העברת הכסף לרפורמים

גפני זועם: "גלעד קריב הטיף לנו מוסר והוא אבי אבות הנגועים"

לאחר שנחשף ניגוד העניינים של ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, ח"כ גפני עלה לדוכן, וסיפר על ההוראה שניתנה לו ממרן הרב שך זצ"ל ועל הצביעות והמוסר הכפול של קריב • צפו (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
משה גפני, היום במליאת הכנסת (צילום: ערוץ כנסת)

ביום שישי האחרון חשף העיתונאי קלמן ליבסקינד, את העברת הכספים שנעשתה לעמותה רפורמית, שקשורה ליו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב, חבר הכנסת משה גפני תקף אותו היום (שני) מעל דוכן הכנסת.

גפני התייחס בפתח דברו לתחקיר של ליבסקינד והציג את חוסר היושרה של קריב, כשהוא מספר על ההוראה המפתיעה שניתנה לו כשנכנס לתפקיד בכיר על ידי מרן הגרא"מ שך; "אתה צריך רק לשמור על החוק", ציטט גפני את הרב שך.

לאחר מכם אמר גפני: "אם זו הייתה עמותה חרדית וח"כ חרדי המדינה הייתה מזדעזעת, היועמשי"ת הייתה קוראת לרשויות אכיפת החוק לפתוח בחקירה פלילית".

"אבל פה - שקט דממה. מתחת לאף שלנו במחשכים מעבירים לאיזה עמותה קטנה של 2 עובדים 60 מיליון שקלים (!) כספי ציבור".

"במקום לתת כסף לנכי צה"ל", הוסיף גפני בזעם ואמר: "אתם נותנים את זה לרפורמים של גלעד קריב ואתם עוד מטיפים לנו מוסר על ניקיון כפיים? מושחתים נמאסתם!".

כזכור וכפי שדווח ב'כיכר השבת', יו"ר תנועת ארץ הקודש - לה יש נציגים חרדים בהסתדרות הציונית, הרב פנחס לרנר, הגיש ביום שישי פנייה דחופה ליועמ"ש, ודרש להקפיא מיידית את העברת הכספים למיזם משותף של משרד התפוצות ועמותת פנים להקמת מנהלת התחדשות יהודית שאושר בהיקף של 60 מיליון ש"ח מכספים קואליציוניים של מפלגת העבודה.

בתחקיר שנערך על ידי לרנר, התגלה כי ח"כ גלעד קריב שימש במקביל לכהונתו בכנסת כחבר וועד מנהל בעמותה, וכי הליך ההתקשרות של משרד התפוצות עם העמותה מעלה סימני שאלה קשים וחשש להליך פסול שנעשה תוך ניגוד עניינים וחוסר ניקיון כפיים.

"תנועת ארץ הקודש", כתב לרנר במכתב, "הינה תנועה יהודית עולמית, שמפעילה בקהילות בתפוצות פרויקטים של חיזוק הזהות היהודית והקשר למדינת ישראל. ומשום כך הוא הופתע מאוד לגלות שלא ניתנה לו או לגופים אחרים מלבד עמותת פנים כל הזדמנות להשתתף במיזם. בעקבות זאת, נערכה בדיקה מעמיקה שגילתה כי הליך הקמת המנהלת בשיתוף עם עמותת פנים התנהל בצורה פסולה שמעלה חשד לחוסר ניקיון כפיים ואף גרוע מכך. העיתונאי קלמן ליבסקינד פרסם בעיתון מעריב תחקיר על מעורבותו של ח"כ גלעד קריב במיזם ופגמים חמורים שנפלו באישור קיום המיזם".

"הקמת המנהלת ותקצוב המיזם", מוסיף לרנר, "הינם מימוש של סעיף בהסכם הקואליציוני שנחתם עם כניסתה של סיעת העבודה אל הממשלה. ח"כ גלעד קריב ששימש בעבר כיו"ר התנועה הרפורמית בישראל קידם את הכנסת הסעיף להסכמים ונטל חלק פעיל בקידומו ובאישורו בתקציב המדינה לשנת 2022. אולם מהפרסומים עולה כי בסופו של דבר הכסף הגיע לעמותת פנים שקריב שימש בה עד לפני תקופה קצרה כחבר וועד מנהל במקביל לכהונתו בכנסת ופעילותו לאישור התקציב".

"קשריו של קריב עם העמותה לא מנעו ממנו לעסוק בתקציב, ואף לא מנעו מיו"ר העמותה להודות לו על כך בפומבי עם אישור המיזם בציוץ בטוויטר תחת התיאור "תודות לאלה שבלעדיהם המיזם לא היה מתרחש". מלבד ניגוד העניינים של קריב, ההתקשרות עם העמותה נערכה באופן בלתי תקין ובניגוד לתקנות, תוך שאנשי העמותה השתתפו בישיבות עם אנשי המשרד והיו שותפים להליך המקצועי עוד בטרם התקבלה ההחלטה לקיום המיזם המשותף. ידה של עמותת פנים שקועה עמוק בעבודת המטה שסופה הקצאת עשרות מיליונים אליה עצמה" כותב לרנר.

עוד כותב לרנר במכתב החריף ליועמ"ש: "בנוסף לזאת, העמותה נבחרה בהליך של פטור ממכרז ופרסום תבחינים, זאת בעוד תקציבה השנתי בשנים עברו עומד על סך כ1% בלבד מהיקף המיזם כולו, והיא אף מתחייבת לגייס עשרות מליוני שקלים ממקורות עצמאיים. באופן תמוה, העמותה לא נדרשה לספק כל הוכחה ליכולתה לנהל ולגייס כספים בהיקף שכזה".

לרנר מציין קשיים משפטיים נוספים שכרוכים בקיומו של מיזם שכזה דרך משרד התפוצות שתחום פעילותו הפורמלי הינו תפוצות, ואילו תקציב המנהלת מיועד לפעילות שחלקה וודאי יתקיים בתחומי מדינת ישראל. מלבד זאת, על פי התקנות המשפטיות ניתן לקיים מיזם משותף עם הגוף שמבצע את הפעילות בעצמו ולא דרך עמותות שמשמשות כ"צינור" להעברת המימון לעמותות אחרות.

יו"ר תנועת ארץ הקודש חותם את מכתבו כי לאור הדברים עולה חשש כבד כי מדובר בהעברת כספים פוליטיים, ומשום כך יש לעצור את העברת התקציב עד לבחינה מחודשת של השיקולים ללא כל לחצים פוליטיים ואישיים פסולים. ובמקביל, לבדוק בצורה מעמיקה את מעורבותו של ח"כ קריב בהעברת התקציבים. "לסיכום, ההתקשרות עם עמותת פנים בהיקף של 60 מיליון ש"ח, נגועה לכל ארכה בניגוד עניינים חריף ובחוסר ניקיון כפיים המעלים חשש של ממש לעבירות מתחום טוהר המידות. לאור זאת, אנו פונים אלייך על מנת שתורי באופן מידי על הקפאת ההתקשרות ועל פתיחתה של בדיקה מקיפה בנושא."

יצוין, כי גם חבר הכנסת אורי מקלב פנה בנדון ליועצת המשפטית לממשלה הגב' גלי בהרב-מיארה, בדרישה לבחון את הנחיית שר התפוצות נחמן שי להקצות 60 מיליון שקלים מתקציב משרדו בארגונים רפורמים וקונסרבטיביים, תחת "מנהלת ההתחדשות היהודית", שהוקמה כחלק מההסכם הקואליציוני הסחטני עם מפלגת "העבודה". בפנייתו דרש מקלב לעצור מיידית את תקצוב הגופים עד לבחינת חוקיות תקציבים אלו בתקופת הבחירות, במיוחד לאור העובדה כי למפלגה זו מצביעים זרמים אלו.

"לאור יום ולעיני כל ישראל מעבירים במשרד התפוצות שישים מיליוני שקלים לגופים הרפורמים וזאת תוך תקופת בחירות סוערת, כאשר נציגות גופים אילו מתמודדים בבחירות", כתב מקלב ליועמ"ש והוסיף, "אנו עדים לכך כי ישנם דברים רבים העומדים על סדר היום ואינם חדשים כלל, אינם מתוקצבים, אך אגף חדש זה מתוקצב תוך כדי תקופת בחירות רגישה".

"מדובר בשחיתות שלטונית עליה אנחנו מתריעים מבעוד מועד ולא לאחר מעשה מבהיר מקלב בפנייתו ליועמ"ש ומוסיף, "כאשר אזרחי ישראל נאנקים תחת עול כלכלי כבד, העלאות מיסים ויוקר המחיה בוחרים במשרד התפוצות להקצות מילונים אלו לגופים עשירים ומנופחים, כאשר התנועה הרפורמית אינה עושה דבר בתקציבים אלו - מלבד קיטוב בעם", סיכם מקלב ודרש לעצור את התקציב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר