אאא

אנחנו לא יודעים אם אתם מעדיפים להתנייד ברכב, ברגל, באוטובוס או ברכבת. אבל אם שאלתם את עצמכם כמה מהחרדים נוסעים ברכב וכמה באוטובוס, עשינו בשבילכם את העבודה ופשוט שאלנו: מה צורות ההתניידות העיקריות שלך?

  • 59% - ברכב פרטי
  • 54% - בתחבורה ציבורית
  • 27% - הולכים ברגל
  • 8% - נוסעים ברכבת
  • 4% - נעזרים בטרמפים
  • 6% נוסעים בעזרת מוניות

כמו שאתם ודאי מבינים חלק מהמשיבים משתמשים בסוגים שונים של אמצעי תעבורה, אבל אנחנו יכולים ללמוד מכאן שחלק לא מבוטל מהמשיבים (מעל גיל 17) לא מתנייד בשגרה בתחב"צ.

  • ל-49% מהמשיבים יש רכב אחד
  • ל-14% יש שני רכבים
  • ל-37% מהמשיבים אין כלל רכב

מי נתן לך רישיון?

כידוע, העובדה שיש לך רישיון אינה אומרת שיש לך רכב, אם כך, לא נתפלא לגלות שישנם יותר המחזיקים ברישיון נהיגה מאשר בעלי הרכבים, כמו כן לא מפתיע לגלות שנשים חרדיות פחות מחזיקות ברישיון.

מה שכן מעניין לדעת זה כמה מהחרדים היו רוצים להוציא רישיון ולא יכולים, מאילו סיבות, והאם גברים היו רוצים שהנשים שלהם תעשינה רישיון ולהפך.

אלו המספרים:

  • 76% מהגברים המשיבים, מחזיקים רישיון נהיגה, לעומת זאת רק 38% מהנשים השיבו כי הן נוהגות.  
  • 16% מהגברים שאין להם רישיון היו רוצים לעשות רישיון, 23% מהנשים רוצות שהגבר יוציא רישיון.
  • ומה קורה עם הרישיון לנשים? ובכן, 22% מהנשים אינן רוצות להוציא רישיון בעצמן, לעומת 29% מהנשים שכן רוצות רישיון.

27% מהגברים השיבו כי הם אינם רוצים שיהיה לבת זוגן רישיון נהיגה. רמז לכך אולי יש בנתון הבא: 37% חושבים שנשים בעלות רשיון נהיגה הן יותר מודרניות, לעומת זאת, רק 13% חושבים שגברים בעלי רישיון נהיגה הם יותר מודרניים.

 (צילום: שאטרסטוק)
(צילום: שאטרסטוק)

נתון נוסף בו קיים הבדל בין גברים לנשים נוגע לרצון שילדינו יוציאו רשיון, 81% רוצים שהבנים שלהם יעשו רשיון נהיגה, ו-60% רוצים שהבנות שלהם יעשו רשיון נהיגה.

אך גם אם רוב המשיבים רוצים שיהיה לילדיהם רישיון, קיימת חלוקה ברורה בנוגע למועד הרצוי להוצאת הרישיון.
קיימת הסכמה גבוהה בקרב המשיבים שמומלץ לגברים אחרי החתונה להוציא רשיון. הסכמה פחותה מכך יש להוצאת רישיון לנשים אחרי החתונה. פחותה עוד יותר ההסכמה שמומלץ לבחורי ישיבה להוציא רישיון, והכי מעט הסכמה יש להוצאת רישיון של בחורות לפני החתונה.

אם רוב המשיבים רוצים להוציא רישיון, בדקנו מהן הסיבות המונעות מהם להגשים את משאלתם?

  • 29% - אינם עושים רישיון נהיגה בגלל מגבלות כספיות
  • 23% - בגלל הגיל שלהם
  • 20% - עקב פחד מתאונה
  • 23% - מסיבות רוחניות
  • 18% - עסוקים מדי
  • 11% - מסיבות אידיאולוגיות
  • 5% - עקב כישלון במבחני תאוריה או הנהיגה
  • 28% - מסיבות אחרות

איך הנהיגה שלי?

הנתון הבא מלמד משהו קטן על הטבע האנושי. כששאלנו את המשיבים איך הנהיגה שלהם ביחס לממוצע, מתברר כי רובם המוחלט העריכו שהם נוהגים טוב יותר מן הממוצע. כלומר, רוב הנהגים מעידים על עצמם כי הם נוהגים טוב יותר מהשאר, אם כן מי הם השאר...? אבל נניח לזה ונתמקד בסטיגמות שיש לגברים על נשים נוהגות ולהפך.

  • 51% חושבים שנשים נוהגות לאט
  • 52% חושבים שהן לא יודעות לחנות
  • 61% חושבים שהן נוהגות בזהירות
  • 47% חושבים שהן מסתבכות במעבר נתיבים

גברים יותר מסכימים שנשים נוהגות לאט, מתקשות בחניה ומסתבכות במעבר נתיבים, אך מסכימים פחות שהן נוהגות בזהירות.

  • 78% חושבים שגברים נוהגים מהר
  • 67% חושבים שגברים יודעים היטב לחנות
  • 54% חושבים שגברים נוהגים באופן בלתי זהיר
  • 69% חושבים שגברים עוברים נתיבים בקלות

אדוני! אתה לא רואה לאן אתה נוסע?

תאונות דרכים הם עניין רציני. בממוצע, במדינת ישראל, כמעט בכל יום אדם מקפח את חייו בתאונה, רבים נפצעים בדרגות חומרה שונות.

מסתבר כי יש קשר בין הביטחון העצמי המופרז על הכביש שעלול לאפיין גברים, ובין הסיכוי להיות מעורב בתאונה, כי כששאלנו את המשיבים אם היו מעורבים בתאונות ראינו שבעלי אותם המאפיינים שטענו כי הם נהגים טובים מהיתר, בפועל היו מעורבים בתאונות יותר מאחרים.

  • 64% מעולם לא היו מעורבים בתאונה
  • 26% היו מעורבים בתאונה אחת
  • 10% בשתיים או יותר
 (צילום: שאטרסטוק)
(צילום: שאטרסטוק)

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

עוד נתונים מעניינים על התאונות:

  • 49% מהתאונות – באשמת הנהג השני, 32% באשמת הנהג ברכב המשיב
  • ב-17% מהתאונות היו נפגעים בגוף. ב-82% לא היו
  • 65% מהמשיבים שהיו מעורבים בתאונה, היו נהגים בשעת התאונה, 33% היו נוסעים ברכב ורק 2% היו הולכי רגל

איך השפיעה התאונה?

  • 30% מציינים שהתאונה כלל לא השפיעה על הנהיגה שלהם
  • 14% מציינים שהיא השפיעה מאוד
  • על 27% - התאונה השפיעה ברמה כלשהי

ונסיים בנתון שמתכתב עם ביטחון עצמי, קורס רענון הנהיגה שכל נהג צריך לעבור בשלב כל שהוא לאחר מספר שנות רישיון, עלול להיתפס כמטלת חובה משמימה ומיותרת, אך מסתבר שמיעוט לא מבוטל מן המשיבים מצא את עצמו נתרם מהקורס.

  • 53% חושבים שקורס ריענון הנהיגה היה מיותר לחלוטין
  • 39% חושבים שהוא היה דווקא מעניין מאוד

סעו בזהירות!