היסטוריה ואקטואליה

"ח"כ משה גפני מוכיח: הרב מבריסק - צדק"

"מי שעוקב אחרי המצב, ורואה את משה גפני מקיים בהידור "כיצד מרקדין לפני הקלקלה", ואת ה"סמי-ישיבע-בוחרים" שמריעים לאוכל טריפות ומחלל השבת "ביבי" מתקבל הרושם שהגרי"ז ודעימיה צדקו לטווח ארוך"; התגובה למאמרים ולחתונת הסערה (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
משה גפני והרב מבריסק (צילום: יעקב כהן; ללא קרדיט)

פרסום תחקיר מערכת 'היסטוריה ואקטואליה' באתר 'כיכר השבת' מאת כותב השורות אודות ההבדלי ההשקפות בין רבותינו זצוק"ל החזון איש ו'הרב מבריסק', בנוגע לפגישת ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון במעון קודשו של החזון איש, יצר הדים רבים ברחבי הציבור החרדי בארץ ובעולם כולו.

מחלוקות בין ה"גדולים" לא חסרו בעם היהודי מאז מתן תורה בהר סיני.

בני הדור הצעיר מקרב הציבור הליטאי גדלו על מחלוקות פנימיות מוצנעות בין הגרי"ש אלישיב, לגראי"ל שטיימן, ובינו לבין הגר"ח קנייבסקי, ובינו לגר"ג אדלשטיין שבשנים האחרונות בעידן ההנהגה המשותפת, פעמים שנוצרו חילוקי דעות מעטים בין הררי קודש הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל ושיבלחט"א הגר"ג אדלשטיין שליט"א.

המשוואה למחלוקות אלו בתוך הרבנים הליטאים מנהיגי הדור האחרון, שהם היו 'בבואה דבבואה' כהמחלוקת בין הרב מבריסק לחזון איש.

המדובר על מחלוקת מוצנעת מעיני הציבור הרחב, לא כפי שהיה בין הגראמ"מ שך, לרבי מליובאוויטש, והגר"ח גריינמן, וכן המחלוקת בין הגראי"ל שטיימן והגר"ח קנייבסקי לגר"ש אוירבך שבמסגרת מחלוקות אלו, ה'ביזוי גדולים' (רח"ל) חצה את הקו האדום שוב ושוב, והגיע לרף חדש, שבמסגרתו כל קבוצה ערכה מלחמת חורמה, פַּשְׂקֶווילים ועצרות מחאה כנגד הרב של הפלג היריב, ה' ישמירנו ויצילינו וב"ה שבימינו המחלוקות כמעט פסקו.

תגובה חריפה קבלנו מתלמיד חכם חשוב בירושלים שזכה לראות עין בעין את פני 'הרב מבריסק', וחי את מסורת והשקפת הרב מבריסק בכל רגע ורגע ממש, בהאי לישנא:

"לכבוד ר' ישראל שפירא שליט"א.

"אני עוקב אחר מאמריך המופלאים ב'כיכר', ולא תמיד מסכים עמהם. פעמים שאתה צודק "היסטורית", ואולם צריך וחשוב לדעת ולזכור, שהתורה היא המלמדת אותנו איך "לקרוא ולהבין" את ההיסטוריה, ולא שההיסטוריה תלמד אותנו איך "לקרוא ולפרש" את התורה ו/או את חכמיה.

"בנוגע למאמריך בנוגע לרבינו הגרי"ז. כמי שעוקב אחרי המצב, ורואה את יו"ר 'דגל התורה' משה גפני מקיים בהידור "כיצד מרקדין לפני הקלקלה", ואת ה"סמי-ישיבע-בוחרים" שמריעים לאוכל טריפות ומחלל השבת "ביבי" משל היה זמר בהופעת פופ, או משיח שקר אי שם בימי הבינים, מתקבל הרושם יותר ויותר שהגרי"ז ודעימיה צדקו לטווח ארוך - לכאורה ובזהירות - מהחזו"א ודעימיה (בעניני היחס לשלטון).

"אם אתה בוחר לפרסם את הדברים, ראוי שתדגיש ל"המון העם", ובקול גדול שעלינו להקדים ולהודיע דאיירינן בשני מלאכי אלוקים, כגבריאל ומיכאל ממש.

"אדגיש שמרנא הגרי"ז שם מחיצה וכותל, בין בית המדרש, לכל מה שהוא לא בית מדרש, וממילא אין מגע או נגיעה או מבט, לכל מי ומה שהוא לא שקוד על הסטנדר. מי שלא ליד הסטנדר, לא נוגע אלינו כלל.

"גם אליבא דהחזו"א היה כותל ברור ורחב בין בית המדרש ל"רחוב", אבל כאשר נפתח בו בהיתר וברשות "חלון צר" לצורך בחירות, צעירי הצאן ופעוטי הדעת, פשוט רק טיפה "הרחיבו אותו" מעט מעט יותר ויותר עד שהפך ל"דלת" - וזו התוצאה...

"החותם בצער לכבוד התורה שמונחת בקרן זוית...".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר