העדות המטלטלת

בכיר מח"ש טוען: תרגיל בתיקי נתניהו - פסול מיסודו

סגן ראש מח"ש בעברו, משה סעדה, טען בריאיון לעמית סגל שחלק בחקירת ניר חפץ, לפני שהפך לעד מדינה, היה "סוג של סחיטה", וכן ששובשה חקירת מות אהוביה סנדק ז"ל (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
נתניהו, הערב (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

משה סעדה, סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים לשעבר, שטח בריאיון נרחב לעמית סגל ב'חדשות 12' טענות רבות על התנהלות קלוקלת של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה במגוון נושאים, שלרבים מהם היה קשר - ישיר או עקיף - לחקירות ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו. את עיקר חיציו הפנה סעדה נגד היושבים בראש המערכות הללו בימים ההם, המפכ"ל רוני אלשיך ופרקליט המדינה שי ניצן.

במסגרת טענותיו, סעדה סיפר כי שי ניצן הכשיר בדיעבד את הפריצה שנערכה למכשיר הטלפון של יו"ר לשכת עורכי הדין דאז, אפי נוה, שהגיעה לידי כתבת גלי צה"ל, הדס שטייף, ושהאישור נעשה בשונה ממקרים אחרים.

העימותים בצמרת נמשכו שנים רבות. יום אחד מעניק פרקליט המדינה שי ניצן בחשאי חסינות לעיתונאית הדס שטייף שמגיעה אליו עם הטלפון של ראש לשכת עורכי הדין אפי נוה שנפרץ בניגוד לחוק. ניצן רוצה להעמיד את נוה לדין.

שי ניצן (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

לדבריו, ניצן מנע מקרה דומה באשר לסגן המפכ"ל באותה עת. "הוא הסכים שנתפוס את הטלפון שלו רק בהסכמה של המעורבת בעניין, אבל במקרה של נוה הוא נותן חסינות מלאה על מכשיר טלפון שנגנב ועל הוצאת המידע בעבירה. שי ניצן, במקרים שהיה לו אינטרס, סגר תיקים נגד ניצבים. הוא לא אפשר חקירות וזה היה מובהק שזה תיק שצריך לחקור".

"אם לשי ניצן היה אינטרס מסוים אז לא חקרנו וכשהיה לו אינטרס מסוים הפוך, הרי הוא יודע גם לטמא את השרץ, היו מקרים שידעתי שזו לא עבירה פלילית והוא ביקש מאתנו - הורה לנו, לא ביקש - לחקור חקירה פלילית והניצב הזה הלך הביתה באותו יום. על עבירה שבעיניי הייתה משמעתית. בסוף הכול היה שאלה של מה האינטרס של שי", טען סעדה.

סגן ראש מח"ש ספר כי פרקליט המדינה צעק עליו כשהודיעו לתקשורת שפרקליטת מחוז המרכז רות דוד נעצרה לחקירה: "הוא צלצל אליי וחשתי גאווה. הוא בטח מתקשר אליי לחזק אותי כי באמת לא בכל יום עוצרים פרקליטת מחוז - ואז הוא החל לצעוק עליי. על מה ולמה? אני לא מבין על מה, אני באמת לא מבין על מה.

"ומה מתברר? כשהגענו לבית המשפט רות דוד התעלפה, כמו לא מעט. זה קורה לאנשים במעצר. ואז ראש השלוחה אמר לשופט שזה מה שהיא הדריכה את האחרים - אם עוצרים אתכם תתעלפו. והוא אמר את זה לשופט. לא משהו מרעיש, לא משהו דרמטי. אתה מבין, פרקליט מדינה ביום שישי מתקשר אליי וצועק עליי איך ראש שלוחה שלי עושה דבר כזה ואומר כזה דבר לבית משפט. מי שמי, איך הוא הרהיב עוז ואומר דבר כזה על פרקליטת מחוז".

את עיקר דבריו ממקד סעדה בחקירות נתניהו, שלדבריו נעשו בהן מעשים פסולים כדי לקדם את כתבי האישום נגד יו"ר הליכוד. "חוקר בתיק צלצל אליי במהלך חקירת ניר חפץ ואמר לי: 'הייתי שותף הרגע לתרגיל חקירה שנועד לסחוט את ניר חפץ כדי שיהפוך לעד מדינה נגד נתניהו'. ביקשתי לחקור את זה מבכיר מאוד בפרקליטות, אבל הוא השיב לי שזה לא יקרה - כי זה קשור לתיקי נתניהו".

סגן ראש מח"ש סיפר על אירוע שקרה בשבועות האחרונים בהם כיהן בתפקיד: מותו הטראגי של אהוביה סנדק, בשעה שנמלט משוטרים במרדף.

"קטין נהרג תוך כדי פעולה משטרתית - פעולה שגרתית שצריך לחקור. אני מגיע בבוקר למחלקה והוא אומר לי שלא חקרו אותם. ואני אומר - איך זה יכול להיות? עכשיו ידעתי שכל היום הם שיבשו את החקירה כי כל היום הם לא כתבו דו"חות פעולה, זאת אומרת שמהשעה 12:00 עד הערב הם לא הגישו דו"חות".

"הם זיהמו את החקירה, יש חשד לשיבוש. הם הגיעו למח"ש כבר עם עורכי דין ומשחררים אותם", האשים סעדה את האנשים שדאגו לשחרר את השוטרים המעורים גם אם היו אשמים. "יש פה משפחה ומת להם ילד, ובסוף התחושה שהייתה לי היא שקול דמיו זועקים מן האדמה. זאת אומרת, במקום שהדבר ייחקר ויידעו מה קרה - הילד הלך אל מותו והם לעולם לא יידעו. הכל כי לא אפשרו את החקירה".

תגובת פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן: "הטענה כאילו חקירות נפתחו על ידי לפי 'אינטרסים' היא שקר גס ואין לה כל בסיס. לא בכדי סעדה לא פירט מקרה ספציפי שכזה. אשר לטענה שלא הסכמתי לתפוס טלפון של נפגעת עבירה ללא הסכמתה: אכן, הדבר לא מקובל אלא בנסיבות חריגות ביותר. אין שום דמיון בין מקרה זה למקרה אפי נוה, שם דובר בשיחות של חשוד בעבירות חמורות ביותר שהגיעו לידי המשטרה ובית משפט נתן אישור לעיין בהן".

"אשר לעניין רות דוד, אני זה שאישרתי את חקירתה ומעצרה, על דעת היועמ"ש, מה שמפריך כל טענה בדבר "הנחת סלב" שניתנה לה כביכול. העלאת טענה לא מבוססת בפני שופט, לגבי עצורה שהתעלפה בבית משפט, כאילו היא "ביימה התעלפות", אכן לא הייתה מקובלת עלי, ללא שום קשר לזהות העצורה".

תגובת הפרקליטות: "מאז שסעדה לא נבחר ב-2018 לתפקיד מנהל מח"ש, הוא החליט לבוא חשבון עם המערכת והעומדים בראשה. מהפרסומים על כוונתו להתמודד בבחירות לכנסת, אנו מבינים כי גם עיתוי העלאתן מחדש אינו מקרי, ומניעיו ברורים לכל בר דעת. משה סעדה לא היה מעורב בתיקי האלפים בכלל, ובתיק 4000 בפרט - וכל דבר שהוא מספר על כך אינה מידיעתו. עם זאת נבהיר, כי ניר חפץ חזר שוב ושוב בעדותו כי 'תרגיל החקירה' לא השפיע על החלטתו לחתום על הסכם עד המדינה, ועדותו היא עדות אמת. אשר לטענה על המרת כתבי האישום במח"ש מהדין המשמעתי לפלילי - מדובר בטענה מופרכת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר