"נהנה מדגים? למעט בהנאה"

הגר"ד יוסף: "לעשות 'סיום מסכת' - בשביל בשר? זו בושה"

חבר מועצת חכמי התורה, הגאון רבי דוד יוסף, יוצא נגד אלו שעושים סיום מסכת ב'תשעת הימים' כדי לאכול בשר, ואומר כי 'זה בושה וחרפה'; ומה דינו של מי שמתענג ממש מאכילת דגים? • צפו (חרדים)

מי שמתענג במיוחד באכילת דגים - השבוע, ב'תשעת הימים', צריך לצמצם את אכילתם, למרות שאין איסור לאכול דגים, כך פסק חבר מועצת חכמי התורה וראש בית המדרש 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף.

"ראיתי ברחובות מישהו שיש לו מסעדה שעשה מודעה - 'תשעה סוגי דגים', לא פחות ולא יותר", אמר חבר המועצת בשיעורו, "צריך לחשוב על זה שמי שמתענג מזה מאד, אז השבוע צריך לצמצם, למרות שמותר לאכול דגים, אין איסור לאכול דגים, אבל לכל הפחות להראות קצת שאנחנו ממעטים בהנאה שלנו.

"כל הסיבה שלא אוכלים בשר זה להמעיט בהנאה, אז אם אנחנו 'מפצים את עצמינו' ומחפשים כל מיני דרכים, זה בוודאי לא בסדר".

הגר"ד המשיך ואמר כי "ראיתי פעם שיש כאלו שרוצים לאכול בשר בתשעת הימים, ולצורך כך הם שוכרים בחור ישיבה במאה דולר שילמד מסכת כדי לעשות סיום, ואוכלים בשר, סעודת מצווה, סיום מסכת. שאלתי האם הבחור שעשה את הסיום וקיבל מאה דולר, האם הוא אוכל איתם? ונאמר לי שהוא עשה את הסיום והלך מייד לאחר מכן הביתה יש היום מסעדות שהגדילו לעשות ומודיעים שיש להם סיום כל שעה עגולה כדי שהסועדים יוכלו לאכול בשר".

"אני לא אומר שזה אסור, שזה לא נקרא סיום", הדגיש חבר המועצת, "אבל על כל אחד לחשוב האם הוא היה עושה אותו דבר אם לא היינו נמצאים בתשעת הימים... הפוסקים כותבים למי מותר להשתתף בסעודת מצווה, של ברית מילה או סיום מסכת? כל מי שגם אם זה לא היה תשעת הימים הוא היה בא לאכול שמה - אז כן, אבל אם כל הסיבה היא בגלל שהוא מחפש את סעודת המצווה בשביל שיוכל למלא את בטנו לאכול בשר, זה לא בסדר, זה בושה וחרפה".

הגר"ד המשיך ואמר כי "חרב בית המקדש, אנחנו בגלות, אנחנו בצער של הגלות, והקב"ה כל פעם שאנחנו מנסים קצת להראות כאילו יצאנו מהגלות, 'יש לנו מדינה', אז הקב"ה מכה עלינו עוד הפעם ועוד הפעם כדי שנרגיש את האמת - אנחנו עדיין בגלות, עקבתא דמשיחא כן אבל זה לא אתחלתא דגאולה, אנחנו עדיין בגלות - אז איך אפשר? עד סוף סוף שיש מנהג, לא אוכלים בשר, נו, אז כבר לשבת ולחשוב איך לעשות סיום מסכת?

"לכן שומר נפשו ירחק מזה, מכיוון שאנחנו צריכים להראות - 'ריבונו של עולם, כן, אנחנו מתאבלים על חורבן בית המקדש', זה לגבי כל השבוע הזה, כמעט כל עם ישראל חוץ מעדות מסוימות, כמעט כולם נוהגים לא לאכול בשר מראש חודש, ואז ממילא השבוע הזה אנחנו צריכים להקפיד על זה לא לאכול בשר".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

30
מילים כדורבנות!
ליטאי
29
מאמר חשוב!! כל כך נכון מה יקרה אם קצת נצטער על חורבן בית המקדש המצב של מי כל כך טוב שזה לא מעניין אותי
עצוב
28
הרמב"ם כותב שמנהג הזה לא פשט במקומותינו.. רבי משה בן מימון הספרדי! הספרדי... מה נסגר פתאום עם הבשר? בחירות?
נאור
27
מזל טוב לראשון לציון! סוף סוף התחיל לנצל את מומחיותו הרבה בש"ס ופוסקים, ולדון בענייני ש"ס ופוסקים. כנראה שמאז שנפלה הממשלה התחיל לשעמם לו, אז נאלץ להפסיק את שיחותיו הפוליטיות.
חנן. ב.
26
בגלות??? אין בין גלות לגאולה אלא שיעבוד מלכויות... הרב יודע זאת...לא?
שי
זה משפט שהמצאת ואין כזה דבר. כתוב אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות, אז קודם שיבוא המשיח ויבנה בית המקדש ואז זו תהיה גאולה.
אחד
25
עד כמה שהבנתי נכון אני מקווה הסיום מסכת זה מנהג חב''ד כבר עשרות שנים ויותר בישיבות שלהם כל יום עושים סיום אבל לא אוכלים בשר כאילו הסיום זה רק ''להקל קצת" את האבלות אבל לא בשביל לאכול בשר
מרדכי
בחב"ד לומדים הרבה תורה ויותר מהלטאים ולא אוכלים בשר בסיומים
בחב"ד לומדים המ
כלל וכלל לא להקל באבילות ח"ו, אלא להוסיף בשמחה של מצוה. תבדוק קודם שתאמר!
שמרל
24
הוא צודק!!!!! לא יכולים לשרוד 7 ימים (לא כולל שבת) בלי בשר?
אני
23
צריך להודות על מה שיש ולהתפלל על מה שחסר
ללא שם
22
כל מי שׁאוכל בשר מקצר את חייו .כי כל מחלות הלב שבץ ועוד זה מאכילת בשר.
David
לפי דרכך 90 אחוז היו צריכים למות בגיל 30
נונו
21
בחב"ד זב המקום היחיד שמסיימים מסכת ללא בשר ויין כהוראת הרבי. מתענגים על לימוד התורה.
שימי ויינר
עושים לכתחילה סיום מסכת כדי להוסיף בשמחה של מצוה, ולא כדי לאכול בשר, ולכן לא אוכלים בשר. אבל בסעודת ברית, פדיון הבן וסיום מסכת אמיתי, גם בחב"ד אפשרי לאכול בשר כמפורש בשו"ע.
שמרל
הפלג המשיחיסטי או הפלג הגאוליסטי או הגועליסטי או הביזיוניסטי?
אחד
20
הכותרת לא משקפת נכון את מה שהרב אמר וחבל....
משה
19
לפי דעת הרב יוסף זו בושה ולפי דעת גדולים אחרים זו מצווה ולכן כל אחד ינהג כמנהג רבו גם אם זה לא מוצא חן למישהו.
יוסי
18
מי שבשר אצלו זה בשיגרה לא יבין את מי שבשר משבילו זה אקסטרה
מי שיש לו
17
חלאס כל מי שלא בדיוק כמוהו הוא גוי חילוני ואפיקורס אז כדאי שהרב ידע שיש מנהגים לאנשים ויש עוד רבנים חוץ ממכם ו"איש איש באמונתו יחיה" ואחרי זה בוכים על גזענות ספרדים צבועים
בחור ישיבה
אם אתה לא בוט... אז אתה משובש לגמרי
יוסי
עאלק בחור ישיבה
ראשון לציון
אפילו צורה של פסוק אינך יודע " וצדיק באמונתו יחיה"...וסייג לחכמה שתיקה
חחחח
16
מחילה, אבל התנאים והאמוראים אכלו בשר עד סעודה מפסקת. כך מובא במשנה ובגמרא. ולכן, יאכלו ענווים וישבעו
יהודה
15
וכן.. מי שנהנה מלנשום אויר , יש להמנע מלנשום עמוק. מי שנהנה משינה טובה ובריאה שלא ילך לישון בימים אלו. וכו'.
יהודי
מתגובתך ניכר שלא תפסת את הנקודה , והיא שתרגיש את החורבן , ואם שכחת אז תזכיר לעצמך שכל הסבל שעש בעולם היום זה מאותה הסתרת פנים שהתחילה מהחורבן. שתצא מאזור הנוחות שלך כדי להיות חלק מהקולקטיב שנקרא עם ישראל , עם הנצח. עם שיש לו עבר.. ועתיד ולא רק הווה של תאוות קטנות מאוד כמו השינה והבשר שלי או שלך ..
יהודי חושב
זו תשובה של חילוני. תבדוק את עצמך.
ע
14
אני אוהב פורל טעים
התפרן
13
בעיני בדורינו צריך לעודד לסיים מסכת בכל צורה ואם זה העידוד זה עדיף מאשר להתבטל.
אברך
12
אז זה אומר שמי שאוכל בשר כי זה מחזק אותו ולא קשור לעינוג יכול לאכול ..... לא רואה בעיה באכילת בשר..... כשמדובר בשגרה ..... אני אוכל שווארמה בהפסקה אוכל אז מה? אני נהנה מזה ? אני רגיל כך וזו שגרת עבודתי אחרת לא יהיה לי כח לעבוד . הסיפור של אכילת בשר של פעם והיום זה שני דברים שונים ובכלל כל הענין התר
james
חילוני חביב גם שבת אתה לא שומר
נו נו
עמלק מקרר את עם ישראל, אתה עושה את תפקידך - אשר קרך בדרך
אחד
צודק, גם הרפורמים טוענים כמוך
אדי
11
לא חושב שיש בעיה לאכול דגים, גם אין בזה שמחה לאור המחירים שלהם. דרך אגב, 9 סוגי דגים זה בכלל לא הרבה. אבל זה בדיוק בשביל תשעה ימים כל יום דג אחר.
פלוני
יום שבת שבאמצע ותשעה באב עצמו גם בתוך התשעה ימים, לכן מספיק 7.
איציק
10
"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" תמיד זה גם בתשעה באב
יהודי
איפוא זה כתוב במקורות?
שפוי
במשנה כתוב משנכנס אב ממעטין בשמחה !!!להיות בשמחה תמיד הכוונה לא בדיכאון ..
אפרים
9
ההלכה מתירה כן או לא?! אם כן, אז מה הבעיה?! בחב"ד נוהגים כל יום לעשות סיומי מסכת בלי סעודה, אתה רוצה להשוות את הערך והאינטנסיביות שבחב"ד עוסקים בנושא המקדש ובביאת המשיח לעומתכם?!! בחב"ד חיים את הנושא הזה של בנייין המקדש וביאת המשיח, לא כמו רבים אחרים שמנסים להצטער כי כתוב שצריך להצטער....
לא מבין
בחב״ד לומדים רק תשעה ימים בשנה גמרא כדי לאכול בשר .
מנחם
בחב"ד לא עושים כל השנה סיומי מסכת. נקודה.
אחד
8
הקב"ה רוצה את הלב שלנו
אשרינו
7
במחילה מכת"ר כל מה שאסור לאכול בשר זה לא משום עונג. משום שאין שמחה אלא בבשר ויין. ואין איסור להתענג בתשעת הימים. ולכן מי שמתענג מדגים.גלידה .שוקולד.פירות.חטיפים.ביר ועודמותר לו לאכול לכתחילה ולהתענג. מכיוון שחזל לא גזרו למעט בשמחה אלא בבשר ויין.
הרב אסף
יש לך עוד 40 שמה להגיע לקרסוליו של הרב דוד יוסף ( ואני לא מחסידיו ) ולכן אין פלא שלא הבנת את דבריו , גש ושאל אותו ואל תבוא להיתפלפל איתו פה מעל גבי האתר כשווה בין שווים. קצת צניעות. טיפה של נימוס ומינימום של יושרה לא תזיק לאף אחד מאיתנו !!
אדם נבון.
אסור בשר משום שבטלו קורבנות ואסור יין משום שבטלו נסכים, אבל הב"י הביא גם טעם של צער. וכתבו משנכנס אב ממעטין בשמחה וכתב כה"ח בשם להקת פוסקים שהכוונה לא שמחים כלל. ולזה התכוון הרב שאף על פי שמהדין מותר כל שמכוון להנאה לא ראוי.
חצי נכון
בוודאי שיש ענין לא להתענג בתשעת הימים. ואומר לך הרב במפורש. אז מה יש לצאת נגד דבריו?
ר
משנכנס אב ממעטים בשמחה..
כבודו
מה זה מחילה מכבוד תורתו לחלוק על תלמיד חכם כבוד הטווס שחותם את שמו הרב זה גאוותנות
יהודי פשוט
6
צודק !! מדובר ב 9 ימים בלבד... לא יקרה כלום
ניסים
יש שבת באמצע
אפילו לא
5
אני קצת במצב רוח קרבי במובן החיובי של הקרבי.(מדבר גם עלי) אבל למישהו באמת כואב על בית המקדש?? או שהראש בביזנס. מישהו מאמין שבית המקדש יבנה עד יום ראשון?? לא ניראה לי.ואם כן אז מעט מאוד. כמה מאיתנו כבר סגרו חופשות לבין הזמנים??? נהינו רובוטים ששומרים מצוות כולל אני. ומי שיגידו אחרת הוא שקרן גדול.
Ovi
4
אכן מכוער ביותר, החומריות שהגענו אליה מזעזעת עד שאיננו מסוגלים שבוע אחד לשים את התאוותנות בצד וקצת לעשות חושבים. שמעתי פעם על אחד שהתחכם עם הגאון ר' אשר וייס בענייני הקלות לתשעת הימים. ענה לו הרב שמאז שהוא פוסק לא הגיע אליו אדם היושב שבעה על בן משפחתו עם שאלות איך להקל מעליו ולהתחכם כך עם ההלכות. ו
שרון
כך אמר הרב שך
משה
3
בעידן שלנו של מכוניות, אינטרנט, מסעדות, מטעמים ושפע - הייתי מציע לרב לנסות להסביר ולשכנע מה כל כך חסר אם אין בית מקדש ולמה באמת צריך להצטער על חורבנו. ההלכה היא חשובה אבל אם אין הכנה הנפשית מאחריה אז קיום ההלכה זה סתם מעשה קוף בעלמא. נכון שקל יותר להתרכז בהלכה ולהתעלם מהעולם הפנימי-רוחני, ומי ששואל
אולי כדאי
2
חרדים מומחים בתחמנות מערוב למכירת חמץ ועוד .....
יוסף
1
כבוד הרב, נא לראות בהלכה, האיסור לאכול בשר ולשתות יין אינו משום הנאה ותענוג, שהרי גם לאבל רח"ל ע אביו ואמו מותר בבשר ודגים, ואדרבה, בגמ' מבואר שהיין נברא כדי לנחם אבלים, והפסוק אומר: 'תנו יין לאובד ושכר למרי נפש', אלא הטעם הוא משום שבטלו הקרבנות_(בשר) והנסכים (יין), ואין לדגים שום קשר לנושא י
ירושלים

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: