התריע יועץ המשכנתאות.

יועץ המשכנתאות ניתח את שוק הדיור, שמהווה בעיה חמורה לחברה החרדית, שמתקשה למצוא מקומות בהיעדר בנייה, וחזה מה 'ערי העתיד' של החברה החרדית: "ראש העין, חריש וכרמי גת אלו יישובים שמושכים אליהם חרדים. הגל הבא יכול להיות נתיבות, דימונה, עפולה וירוחם, מכיוון שהערים הללו כבר קיימות אבל מוזנחות מבחינת השקעת הממשלה, ולכן הן זולות".

גל עליות המחירים הגיע בזמן המשמרת של ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן. למרות זאת, גורטלר הר-טוב נמנע מלהאשימם במצב: "אם נשים בצד את היחס לחרדים, ממשלת בנט-לפיד-ליברמן היא הדבר הכי טוב שקרה למדינה הזו הרבה מאוד שנים מבחינה כלכלית. עליית המחירים שאנחנו חווים היא כולה נגזרת של מה שאנחנו רואים בעולם, כאשר העלייה בישראל היא אפילו לא חצי לעומת העלייה בעולם. אין פתרון מהיום להיום, ולכן צריך תהליך שייקח זמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר