מורחקים לצמיתות

הותר לפרסום: הסכמי עדי המדינה במשפט נתניהו

שלמה פילבר וניר חפץ התחייבו שלא לעבוד יותר לעולם בתפקיד ציבורי, פילבר צפוי לעמוד לדין משמעתי בנציבות המדינה, וחפץ יעיד על "פרשיות ביטחוניות חמורות" (משפט)

(צילום: Olivier Fitoussi/Flash90 - Yonatan Sindel/Flash90)

בית המשפט הסיר היום (שלישי) את צווי איסור הפרסום מההסכמים שנחתמו עם עדי המדינה שלמה פילבר וניר חפץ, שהעידו נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

ההסכמים נחשפים כעת בעקבות בקשה שהגישו מספר ארגונים לבית המשפט. את הבקשה הגיש עו"ד אלעד מן בשם עמותות העין השביעית, שקוף, הצלחה והתמנון.

כדי שלא יוגש נגדם כתב אישום על חלקם במסכת השוחד הנטענת, התחייבו השניים לא רק למסור עדות אלא גם להיות מורחקים לצמיתות מכל תפקיד ציבורי, כפקידי ממשלה או כנבחרי ציבור.

מלבד האיסור לכהן בתפקיד ציבורי, התחייב פילבר להתלות את רשיון עריכת הדין שלו לתקופה של חמש שנים. חפץ, שהוציא את רישיון עריכת הדין שלו לאחר חתימת ההסכם, לא התחייב לכך.

לפי ההסכם, פילבר גם יעמוד לדין משמעתי בנציבות המדינה, אולם הליך זה יתרחש רק לאחר תום עדותו, ולאחר בחינה של הפרקליטות אם אכן עמד בתנאי ההסכם.

בהסכם עם חפץ עלו גם ה"פרשות הביטחוניות" שעליהן נשאל כבר בעדותו בבית המשפט. בהסכם נכתב כי הוא "ימסור מידע אודות שתי פרשות ביטחוניות חמורות בעלות עניין ציבורי רב".

הכוונה ככל הנראה לתקריות שנגרמו בעקבות הצבת המגנומטרים בהר הבית והירי שביצע מאבטח בשגרירות ישראל בירדן. לא נמצאו בהם חשדות לפלילים אלא רק רכילות על מעורבותו לכאורה של יאיר נתניהו בקבלת ההחלטות.

עוד מפרטים ההסכמים את מגוון החשדות לעבירות על החוק בהן עסקו חקירות נתניהו: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, שיבוש מהלכי משפט, איומים וסחיטה באיומים, הלבנת הון ואי-דיווח לפי חוק ניירות ערך.

עו"ד אלעד מן, יועמ"ש עמותת הצלחה, מסר: "חשיפת הסכמי עד המדינה היא צעד חשוב בהקשר של פומביות המשפט וזכות הציבור לדעת. יש להביא בפני הציבור את ההקשר המלא של העדויות ונסיבותיהם ואת ההסכמות שגובשו בעניינים של עדים מרכזיים. זאת לרבות המגבלות והאיסורים שנטלו על עצמם, הפרטים שנמסרו על ידם, העבירות בהם נחשדו ועוד. ראוי שהציבור יוכל להעריך גם את סבירות ההסכמים ויבחן את התנהלותם של עדי המדינה באופן מוצלח יותר, גם במישור הציבורי ולא רק בהיבטים משפטיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר