הפעם תגיע היציבות?

פעם חמישית בשלוש שנים וחצי: ישראל יוצאת לבחירות

מליאת הכנסת אישרה את פיזורה בקריאה שנייה ושלישית, והזניקה את מערכת בחירות תשפ"ג, לקראת קיומן בז' בחשוון, עוד 123 ימים • בנט פינה את תפקיד ראש הממשלה ליאיר לפיד (פוליטיקה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראש הממשלה היוצא וראש הממשלה הנכנס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

450 ימים לאחר שהושבעה, הכנסת ה-24 פוזרה וישראל יצאה למערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים וחצי: ימי הכנסת ה-24 היו מלאים במהומות, צעקות, לילות לבנים, פיליבסטרים ובסערות פוליטיות שונות. בקרב מפלגות הקואליציה ירצו לזכור את העברת תקציב המדינה, חקיקת חוק ההסדרים וקידום רפורמות שונות, ואילו בקרב אנשי האופוזיציה דווקא ידאגו לספר על הרפיסות בפני רע"מ, גל הטרור שפקד אותנו סביב חודש ניסן וימים רבים בהם הקואליציה לא הצליחה לקדם חוקים.

היום בצהריים, שעות בודדות לאחר פיזור הכנסת, יתקיים במשרד ראש הממשלה בירושלים, הסמוך במיוחד למשכן הכנסת, טקס החילופים של ראשי הממשלה, כאשר נפתלי בנט "יעביר את המקל", כפי שהוא נוהג לכנות זאת, לחברו ושותפו הפוליטי יאיר לפיד. בעוד הראשון יסיים את המסכת הפוליטית בחייו, לפחות בטווח הזמן הנראה לעין, ולא יתמודד בבחירות הקרובות, השני ינסה להישאר בכסא גם לאחר תקופת ממשלת המעבר.

מליאת הכנסת בשעת הפיזור (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בסיום ההצבעה, וברגע שהחילופים הפכו רשמיים, על אף שיכנסו לתוקף רק בחצות הלילה, פינה בנט את הכיסא ללפיד וביקש ממנו לשבת עליו, תוך שהוא עוקץ את נתניהו, קודמו בתפקיד: "יאיר, אני מעביר לך את השרביט. המדינה הזו והתפקיד הזה לא שייך לאיש. אנחנו מחזיקים בו במשמורת. עכשיו הזמן שלך. תעשה ותצליח".

מדינת ישראל יוצאת למערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים וחצי, בסחרור פוליטי שלא נראה פה מעולם, שהחל בפיזור הכנסת בחודש טבת ה'תשע"ט ונמשך, פעם יותר ופעם פחות, עד היום. תאריך הבחירות הסופי הוא ז' בחשוון ה'תשפ"ג, 1 בנובמבר 2022 למניינם. יום הבחירות יתקיים בעוד 123 ימים, בשל תקופת חגי תשרי הבעל"ט שיהיו בתווך, ובכך בחירות ה'תשפ"ג תהיינה הארוכות ביותר מזה 22 שנים.

המאבק הפוליטי המרכזי יהיה בין שתי המפלגות הגדולות בגושים: הליכוד ויש עתיד. בעוד ראש האופוזיציה ינסה לשכנע שיו"ר יש עתיד יכשיר את הרשימה המשותפת ויקים - לשיטתו - ממשלה גרועה מזו הנוכחית, ראש הממשלה הטרי ישוב וינגן על כך שנתניהו וסביבתו, בה יכלול את איתמר בן גביר כרגיל, הם סכנה לדמוקרטיה. בנוסף, ישנן חידות פוליטיות רבות שאינן פתורות, וכל אחת מהן יכולה להכריע את גורל הבחירות: איך תנהיג איילת שקד את ימינה? האם יהיו חיבורי מפלגות והיכן? מה יעשה בני גנץ? מה יבחר גדי איזנקוט? עמיחי שיקלי ירוץ לבד? ועוד ועוד.

נתניהו. ינסה להשיג ניצחון ברור (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במערכת הפוליטית הגיבו לפיזור הכנסת, שהיה יותר מכל - הודאת ראש הממשלה היוצא בנט בכישלונו בהקמת הממשלה:

ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, סיכם הכל במילה אחת, בצירוף תמונתו מימיו כמנהיג המדינה: "תודה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי נפרד מהכנסת אותה ניהל במספר דברים במליאה: "הכנסת הזו הייתה כנסת מורכבת מאוד. כנסת מקוטבת שפעלה בזמן חילופי שלטון, שבה אופוזיציה הפכה לקואליציה וקואליציה הפכה לאופוזיציה. לצערי הרב, גם השיח הפוגעני והשנאה הגיעו לשיאים שלא ידענו בבית הזה. במקביל, הייתה זו כנסת שעבדה מסביב לשעון, העבירה תקציב וחוק הסדרים, חוקקה אינספור חוקים חשובים לטובת הציבור. כנסת שיצאה מהקורונה וחזרה לפעול באופן מלא בזירה הבינלאומית. כנסת שסייעה למדינת ישראל להתקדם לאחר שנתיים קשות של מגפה ובחירות ושחזרה לתפקד אחרי שיתוק ממושך. כולי תקווה שנלמד מהטעויות של הכנסת ה-24 ונלמד לנהל את המחלוקות שלנו בצורה עניינית וראויה בכנסת הבאה. אסור לנו להמשיך בדרך הזו שעלולה לפרק את הכנסת ואת יכולתנו להנהיג את המדינה ולהוות דוגמה לשיח במחלוקות".

יו"ר הכנסת לוי (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שר התקשורת יועז הנדל: "זה יום עצוב למדינת ישראל. אין פה מנצחים - רק מפסידים. בחירות חמישיות בשלוש שנים וחצי מחייבות את כולנו לחשבון נפש".

ח"כ יולי אדלשטיין, שהכריז שיתמודד מול בנימין נתניהו על ראשות הליכוד, צייץ: "ברוך שפטרנו".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "ביום הזה אין בי שמחה לאיד, יש לי כאב גדול על שנה קשה של שיסוי, פילוג, מכירת המדינה היהודית לחורשי רעתנו ורמיסת הכללים הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית. יש בי תקווה גדולה לעתיד של תיקון, של איחוי הקרעים, של השבת הכבוד הלאומי ושל חיזוק מחדש של הזהות היהודית של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אזרחי ישראל, עם ישראל חי. יש בנו אהבה והיא תנצח - באים לתקן".

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, מסר: "סוף סוף הכנסת התפזרה והקואליציה האטומה, הרופסת והכושלת ביותר שהייתה מאז קום המדינה הולכת הביתה. בכנסת הבאה נקים בעזרת השם ממשלת ימין מלא מלא בלי האחים המוסלמים תומכי הטרור ונשפיע לטובת המדינה, כלכלתה וביטחונה, כדי שלעם שלנו יהיה טוב יותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר