רוב ליטאי נגד פיצול מ'אגודה'

קרבות ב'דגל התורה': מי לא רוצה את גפני במקום הראשון?

שאלת הריצה הנפרדת של 'דגל' ו'אגודה' נבדקה בסקר פנימי של רפי סמית, שנחשף כעת לראשונה; וגם, הקרבות בתוך 'דגל' גם בשאלת המקום הראשון ברשימה עם 'יהדות התורה' • חשיפה (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ח"כ משה גפני (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הקרבות בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל', בשאלת הריצה הנפרדת - ממשיכות להסעיר את הרחוב החרדי. בעוד ב'דגל התורה' יש גורמים שדוחפים לריצה נפרדת, ב'אגודת ישראל', מעדיפים שהדבר לא יקרה - אך בהצהרות לתקשורת מפגינים שרירים כלפי הסיעה הליטאית.

אך לפני שנצלול אל מפת האינטרסים בסיעה הליטאית, של אותם המנסים לדחוף לריצה נפרדת מהסיעה החסידית, אנו חושפים סקר פנימי שנערך על-ידי רפי סמית, שבדק, בין היתר, את שאלת הריצה הנפרדת, מהסקר עולה כי מרבית הציבור - מתנגד לצעד שעלול להחריף את המחלוקת בציבור החרדי.

55% חוששים כי פיצול בין 'דגל' ו'אגודה' יגרום "נזק פוליטי", 31% חוששים כי זה יקטין את הכוח של המגזר החרדי ו-24% סבורים שאחת המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה. בפילוח לפי מצביעים, הרי ש-46% מהליטאים חוששים מהשפעה שלילית של פיצול מול החסידים. בסך הכללי, רק 18% מביעים תמיכה בריצה נפרדת.

משתתפי הסקר, נשאלו כך: "האם לדעתך פיצול של שתי המפלגות החרדיות בבחירות לכנסת, כך ש'אגודת ישראל' תתמודד בנפרד מ'דגל התורה' יגרום לכך שהכוח הפוליטי של המגזר החרדי יחלש, ויתכן ואחת מהמפלגות לא תצליח להיכנס לכנסת?".

55% חוששים מהשפעה שלילית של המהלך, 18% סבורים שתהיה השפעה חיובית 11% סבורים כי לא תהיה השפעה ול-14% אין דעה.

בפילוח לפי מגזרים, בקרב הליטאים - 46% חוששים מהשפעה שלילית, 23% סבורים שתהיה השפעה חיובית, 12% סבורים שלא תהיה השפעה ול-16% אין דעה.

בקרב החסידים - 55% חוששים מהשפעה שלילית, 19% סבורים שתהיה השפעה חיובית, 14% סבורים שלא תהיה השפעה ול-12% אין דעה.

גורם ב'דגל התורה' אומר ל'כיכר השבת' כי "בסופו של דבר, שאלת הריצה הנפרדת נתונה להכרעת גדולי ישראל, מועצת גדולי התורה, אך כאשר 'אגודה' מתעקשת על המקום הראשון, החלוקה בין המפלגות צפויה להיות לא הגיונית ומנותקת מהמציאות, בהתחשב ביחסי הכוחות, כמו שראינו בירושלים עם ה-6:3, ולכן, לכאורה, באם ב'אגודה' יתנו את המקום הראשון למשה גפני, יו"ר 'דגל התורה', שאלת הריצה הנפרדת תרד מהפרק".

ח"כי 'דגל' במעונו של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין (ארכיון 'כיכר')

אך מתברר כי בתוך 'דגל התורה', לא כולם רוצים שגפני יוצב במקום הראשון. כשניסינו לברר מה חושב כל אחד, הסביר לנו בכיר במפלגה את יחסי הכוחות, מנקודת מבטו: "תראה, אם גפני מוצב במקום הראשון ברשימה המשותפת עם 'אגודה', אורי מקלב במקום השלישי, יעקב אשר במקום החמישי ויצחק פינדרוס במקום השביעי. הסיכוי של פינדרוס להיכנס לכנסת - גובר, בהתחשב בסקרים שהמפלגה נשארת על שבעה מנדטים. לעומת זאת, אם גפני יוצב במקום השני ברשימת 'יהדות התורה', פינדרוס יהיה רק במקום השמיני, ומקומו בכנסת הבאה יוטל בספק גדול".

"לעומת זאת", ממשיך הבכיר, "חוץ משאלת סדר המקומות ברשימה, יש את שאלת סדר חלוקת התפקידים. אם גפני במקום הראשון, 'אגודה' בוחרת ראשונה את התפקיד הבכיר, אחריה גפני, אחריו שוב 'אגודה', מקלב בוחר רביעי, אחריו שוב 'אגודה' וליעקב אשר נותר רק התפקיד השישי. אבל אם גפני מוצב במקום השני, אז הוא בוחר ראשון את התפקיד הבכיר, 'אגודה' את התפקיד השני, מקלב את השלישי, 'אגודה' את הרביעי ויעקב אשר את התפקיד החמישי".

"אתה מבין כמה זה מורכב ולמה לכל אחד ב'דגל התורה' יש אינטרס אחר בהרכב הרשימה", מסכם הבכיר, "כך שזה ברור שאם ירוצו בנפרד ו'דגל' תביא בקלות את ארבעת המנדטים שלה, שרוב הספקות והאינטרסים, נפתרים. כמפלגה, ברור שעדיף לנו לקבל את המקום הראשון וקשה לי להאמין שמישהו יוותר על זה".

גורם אחר ב'דגל התורה' מותח ביקורת מרומזת על דרך קבלת ההחלטות במפלגה ואומר כי "בסוף כולנו כפופים לגדולי ישראל אבל צריך לזכור שיש כל מיני בוחשים, חלקם חסרי ניסיון של ממש, שלפתע אמורים לנתב החלטות דרמטיות וגורליות, וזה בא לידי ביטוי בכל מיני דרישות קטנוניות ומהלכים חסרי אסטרטגיה, ממפלגה שמובילה את השיח, עוצמתית וחזקה, אנחנו עושים צחוק מעצמנו עד שאפילו ב'אגודה' עושים עלינו שרירים עם המקום הראשון".

"מה אמורים לחשוב ב'אגודה' כשהם רואים שהביטאון המפלגתי הולך על הראש של גפני?", הוא מוסיף בהתייחסו למכתב שפורסם לאחר חתונת נכדתו של גפני שעוררה סערה, "למי ב'דגל' אמור להיות אינטרס להחליש את כוחו ומעמדו של גפני בערב הבחירות?".

כזכור בכיר ב'אגודת ישראל' אמר בשבוע שעבר ל'כיכר השבת' כי "לא שמענו באופן אישי מ'דגל התורה' בקשה לשנות את ההסכם, אבל אנחנו שומעים תדרוכים תקשורתיים נגד 'אגודת ישראל' כבר חודש. יש הסכם שנחתם לפני כשנה על 2 כנסות ואין שום סיבה לא לקיים את זה. קשה להבין למה תמיד ב'דגל התורה' מחפשים לא לקיים את ההסכמים".

לשאלתנו, מה יקרה אם ב'דגל' יתעקשו לא לקיים את ההסכם, השיב הבכיר ה'אגודאי' כי "אנחנו נדרוש לקיים את ההסכם. גדולי ישראל ביקשו מאיתנו שנלך יחד, אם דגל יאמרו שהם רוצים לעשות פירוד, נדע איך להתמודד עם זה. אנחנו לא מאיימים עליהם, אם הם ילכו לבד נתמודד לבד ודגל עוד תופתע. אם הם ירצו ללכת לבוררות בבית הדין על ההסכם, גם נסכים. אנחנו יודעים שאלה בחירות גורליות וחייבים להגיע מאוחדים, אבל אנחנו לא מוכנים שיכו בנו ללא הרף".

גורם ב'דגל התורה' מסר בתגובה כי "כל התדרוכים בנושא המקום הראשון אין להם בסיס, מדגל התורה לא נמסרה שום עמדה בנושא. המו"מ מול אגודת ישראל יתנהל לקראת סגירת הרשימות וכל השאלות יתבררו רק אז ורק מולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר