סכנה לישראלים בטורקיה

גנץ על האיומים מאירן: "מכינים יכולות התקפיות, שלא ינסו"

שר הביטחון הבהיר ש"לא מסוגלים להגן באופן אישי על כל ישראלי בכל מקום בעולם", וביקש להקשיב לאזהרת המסע לטורקיה • איים על אירן - והוסיף: "ממש מציע להם לא לנסות את המהלכים" (ביטחון)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מימין: גנץ (צילום: shutterstock ו-Olivier Fitoussi/Flash90)

המתיחות הביטחונית בטורקיה: שר הביטחון, בני גנץ, הודיע כי בישראל "מכינים יכולות התקפיות נגד אירן במקרה הצורך". את הדברים אמר אמש, בראיון למהדורה המרכזית של חדשות 12, בצל ניסיונות משמרות המהפכה להוציא לפועל פיגועים כנגד ישראלים, בייחוד על אדמת טורקיה.

עוד הוסיף גנץ כי "צריך להיות ריאלי", וש"לא מסוגלים להגן באופן אישי על כל ישראלי בכל מקום בעולם". לדבריו, "ישראל נזהרת בהפצת אזהרות מסע וכשהיא עושה את זה - כדאי להקשיב".

גנץ אמר: "אנחנו בקשר עם המוסדות הטורקיים הרלוונטים ובעיקר אנחנו כמובן מכינים יכולות התקפיות אם וכאשר יהיה בכך צורך. אני ממש מציע לאירנים שלא לנסות את המהלכים האלה".

אתמול פורסם כי שר החוץ וראש הממשלה החליפי ייצא לביקור בזק מדיני בטורקיה ביום חמישי השבוע, במסגרתו ייפגש עם מקבילו שר החוץ מבלוט צ'אבושולו.

מסוכן לישראלים. רחוק בטורקיה (צילום: שאטרסטוק)

המתיחות הביטחונית בטורקיה, בצל החשש מפיגועי נקמה אירנים, אחרי רצף החיסולים של אנשי משמרות המהפכה שיש המייחסים אותם לישראל - בשיאה.

בסוף השבוע התנהל מבצע חסר תקדים ברחובות איסטנבול בכדי לסכל את ניסיונות הפיגוע האיראנים כנגד ישראלים. במבצע הסיכול השתתפו כוחות ישראלים וטורקיים.

בחדשות 12 צוטט גורם ביטחוני בכיר, שלדבריו הפעולה האיראנית נגד ישראלים בטורקיה כבר החלה והינה אירוע מתגלגל שמנסים לעצור אותו בכל עת. "אירוע רציני מאוד שקשה לשים עליו היד", צוטט הגורם.

במהלך השבוע האחרון סוכלו מספר ניסיונות פגיעה בישראלים על אדמת טורקיה. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי באיראן נחושים לנקום, וכי כל ישראלי במדינה מהווה מבחינתם כתובת אפשרית לחיסול.

אזהרת המסע הוחרפה. שוק מקומי באיסטנבול (צילום: שאטרסטוק)

ביום שישי הוחרפה אזהרת המסע לטורקיה, בתום הערכת מצב שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט עם בכירים במערכת הביטחון. במערכת הביטחון קראו לא לנסוע כלל לטורקיה, וקראו לאלו שבמדינה - כאלפיים לפי ההערכות - להישמר במיוחד.

מוריה סויסה, ישראלית ששהתה באיסטנבול, תיארה אתמול רגעי אימה במדינה. "הלכתי לשוק ופנה אליי בחור שלא נראה ערבי או איראני, נכנס אחרינו לחנות ואמר: 'אתם מישראל? גם אני', ישר הוא ידע", סיפרה בראיון שהעניקה היום (ראשון) לגולן יוכפז וגיא פלג ברדיו 103FM. "לא חשדנו, השבנו בחיוב, ואחרי כמה שניות שמנו לב למבטא ערבי, איראני. הוא דיבר עברית. הם לא נראים מחבלים ולא נראים ערבים. בעל החנות הטורקי קלט שמדובר באיראני, הוא צעק עליו ואמר לו ללכת. האיראני השיב בתגובה שהמוכר גזען".

בהמשך, הודתה: "קיבלנו פחד של החיים. המוכר של הטורקי אמר שהם יודעים מה קורה בישראל, והוסיף: 'תישארו כמה דקות עד שילך'. חזרנו למלון וחיכו לנו 4 איראנים, אנו שמענו שהם שוכרים חדר, קיבלנו פחד, אמרנו שאנו לא עולות עד שהם עלו. הסתכלו עלינו במבט ממש אכזרי ובטוח שדיברו עלינו כי הסתכלו עלינו. בעל המלון שאל אותם מאיפה הם, והם השיבו שמאיראן.

"עלינו לקומה הרביעית והחלטנו שאנו עולות קומה ברגל, סגרנו את החדר, התחלנו לפחד. בסופו של דבר החלטנו שאנו יוצאות שוב, ממש שטות גמורה. הלכנו לעשות חמאם כי שילמנו מראש, עשר דקות לפני התור החלטנו שאנחנו הולכות ומה שיהיה יהיה. עוד שטות גמורה לחלוטין".