הפרטים המלאים

לקראת ביקור ביידן: ההסכם עם סעודיה באישור ישראל

בכירים ישראלים מאשרים כי המתווה להשלמת הסכם באישור ישראל להעברת האיים במצרי טיראן ממצרים לסעודיה הינם מתקדמים מאוד • סעודיה צפויים לאשר גם לטיסות ישראליות לטוס במרחב האווירי שלהן (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

שורה של הסכמים קרובים להיחתם בין דיפלומטים ומשפטנים מארצות הברית, סעודיה, מצרים וישראל, שיאפשרו את השלמת העסקה על האיים האסטרטגיים טיראן וסנפיר בים האדום. כך חשף הערב (רביעי) ברק רביד ב'וואלה!' בשם שלושה בכירים ישראלים.

לפי הדיווח, השלמת העסקה - ערב ביקורו של ביידן בישראל - תהווה הישג משמעותי לממשל ביידן במזרח התיכון ועשויה לפתוח את הדרך בפני תהליך הדרגתי של צעדי נורמליזציה בין סעודיה לבין ישראל.

בשל כך שסעודיה וישראל אינן מקיימים יחסים דיפלומטיים הן אינן יכולות לחתום באופן ישיר ועל כן משפטנים מנסים להשתמש בפתרונות יצירתיים כדי להשלים את ההסכם. כך לפי הדיווח.

לפני שש שנים, במצרים חתמו על הסכם עם סעודיה להעברת האיים, טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות של סעודיה, מדובר באיים אסטרטגיים עבור ישראל, שכן הם המעבר לנמל אילת.

מעבר האיים לסעודיה, יצר בעיה לישראל - שכן המעבר באיי טיראן, היה כלול בהסכם השלום בין מצרים לישראל - ולישראל אין יחסים רשמיים עם סעודיה (סגירת איי טיראן, היה הרקע ליציאה למלחמה בין ישראל למצרים במלחמת ששת הימים).

ממשל ביידן, עמל לנסות להשיג הסדר בין סעודה וישראל, שתשלים את מהלך העברת האיים לריבונות סעודית, בישראל דורשים בהסכם, כי המהלך יכלול צעדי נורמליזציה מצד סעודיה. בממשל ביידן החלו בשיחות זאת על פי האמונה שלהם, שהסדרת האיים תקרב עוד בין סעודיה לישראל - ויתחיל להיבנות אמון, שאולי יוביל להסכם - כמו שהיה בהסכמי אברהם - שסעודיה הייתה מעורבת בהסכמים הללו, אך נמנעו להצטרף להסכמים, עד שלא יחול התקדמות משמעותית בין ישראל לפלסטינים. האם מה שקורה עם האיים, יקרב בין סעודיה לישראל? ימים יגידו.

בכיר ישראלי אמר ל'וואלה' כי במקביל להשגת ההסכם על האיים, הסעודים צפויים להודיע כי יאפשרו למטוסים של חברות תעופה ישראליות לבור במרחב האווירי הסעודי בדרך למזרח במיוחד להודו ולסין. שגרירויות סעודיה ומצרים בוושינגטון לא מסרו תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר