המהלך שהוביל לממשלת בנט-לפיד

עבאס כמעט שכנע את הרב חיים דרוקמן, אך סמוטריץ' בלם

יו"ר רע"מ רצה לתמוך מבחוץ בממשלתו של נתניהו תמורת דברים צנועים, והיה קרוב לשכנע את הרב חיים דרוקמן • יו"ר הציונות הדתית זעם, מנע את המהלך - והביא לערבים רווח פי כמה (פוליטי, בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הרב חיים דרוקמן, ומימינו יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ', משמאל, יו"ר רע"מ עבאס (צילומים: אבשלום ששוני, אוליבייה פיטוסי ויונתן זינדל - פלאש 90)

ממשלת בנט-לפיד סומנה, בין היתר, כממשלה הראשונה שהעניקה מקום מרכזי בקרבה למפלגה ערבית, ואף חתמה עימה על הסכם קואליציוני מרחיק לכת כשהפרישה 53 מיליארד שקלים מתקציב המדינה למנסור עבאס וחבריו. אמש (שלישי) פורסם ב'חדשות 12' מה קרה שבועות מספר קודם לכן, כאשר הליכוד ורע"מ הפעילו מכבש לחצים על הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' כדי להקים יחד ממשלה, לאחר שלבנימין נתניהו היו רק 59 תומכים, ללא תקווה חדשה של גדעון סער.

לפי הדיווח, שמגולל מה התרחש בימי המנדט האחרונים של נתניהו, האירוע המרכזי בניסיונות השכנוע על סמוטריץ' היה פגישה בין מנסור עבאס לזקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן. בשיחות ביניהם פנה הרב דרוקמן לעבאס ודרש ממנו: "תצהיר פומבית שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, זה כתוב גם בקוראן", אך עבאס הסתייג: "אם אגיד דבר כזה עכשיו, חיי בסכנה". הרב הציע חלופה: "אז תגיד שישראל יהודית ודמוקרטית", אולם גם כאן - עבאס ביקש להמתין: "אגיד, אבל לא עכשיו. צריך לחכות למועד מתאים".

מהפרסום עולה, כי בניגוד לטענת עבאס, אכן לא דובר על צירוף רע"מ לקואליציה בראשות נתניהו, אלא רק על הימנעות בהצבעה על הקמת ממשלת מיעוט של 59 ח"כים בתמורה להכשרת שלושה יישובים בדואיים בנגב וחצי מיליארד שקלים לחברה הערבית. הסבר יו"ר רע"מ להעדפתו בהימנעות מאשר חברות בקואליציה הייתה קשורה בשאלת היתכנות פוליטית, כפי שאמר לרב דרוקמן: "אתם רוצים לבנות בהתנחלויות? אז מה זה קשור אליי? לא צריך אישור מועצת השורא על כל דבר כזה". אם כן נקפוץ רגע לסוף הסיפור, הרי שעבאס קיבל כמעט פי מאה ממה שרצה בתחילה.

עבאס. ניסה, כשל - וקיבל פי מאה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר פגישת הרב דרוקמן ועבאס, עמית הלוי, אז ח"כ מהליכוד ומהמתווכים בין זקן רבני הציונות הדתית ליו"ר רע"מ, העביר לעבאס מסמך שלכאורה ניסח הרב דרוקמן ובו נכתב: "רע"מ מתחייבת לכבד את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מתנגדת לטרור, מביעה תמיכתה בהסכמי אברהם ותימנע בכל הנוגע לפעילות הממשלה בנושאי חוץ וביטחון". אח"כ כוונת עבאס עמדה למבחן בעקבות פיגוע בשומרון בו נרצח בחור ישיבה, ומפלגת רע"מ פרסמה הודעת גינוי מפורשת, כהוכחה של עבאס לרב דרוקמן ברצינות דבריו. "ברע"מ יש שני פלגים. תעזרו לי לנצח את הפלג של איברהים צרצור (הידוע ככזה שמתנגד לשיתוף פעולה עם המפלגות היהודית)", אמר עבאס לרב דרוקמן ולסביבתו.

זקן רבני הציונות הדתית כבר כמעט השתכנע מעבאס, ועמית הלוי העביר ליו"ר רע"מ מכתב, כדי שיוכל להעבירו לרב דרוקמן, בו נכתב: "כפי שאמרתי לכבוד הרב, מפלגת רע"מ נכונה להיכנס למו"מ קואליציוני לשם קידום העניינים האזרחיים לחברה הערבית. אני וחברי מפלגתנו, כאזרחי ישראל, מכבים את המדינה, אופייה וחוקיה, ומתנגדים התנגדות נחרצת לטרור, אלימות ולפגיעה במדינת ישראל בכל דרך. כבוד הרב, על בסיס ההבנות אליהן הגענו בשיחה, נוכל להיכנס למו"מ קואליציוני לשם תמיכה בצורה זו או אחרת בממשלה טובה למדינת ישראל בכלל ולחברה הערבית בפרט".

לבסוף, כמה שעות מאוחר יותר, הגיעו לבית הרב דרוקמן חמישה רבנים דתיים לאומיים ושני פוליטיקאים - יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והח"כית שאיתו אורית סטרוק - שהצליחו לשכנע את זקן רבני הציונות הדתית שמדובר במהלך שגוי שיפגע בגוש הימין, ואף כינו אותו כ"אסון לציונות". הרב דרוקמן העדיף להאמין לסמוטריץ' וסטרוק ולא לעבאס ופרסם הודעה כי "ממשלת ישראל חייבת להיבנות על ידי עם ישראל", ותהה האם ייתכן ש"ממשלת ישראל תקום עם תמיכה של תומכי טרור?".

הדברים הללו היו בעצם סוף הסיפור בין הרב דרוקמן לבין מנסור עבאס, שהבין כי עם סמוטריץ' מפלגתו רע"מ כבר לא תוכל להיכנס באיזושהי דרך לקואליציית נתניהו, בגלוי או בנסתר. לפי הדיווח, ח"כ עמית הלוי, חובש כיפה סרוגה בעצמו, תקף בשיחה עם עבאס: "הצהרת הרב מאכזבת מאוד מאוד. הייתה שם (בבית הרב דרוקמן) מלחמת עולם. לצערי הרב מאוד סמוטריץ' וסטרוק הגיעו באמצע למרות שלא הוזמנו - וקרה מה שקרה".

סמוטריץ'. מנע מנתניהו ממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הפרסום הזה מהווה נקודת זכות לעבאס מחד ונקודת זכות לנתניהו מאידך: ליו"ר רע"מ זהו דבר חיובי בכך שהדיווח המפורט לא מותיר מקום לספק בדבר קיום מו"מ קואליציוני בין רה"מ דאז לבין מפלגתו; ליו"ר הליכוד מדובר בעניין חיובי לפי שברור מהדיווח כי נתניהו לא היה מוכן לוותר על הכל בשביל להישאר בכסא, וכי הוא אכן לא היה חפץ בכניסת רע"מ לממשלה, אלא לסיוע קטן - במחיר נמוך.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס בתגובה: "לא מתייחס לנעשה בשיחות עם אנשי דת. זו הייתה פגישת היכרות של הרב איתי כדי לגבש דעה בסוגיה פוליטית".

מפלגת רע"מ בתגובה: "בשום שלב לא התייחס ח"כ מנסור עבאס בשיחותיו עם הרב דרוקמן לשייח' איברהים צרצור או לכל גורם אחר בתנועה האסלאמית או ברע"מ. יו"ר רע"מ נענה לכל הזמנה כדי לקיים שיח עם כל גורם פוליטי או דתי, על מנת לקדם את האינטרסים של החברה הערבית. כך פעל כשהוזמן לרב דרוקמן וכך יפעל בעתיד בכל הזדמנות".

הח"כ לשעבר עמית הלוי, המתווך בין עבאס לרב דרוקמן, מסר: "המאמצים הפרטיים שלי ללא כל קשר לליכוד היו תהליך בדיקה הכרחי אם עבאס מייצג מיעוט ערבי, הנאמן למדינת הלאום היהודית, ואין לו כל שאיפות לאומיות. הדיאלוג העקרוני איתו נעשה כחלופה לשותפות על בסיס רע ומסוכן, כפי שכצפוי קרה עם בנט והשמאל. למרבה הצער, התגלה בשנה האחרונה כי ישנם ברע"מ גם קולות השוללים את זהותה היהודית של ישראל וחלק מהם אף הביעו אהדה לטרור".

הליכוד בתגובה: "מעולם לא הסכמנו ולעולם לא נסכים לכלול את האחים המוסלמים בממשלה. העובדה היא שב-2019, כשהימין היה עם 60 מנדטים, ראש הממשלה נתניהו סירב להצעות של מנסור עבאס לתמוך בהקמת ממשלה בראשות הליכוד ולכן הלכנו לבחירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר