"נהנה מדגים? למעט בהנאה"

הגר"ד יוסף: "לעשות 'סיום מסכת' - בשביל בשר? זו בושה"

חבר מועצת חכמי התורה, הגאון רבי דוד יוסף, יוצא נגד אלו שעושים סיום מסכת ב'תשעת הימים' כדי לאכול בשר, ואומר כי 'זה בושה וחרפה'; ומה דינו של מי שמתענג ממש מאכילת דגים? • צפו (חרדים)

(צילום: ללא קרדיט; תמונה ראשית: שאטרסטוק)

מי שמתענג במיוחד באכילת דגים - השבוע, ב'תשעת הימים', צריך לצמצם את אכילתם, למרות שאין איסור לאכול דגים, כך פסק חבר מועצת חכמי התורה וראש בית המדרש 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף.

"ראיתי ברחובות מישהו שיש לו מסעדה שעשה מודעה - 'תשעה סוגי דגים', לא פחות ולא יותר", אמר חבר המועצת בשיעורו, "צריך לחשוב על זה שמי שמתענג מזה מאד, אז השבוע צריך לצמצם, למרות שמותר לאכול דגים, אין איסור לאכול דגים, אבל לכל הפחות להראות קצת שאנחנו ממעטים בהנאה שלנו.

"כל הסיבה שלא אוכלים בשר זה להמעיט בהנאה, אז אם אנחנו 'מפצים את עצמינו' ומחפשים כל מיני דרכים, זה בוודאי לא בסדר".

הגר"ד המשיך ואמר כי "ראיתי פעם שיש כאלו שרוצים לאכול בשר בתשעת הימים, ולצורך כך הם שוכרים בחור ישיבה במאה דולר שילמד מסכת כדי לעשות סיום, ואוכלים בשר, סעודת מצווה, סיום מסכת. שאלתי האם הבחור שעשה את הסיום וקיבל מאה דולר, האם הוא אוכל איתם? ונאמר לי שהוא עשה את הסיום והלך מייד לאחר מכן הביתה יש היום מסעדות שהגדילו לעשות ומודיעים שיש להם סיום כל שעה עגולה כדי שהסועדים יוכלו לאכול בשר".

"אני לא אומר שזה אסור, שזה לא נקרא סיום", הדגיש חבר המועצת, "אבל על כל אחד לחשוב האם הוא היה עושה אותו דבר אם לא היינו נמצאים בתשעת הימים... הפוסקים כותבים למי מותר להשתתף בסעודת מצווה, של ברית מילה או סיום מסכת? כל מי שגם אם זה לא היה תשעת הימים הוא היה בא לאכול שמה - אז כן, אבל אם כל הסיבה היא בגלל שהוא מחפש את סעודת המצווה בשביל שיוכל למלא את בטנו לאכול בשר, זה לא בסדר, זה בושה וחרפה".

הגר"ד המשיך ואמר כי "חרב בית המקדש, אנחנו בגלות, אנחנו בצער של הגלות, והקב"ה כל פעם שאנחנו מנסים קצת להראות כאילו יצאנו מהגלות, 'יש לנו מדינה', אז הקב"ה מכה עלינו עוד הפעם ועוד הפעם כדי שנרגיש את האמת - אנחנו עדיין בגלות, עקבתא דמשיחא כן אבל זה לא אתחלתא דגאולה, אנחנו עדיין בגלות - אז איך אפשר? עד סוף סוף שיש מנהג, לא אוכלים בשר, נו, אז כבר לשבת ולחשוב איך לעשות סיום מסכת?

"לכן שומר נפשו ירחק מזה, מכיוון שאנחנו צריכים להראות - 'ריבונו של עולם, כן, אנחנו מתאבלים על חורבן בית המקדש', זה לגבי כל השבוע הזה, כמעט כל עם ישראל חוץ מעדות מסוימות, כמעט כולם נוהגים לא לאכול בשר מראש חודש, ואז ממילא השבוע הזה אנחנו צריכים להקפיד על זה לא לאכול בשר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר