יוקר המחיה

עלייה חדה: הריבית שוב עולה - לרמה של 1.25%

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום להעלות את הריבית ב-0.5 נקודות, מדובר בעלייה החדה ביותר מזה עשור • ע"פ בנק ישראל, מחיר הדירות זינק בכ-15 אחוזים (אקטואליה)

בנק ישראל | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל הודיעה בשעה זו (שני) על החלטתה להעלות את הריבית ב-0.5 נקודות האחוז לרמה של 1.25%.

העלייה באה בעקות האינפלציה בישראל, שמצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 4.1%. עם זאת היא ממשיכה להיות נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות. ההאטה בפעילות בעולם, על רקע השפעות המלחמה באוקראינה, השיבושים בפעילות הייצור בסין וכן אי הוודאות הפוליטית בישראל עלולים להשפיע על הפעילות הכלכלית.

מאז עליית הריבית האחרונה, השקל נחלש מול הדולר ב-5.1%, מול האירו ב-2.9% ובמונחי השער האפקטיבי ב-3.6%. חטיבת המחקר עדכנה את תחזיתה ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 5% ובשנת 2023 בשיעור של 3.5%. שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.5% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.4%.

על פי הודעת בנק ישראל, מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-15.4%. קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לשנים האחרונות, אך מגמת העלייה השנתית החדה של המחירים התמתנה מעט. במקביל להחלטה, מודיע בנק ישראל על הרחבת המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מ-±0.1% ל-±0.5%.

בנוסף, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.

על פי בנק ישראל, במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית ערה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. עם זאת, ההתמתנות הנמשכת בפעילות בעולם על רקע השפעות המלחמה באוקראינה, ההאטה בפעילות הייצור בסין וכן אי הוודאות הפוליטית בישראל עלולים להעיב על הפעילות הכלכלית. כמו כן, המשק מצוי בגל קורונה נוסף, אך ללא השפעה מהותית על הפעילות הכלכלית.

מאז החלטת הריבית הקודמת, עלה מדד המחירים לצרכן של חודש מאי 2022 ב-0.6% והאינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון של היעד ועומדת על 4.1%. עם זאת, האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות. בניכוי אנרגיה ופו"י עומדת האינפלציה על 3.6% ובניכוי נוסף של השפעות מיסוי ורגולציה, על 3.4%. קצב העלייה השנתי הן של הרכיבים הבלתי סחירים והן של הרכיבים הסחירים הוסיף לעלות . הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מהמקורות השונים מצויות מעל הגבול העליון של היעד, אולם הציפיות משוק ההון לשנה השנייה חזרו אל תחום היעד והציפיות החל מהשנה השלישית התכנסו חזרה אל מרכז היעד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר