עליית הריבית

למה המשכנתא התייקרה ומה עושים?! • צפו

בראיון מיוחד על המצב הכלכלי מסביר יועץ ההשקעות על עליית הריביות שמשפיעה כמעט על כל בעלי המשכנתאות • למה הריבית עולה? מה צפוי בהמשך ומה הפתרון? • צפו (ארץ)

משה מנס | כיכר השבת |
הריאיון מתוך התוכנית הכלכלית (צילום: דודי פלוג)

המחירים עולים, הריביות מזנקות והמשכנתא מתייקרת, מה עושים?! שלומי כהן מפינת 'יש לי מושג' ב'תוכנית הכלכלית' הנותנת ידע כלכלי בסיסי ומקיף בנושאים אקטואליים וחשובים, בריאיון מיוחד על המצב הכלכלי.

למה יש עליית ריבית?

"יש אינפלציה, שמהווה מדד כמה עלה לי לחם או כל מוצר לפני שנה וכמה עולה היום. כל עוד שזה בין אחוז לשלושה אנחנו במצב טוב, כשזה עובר את השלושה אחוז, לא טוב ואז בנק ישראל צריך להתערב".

למה זה קורה?

"כי יש יותר מידי כסף. הדרך לעצור את זה, זה לעלות את הכסף שלי, שיהיה יקר יותר. אם הריבית היא נמוכה ועולה לי זול להשיג כסף, אני יכול לקחת כסף זול אני אקנה אתו מה שבא לי וכתוצאה מכך גורם לאינפלציה גבוהה. בנק ישראל רוצה לעצור את האינפלציה, הדרך זה לעלות ריבית, כסף יקר יותר הסיכון הוא שיהיה מיתון".

מה זאת אומרת מחיר הכסף יקר?

"אם הריבית היא אחוז אחד אז אם לקחתי מאה שקלים הלוואה היא עלתה לי אחוז בשנה, הכסף זול. אבל אם הריבית היא עשרה אחוז על על אותם 100 שקלים, במקום שאשלם 101 אני אשלם 110 שקלים, הגעתי למצב שבו אחשוב פעמיים האם ללוות כסף כדי לצרוך דברים שהם לא הכרחיים או לקנות רק מה שאני חייב. ככל שהכסף יקר יותר כך אקנה רק דברים הכרחיים. ההיצע יהיה גבוה מהביקוש כי אנשים יקנו פחות כי הכסף יקר ואז אנחנו יכולים לראות מיתון".

אז מה שקרה שהכסף נהיה פשוט להשגה כי היינו צריכים לשלם עליו מעט וזה למה קרה?

כי הריבית הייתה נמוכה. יש גם צד נוסף לריבית נמוכה, ככל שהריבית נמוכה יש לא מעט בעלי עסקים ואנשים שאומרים 'הכסף זול בוא נמנף את הכסף בוא נפתח עסקים בוא נשקיע' ונרוויח יותר ממה שנצטרך להחזיר, כתוצאה מכך כרצון לעוד את השוק אנחנו מורידים את הריבית כי אז יש השקעות ואז אנחנו מצליחים לייצר הרבה יותר כסף. אבל כשאנחנו רואים שזה מתחיל להשתולל וזה מגיע למצב שאנשים קונים בלי חשבון אנחנו צריכים להתחיל להתחיל הרגיע את השוק כדי שהאינפלציה לא תעלה יותר מידי".

ואז אנשים מרשים לעצמם לקנות ולקנות והמדינה מעלה את הריבית והמציאות שיש לי חבר שהגיע בוכה, לקח משכנתא והוא משלם הרבה יותר על המשכנתא

בוא נדבר על זה. ברמת העיקרון על כל אחוז עליה בריבית הוא ישלם 70 שקלים יותר, בעיני זה לא בשמים אם זה מה שילחם במשכנתא. קח כדוגמה משכנתא במיליון שקל. כאשר לא הכל בפרים ולא הכל קבוע. ואני מדבר על המדד שמושפע מהמדד. אם עד עכשיו המשכנתא שלו הייתה 1000 עכשיו היא תהיה 1120.

לאיפה זה הולך, הימור על העתיד וכיצד ניתן להתמודד? צפו בריאיון המלא...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר