היהדות החרדית באבל

נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים: נשיא מועצת חכמי התורה הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל

עולם התורה באבל כבד: בגיל 91, אחרי ימים אחדים של הידרדרות במצבו הבריאותי, התבקש הגאון הגדול, נשיא מועצת חכמי התורה, חכם חיים שלום כהן זצוק"ל, לישיבה של מעלה. קווים ראשונים לדמותו של ענק (חרדים)

שימי שפר | כיכר השבת |
חכם שלום כהן זצ"ל (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים: אבל כבד בעולם התורה והיהדות החרדית, עם היוודע הסתלקותו לגנזי מרומים של הגאון הגדול, נשיא מועצת חכמי התורה חכם (חיים) שלום כהן זצוק"ל, לאחר תקופה שבה מצבו הבריאותי ידע עליות ומורדות, כשהוא בן 91 בהסתלקותו, ממנהיגי הדור ומרביץ תורה עצום עשרות בשנים.

מסע ההלוויה ייצא בשעה 14:00 מישיבת פורת יוסף בירושלים לכיוון בית העלמין סנהדריה.

חכם שלום זצוק"ל נולד בירושלים בשנת ה-תרצ"א לאביו הגאון הרב אפרים כהן זצ"ל, ראש ישיבת המקובלים דאז 'עוז והדר' ולאמו מרת מלכה ע"ה, ובצעירותו הוא קנה את תלמודו בישיבת 'פורת יוסף' בראשותו של ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל, מגדולי ראשי הישיבות וממעצבי דרכה של היהדות החרדית הספרדית.

בבחרותו נודע חכם שלום זצ"ל בהתמדתו הרבה ובבקיאותו בתורה ובהלכה ומייד לאחר נישואיו הוא מונה ע"י ראש הישיבה לר"מ בישיבת 'פורת יוסף', תוך שהוא אף הקים סניף נוסף של הישיבה בשכונת קטמון בירושלים.

במשך מספר שנים שימש חכם שלום זצ"ל כסופר סת"ם, בנוסף לתפקידו בישיבה, כאשר בקרב בני המשפחה מספרים כי בהיותו צעיר הוא כתב לעצמו ספר תורה, ממנו הוא היה קורא מידי שבוע שניים מקרא ואחד תרגום.

בצעירותו היה חכם שלום זצוק"ל, מראשוני הרבנים הספרדים שהביעו תמיכה במפלגת ש"ס, בתקופה שבה המפלגה היתה פעילה בתחום המוניציפלי בלבד, ולאחר תקופה נוספת כשהפכה ש"ס למפלגה כלל ארצית, הוא צורף למועצת חכמי התורה של המפלגה בראשותו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל.

בחייו היה חכם שלום זצ"ל קרוב מאד למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, כאשר רבים זוכרים את מרן שהתבטא חודשים ספורים לפני הסתלקותו באומרו כי ראש הישיבה חכם שלום כהן הוא מרביץ תורה בעם ישראל, וכי זה כל עיסוקו מבוקר עד ערב. "יש לו פה קדוש שעוסק רק בתורה, ומי ששומע לו שומע בקול התורה", אמר מרן זצ"ל.

קשר מיוחד היה לו גם עם ראש הישיבה ומרן פוסק הדור הגרא"מ שך זצ"ל, כאשר רבים זוכרים כי היה פעם שקבוצת תלמידי ישיבה עלו למעונו כדי לשאול האם לא כדאי לקצר את ימי בין הזמנים בשבוע שלאחר חגי תשרי, שאלה שאותה הורה חכם שלום זצ"ל להפנות להרב שך, שהשיב כי עדיף להשקיע את המאמץ קודם בימי שישי ושבת, ימים שהינם לא מנוצלים מספיק ללימוד תורה, תשובה שהתקבלה במלואה ע"י חכם שלום זצ"ל שהורה שלא לשנות את המנהג הקבוע.

בשנת תשע"ד, תקופה קצרה לאחר הסתלקותו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל התמנה חכם שלום כהן זצוק"ל כנשיא מועצת חכמי התורה של מפלגת ש"ס ושל כלל היהדות הספרדית, במעמד מיוחד שהתקיים בעיר בני ברק בהשתתפות רבני וראשי הישיבות,כאשר מאז הוא נודע במאבקיו הרבים נגד הרס הדת והכשרות במדינת ישראל, ואף נגד גיוס בני ישיבות לצה"ל, לצד הובלתו את מפלגת ש"ס במשך השנים.

במשך השנים קיבל חכם שלום זצ"ל בביתו את גדולי ראשי הישיבות, אותם הוא הדריך בכל הקשור לעולם התורה הספרדי, כאשר על שולחנו הצטברו שאלות רבות בנושאים הלכתיים ותורניים עליהם הוא היה עונה במתיקות ובבהירות.

בחייו שימש חכם שלום זצוק"ל גם כחבר בוועד הישיבות בארץ ישראל, שם הוא אף נפגש עם מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין בתקופת הנסיונות להעביר את חוק הגיוס, ושיבח את המאבק של היהדות החרדית והנציגים החרדים בנושא.

בתקופה האחרונה הוא אושפז מספר פעמים בבית החולים בשל חולשה גדולה וטיפול רפואי לו הוא נזקק, עד אשר לפני כשבועיים הוא אושפז שוב בשל התדרדרות חמורה במצבו, ומאז נשאו רבים בעולם התורה והישיבות תפילות לרפואתו המהירה והשלימה.

מוקדם יותר אף הוסיפו לו את השם חיים, אך הגזירה נגזירה והוא השיב את נשמתו הטהורה לגנזי מרומים למגינת לבם של תלמידיו הרבים ובני משפחתו.

בהסתלקותו הוא הותיר אחריו את בניו ובנותיו, בהם את בניו הגאון רבי אפרים כהן, ר"מ בישיבת יקירי י"ם, רבי יעקב כהן, ראש ישיבת נזר התלמוד, רבי שמעון כהן, מגיד שיעור מוכר בעיר בת ים, נכדים וצאצאים ההולכים בדרך התורה וההלכה.

על מועד ההלוויה שבה צפןויים להשתתף אלפים רבים נעדכן כאן ב'כיכר השבת'.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר