מורכבות בשידוכים

"הרווקים המקוטלגים" בכוכבית קטנה בפנקס השדכן

חצי אשכנזי וחצי ספרדי; בחורה חכמה; בחור ג'ינג'י; בחורה גבוהה ובחור נמוך - אלו רק חלק מהרווקים והרווקות שזוכים לחוות קושי בשל כוכבית קטנה שמתייחסת לסממן חיצוני ולא למהות; דיברנו איתם, זה מה שהם מרגישים (חרדים)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
ג'ינג'י (צילום: שאטרסטוק)

"אתה חדש בעולם שלנו?", שאלה אותי אמא שעברה לא מעט סבל עם הבן שלה. "אתה כותב על רווקים עם היסטוריה רפואית, אבל יש עוד קבוצות רבות של צעירים שכמעט ואין להם סיכוי".

תגובות נוספות שהגיעו דרשו אף הן כתבת המשך. כתבה שתציג את מצוקתם של 'הרווקים המקוטלגים' - אלו שהשדכן מסמן כוכבית קטנה לצד שמם, ולפעמים אף מכניס אותם לרשימה מיוחדת.

וכאן חשוב לי לציין: המטרה של הכתבות האלו היא בכדי להעלות את רף הרגישות ולגרום לאנשים לא לשלול אופציות מעולות רק בשל הסטיגמה. בכל שוק יש כשלים שחשוב לתת עליהם את הדעת, ושוק השידוכים אינו יוצא מהכלל הזה.

• • •

חצי חצי

"לא קל להיות 'חצי חצי' בשידוכים", אומר לי חיים (25) שמשדר רצינות ועמקות. "בוא נתחיל מזה שלא מדובר רק על מורכבות שמלווה אותי בשידוכים אלא גם בהמשך החיים. כשארצה להשיג משרה תורנית, ואני חושב שאני מתאים לאייש משרה שכזו - אני לא רואה ישיבה מכובדת שתקבל ר"מ עם חזות מזרחית כשלי, ואני גם לא חושב שישיבה מזרחית תקבל ר"מ עם שם משפחה כל כך אשכנזי. שידוכים, זה עוד שלב במורכבות. אני חווה חוויה של חוסר שייכות בלא מעט מקרים".

היית ממליץ לאנשים שלא להתחתן עם עדות אחרות?

"אתה בעצם שואל אם אני חושב שההורים שלי עשו טעות כשהם התחתנו? ובכן, ממש לא. קודם כל הם חיים באושר שאני מאחל לכל זוג אחר, ואני לא חושב שמחשבות עתידיות על חתונות הילדים קודמות לאושר האישי שלהם, מכיוון שבסוף הוא משפיע בצורה ישירה על הילדים. אני מאמין שאם הייתי בן להורים שחיים שלא באושר, ההתמודדות שלי הייתה הרבה יותר קשה מההתמודדות שאני עובר היום.

"בנוסף, אני חושב שזכיתי ביכולת ראיה רחבה יותר מאחרים, וכשאנשים אחרים בונים את הזהות שלהם על רמת החריפות של מאכלי השבת, הזהות שלי הרבה יותר רחבה ואני מסוגל להתמודד עם אתגרים בצורה טובה בהרבה. אפשר לומר שלפעמים אני מסתכל על הקהילה שבה אני חי טיפה מבחוץ - כאדם שלא לגמרי מזוהה עם קהילה אחת ברורה".

אם נתמקד ב'שידוכים', אתה מחפש בחורה מבית אשכנזי או מזרחי?

"תראה משהו מעניין. היו תקופות בחיים שניסיתי להסתיר את החצי הלא אשכנזי שלי, אך כשגדלתי הבנתי שזה חלק מהזהות שלי וגם אם אני לא רואה הבדל בין העדות - עצם ההסתרה של מי שאתה משפיעה עליך שלא לטובה.

היום אני מעדיף בחורה שהיא גם כן חצי חצי. אני חושב שמדובר באנשים הרבה פחות מקובעים, ושמסוגלים לראות את המורכבות של העולם מבלי לפחד ממנו. אני באופן אישי מעריץ את אבא שלי על זה שהוא חיפש את השידוך שמתאים לו ולא התחשב במוסכמות החברתיות".

כש'מורידים' אותך בשל המוצא, איך אתה מרגיש?

"ברוך שפטרנו. אבא שחושב שחצי מהמוצא שלי ישפיע על האישיות שלי יותר ממוסדות הלימוד שבהם גדלתי, החברים והמשפחה, כנראה שהוא כל כך לא מבין בבחורים עד שהוא נאלץ לבחור את המיועד על פי סימנים חיצוניים שלדעתי הם זניחים ביחס לאישיות עצמה.

ברור לי לדוגמה שבחור ממוצא מעורב שראה זוגיות טובה אצל ההורים שלו, יהיה פרטנר טוב בהרבה מבחור שראה את הוריו נוהגים בחוסר כבוד האחד כלפי השני".

• • •

גבוהה ונמוך

"אחד מהדברים שאני מסמנת עליהם כוכבית ביומן, הוא משודכים עם גובה חריג שעלול להוריד לא מעט הצעות", אומרת חדווה, שדכנית מנוסה מאלעד. "בחור גבוה בדרך כלל יתקבל בברכה, אך בחור נמוך או בחורה גבוהה מאד עלולים להפריע למשודכים. אני לפעמים צוחקת עם ההורים ואומרת להם שאנשים מחמיצים בן זוג מדהים רק בגלל שבתמונות המשפחתיות יראו את הכלה גבוהה בכמה ס"מ מהחתן".

זה מפריע להרבה אנשים?

"אני לא מכירה הרבה בנות שלא יעדיפו בחור גבוה, ואני לא מכירה הרבה בחורים שלא יעדיפו שהבחורה תהיה נמוכה מהם. עד כמה זה מפריע להם? לדעתי זה כבר עניין של אנשים עם פנימיות שמסוגלים לראות את המוצע להם מעבר למספר הס"מ שלו. אני מכירה אנשים שהחמיצו הזדמנויות מדהימות רק בשל כמה ס"מ, ואני מכירה זוגות שהאישה גבוה מהגבר כמעט בראש והם חיים באושר ובשלווה.

אז כן, אני מבינה שלאנשים יש חלומות, ואני האחרונה שאומר למישהו לוותר על החלום שלו גם אם בעיני הוא חסר ערך ופנימיות. אבל עדיין - אני חושבת שמותר להזכיר לאנשים להתייחס מעט יותר לאישיות ולעולמו הרגשי של המוצע ולא לבחון אותו רק באמצעות גובהו".

• • •

בחורים איכותיים שיצאו לעבוד

"יכולתי לשקר", אומר יענקי, "יכולתי להתחיל את לימודי המקצוע רק שנתיים אחרי החתונה ולמצוא בקלות בחורה איכותית, אבל החלטתי להיות גלוי וישר עם עצמי. הבנתי שלחכות לזמן בלתי מוגבל ולא לספר לבנות על התוכניות שלי זה ממש גניבת דעת. אני מציג את עצמי בדיוק כפי שאני, וללא מעט בנות, אפילו מבתים מודרניים, מפריע שיצאתי ללימודים.

קשה למצוא בנות איכותיות שמוכנות לצאת עם בחור שיצא לעבוד, גם אם הוא נשאר ירא שמים ומחובר לתורה ולמצוות".

אתה לא חושב שיש הבדל בין אברך שיצא ללימודים לבחור ישיבה שהתחיל לימודי מקצוע?

"אני בטוח שיש כאלו שסופגים עוד יראת שמים בשנתיים-שלוש הנוספים שאחרי החתונה, אבל בסיטואציה שלי שאלתי רב והוא אמר לי שכדאי לי להתחיל לימודי מקצוע - לפחות בשילוב של הלימודים בישיבה. למרות זאת, בנות מעדיפות בחור שיושב ולומד. אני יכול לכבד ולהבין את זה, אבל אני אישית נמצא במצוקה מאד קשה של מחסור בהצעות מתאימות".

לעומת יענקי שמשלם מחיר יקר, נחום (22) החליט לעבוד מתחת לרדאר. "אני פשוט מסתיר", הוא אומר, "בישיבה רואים שסדר א' וב' אני יושב ולומד, והם לא שמים לב שאני נעלם קבוע בסדר ג'".

אתה לא חושב שהסתרה היא תכונה בעייתית שמרגילה אותך לא לקבל את עצמך ולהסתיר דברים מאחרים?

"אני אכן חושש מזה, אבל אני יותר חושש מזה שלא יתייחסו אלי כאל בחור רציני ויציעו לי בחורות שאינן ברמה הרוחנית שלי. אני שונא להסתיר, זה מאד לא כייף לי, והייתי מעדיף להיות בסיטואציה שבה אני חשוף, אבל המחיר גבוה מדי מכדי שאוכל לשלם אותו".

אתה כועס על הסיטואציה הזו?

"האמת שאני מבין אותה. אני יכול להבין את העמדה הערכית הרואה בבחור ישיבה שלומד כל היום את נזר הבריאה, ואני יכול להבין את הבחורה שחולמת להתחתן עם נזר הבריאה. אני חושב שזה אפילו מעיד על סולם ערכים גבוה כשכבחורה מעדיפה בחור שכל היום לומד על פני 'מאכער' שאולי יביא לה המון כסף הביתה. אבל עם כל ההערכה שלי, בשורה התחתונה אני סובל מזה".

• • •

ידעת שאנשים פוסלים ג'ינג'ים?

"כשמציעים לי מישהו, אני דבר ראשון בודק אם לא מפריע לו בחור ג'ינג'י", אומר לי יוסי (28). "בעיניי זה קצת מוזר שבגיל כזה עדיין שופטים אנשים על פי צבע השיער שלהם, אבל המציאות היא שזה אישיו בעיניי לא מעט אנשים".

"פגשתי גם מוצעות שמאד התחברו לאופי הג'ינג'י הסוער שלי, ואני חושב שיש לא מעט אנשים שרואים בכך יתרון, אך ירדו לי לא מעט שידוכים מעולים רק בשל צבע השיער שלי. אנשים מפחדים מזה כאילו מדובר במחלה, ועוד תורשתית...", הוא מצטחק.

אולי תתוודה על זה בפגישה השלישית... אני מציע בהומור

"אתה צוחק, אבל בתמונות אני משתדל שלא להצטלם בשמש בצורה שתבליט את הכתום. אני לא מסתיר, אבל לא מנסה להבליט את השוני".

כשמורידים אותך על זה שאתה ג'ינג'י, אתה מרגיש פגום?

"תרשה לי להפתיע אותך ולומר לך משהו שאף אחד לא יודע, אבל גם ג'ינג'ים יודעים להיפגע, ותאמין לי שאנחנו עושים את זה מעולה. כשמורידים אותי על דבר כזה אני מרגיש תחושת החמצה קשה על כך שלא נתנו לי את הצ'אנס להראות את האישיות הג'ינג'ית המקסימה שלי".

"אני דווקא לא נתקלתי בהתייחסות שונה בשל השיער הכתום שלי", אומרת צילה (34), "אני חושבת שבשל העובדה שאני גם ככה לא מהמיינסטרים וגם ככה מחפשת בחור קצת שונה אני פחות פוגשת את היחס הזה. לדעתי ככל שאתה בחור ישיבה קלאסי ממשפחה קלאסית ובישיבה קלאסית זה ישפיע עליך יותר. אבל אם אתה פחות בתוך המקום הזה כנראה שפחות תרגיש הבדל".

• • •

חכמות מדי, ומקוריים מדי

"ככל שאתה יותר קלאסי - ככה ילך לך יותר טוב בשידוכים", טוענת נעמה (27). "אני נחשבת לבחורה עמוקה מאד ומפולפלת ואנשים פשוט חוששים מהעומק שלי. נפגשתי עם עשרות בחורים, ולא פעם בחורים הורידו אותי בטענה שאני חכמה מדי והם חוששים ממני".

ניסית פעם להיראות פחות חכמה?

"בוודאי. אתה יודע כמה פעמים הזהירו אותי שאני צריכה לשתוק ולתת לצד השני לדבר? אבל מה לעשות - אני לא חושבת שאני צריכה להסתיר את מי שאני, ומי שלא טוב לו - שלא יתחתן איתי".

גם בנצי (24) מסכים עם הטענה שלהיות מקורי זה מורכב: "אני כוכב ואני לא מתבייש בזה", הוא פותח. "אני עושה מה שנראה לי נכון לעשות, ואני הרבה פעמים חושב בצורה ששונה מהחשיבה של החברים שלי, ואני גם לא מסתיר את הדעות שלי".

ואין בנות "כוכביות" שמחפשות כוכב תואם?

"זהו שלא. הן כולן מחפשות את הבחור המושלם, והן לא מבינות שאנחנו חיים בעולם שאינו מושלם. אנשים הם דבר דינמי וייחודי, ואני לא אמור להסתיר את האישיות או הדעות שלי רק כי הן מייצרות עבורי סטיגמה של 'כוכב'".

היית רוצה שהבן שלך יצא 'כוכב', או שהוא יהיה בחור קלאסי?

"אני כופר במושג 'יצא' - ילד לא אמור לצאת, הוא אמור לקחת את האופי שהקב"ה נתן לו ולפתח אותו. באמת שלא אכפת לי איך יראה בעיניי הסביבה האופי שהקב"ה החליט להעניק לילד שלי".

• • • • •

עם איזו מסקנה אנחנו יוצאים מכל זה?

כמובן שאנחנו לא אמורים להתעלם לחלוטין מסטיגמות, תרבויות, סימנים מזהים ועוד, אולם חשוב שנזכור שמדובר בסממנים חיצוניים בלבד. הם יכולים ללמד על הפנימיות, אך לא יכולים להחליף אותה. הם יכולים להוות שפה - אך לא נועדו להחליף את שפת בני האדם.

ובסוף - בואו נזכור, יש כל כך הרבה משודכים שמבקשים מכם רק דבר אחד - אתם לא חייבים להתחתן אתנו, אבל תנו לנו צ'אנס וקחו אותנו ברצינות!

• • •

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר