ניסיונות טרפוד

קרב על זהות הגאב"ד: צעקות בהלוויה, לא הוכרז על ממשיך

עשרות אלפים ליוו את הגרי"ט וייס זצוק"ל בדרכו האחרונה. הגעת הראב"ד ומאוחר יותר הספדו לוותה בצעקות של קיצוניים המתנגדים למינוי • בעת מסע ההלוויה לא הוכרז על זהותו של הגאב"ד (חרדים)

שימי שפר | כיכר השבת |
מסע ההלוויה, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ויהי בנסוע הארון: עשרות אלפים ליוו היום (ראשון) למנוחת עולמים ברחובות שכונת 'מאה שערים' הירושלמית, את גאב"ד 'העדה החרדית', הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצוק"ל, שהלך לעולמו בליל השבת.

מסע ההלוויה נפתח במסע הספדים, שנמשך כשעה וחצי. הספידו כל חברי הבד"צ של 'העדה החרדית'. בנוסף השתתפו במסע ההלוויה האדמו"רים מגור, מסלונים, ואדמו"רים נוספים.

כאשר הגיע הראב"ד, הגר"מ שטרנבוך, ל'כיכר זופניק' למסע ההלוויה, החלו קבוצת קיצוניים, מבין המשתתפים, לצעוד ולדחוף ולקרוא קריאות גנאי לעבר הראב"ד. הצעקות גרמו למספיד באותה שעה, הגאון חבר הבד"צ הרב יהודה פישר, להפסיק את ההספד לזמן קצר. אחרי שנרגעו הרוחות חזר להספיד.

בהמשך, כאשר הראב"ד הספיד מתוך רכבו, שוב נשמעו צעקות, כאשר ברקע מרחפת השאלה סביב מינויו של הגאב"ד הבא. הגר"מ שטרנבוך הספיד במסע ההלוויה וסיפר: "את הגאב"ד אני מכיר עשרות שנים, מהרגע שהוא הגיע לאנגליה, הן כשהיה בישיבה ואח"כ בכולל, הן בלונדון והן באנטוועפען.

"הוא עבר הרבה ניסיונות בחייו, וכבר בילדותו, הציונים הבטיחו לו הרים וגבעות שיעזוב את הדת, אבל הוא התחזק והתגבר על ניסיונות במסירות נפש. הוא למד בישיבה עם הצדיק רבי משה שלאס זצ"ל שלושה סדרים ביום, ונהגו בקנסות ובצומות אם ידברו דברים בטלים. וזכורני שגם בערב שבת למדו בהתמדה רבה במשך כל היום, ורק כשעתיים לפני שבת הלכו למקוה להכין עצמו לשבת, ואח"כ בכל יום השבת המשיך ללמוד ברציפות עם ידידו הצדיק רבי משה שלאס זצ"ל. הוא קיבל את הייסורים באהבה, והיה ירא את ה'".

לדברי מקורי הגר"מ שטרנבוך, הצעקות ארעו לאחר שהתגודדו רבים סביב רכבו של הגר"מ כדי לחזות במי שמסתמן כמועמד להנהגה, אך ההתגודדות הציבורית הקשתה על הרכב להמשיך במסע הלוייה. כוחות הצלה אף הוזעקו למקום בעקבות הלחץ והדחק שנוצרו במקום, ובמקביל ניסו המוני אברכי קהילות 'תולדות אהרן' ו'דושינסקיא' להמשיך לפלס מקום בשביל הצר בדרך המובילה לכיכר זופניק בירושלים.

בשלב מסוים התערבו חברי הבד"צ והורו לסד"ד מטעם הבד"צ, הרב יצחק שלמה בלויא, לסדר את פילוס הדרך בין המוני המלויים. אך למה שאירע רגע לאחר מכן איש לא ציפה, חבר הבד"צ הגאון הרב יוד'ל פישר, בנו של הראב"ד הקודם הגאון הגדול רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל, לקח את המיקרפון והחל לצעוק בעוצמה "כבוד התורה", כבוד התורה, כבוד התורה, כבוד התורה". וכך חזר ואמר ארבע פעמים "כבוד התורה" עד שנסללה הדרך לפני רכבו של הגר"מ שטרנבוך.

כצפוי, במהלך ההלוויה לא הוכרז על זהותו של הגאב"ד הבא. ההערכות הן כי את מקומו ימלא הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, אולם יחד עם זאת קבוצת המתנגדים ב'עדה החרדית' למינוי פועלים כל העת בכדי לטרפד את המהלך כאשר תוך כדי ההלוויה פרסמו הודעות חריפות.

כך לדוגמה, בקו הטלפוני שוגרה הודעה חריפה שהרמזים שהכילה היו ברורים לכל. "בהוראת גדולי התורה וזקני י"ם היהדות החרדית לא תקבל מרות ממישהו שלא מותאם לדרכה של ירושלים, בין בשפה, ובין בחינוך הבנים והבנים, ובין בלבוש", נמסר בהודעה.

כך או כך, בינתיים, לא ברור מי ימונה לתפקיד הגאב"ד כאשר המאבק צפוי להתנהל בין שני הפלגים בתקופה הקרובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר