צרת רבות:

כל מה שצריך לדעת על סרטן נשים גרורתי

מעל 5,000 נשים בישראל מתבשרות מדי שנה כי הן חולות בסרטן נשים, אך בשל המודעות הגבוהה והגילוי המוקדם, 85-90 אחוז מהן מחלימות. יחד עם זאת, כ-30% מהנשים אשר אובחנו בשלבים הראשונים - יפתחו גרורות בשלבים מאוחרים יותר. מהו סרטן נשים גרורתי ומהם הטיפולים החדשים? כל התשובות(חדשות הבריאות)

גילוי מוקדם מעלה את סיכויי הריפוי בצורה משמעותית (צילום: שאטרסטוק)

סרטן נשים הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. על פי נתוני משרד הבריאות, כ-10 מהנשים עלולות לחלות בסרטן זה. בשנים האחרונות, בזכות מאמצי הסברה נרחבים ישנה מודעות רווחת בקרב הציבור כי גילוי מוקדם מעלה את סיכויי הריפוי בצורה משמעותית, וניתן לראות כי מספר הנשים המחלימות עולה בהתמדה. יחד עם זאת, סרטן מהסוג הזה אשר התפשט לאזורים אחרים בגוף נקרא סרטן גרורתי. כ-30% מהנשים אשר אובחנו עם סרטן נשים בשלביו הראשונים, תפתחנה גרורות בשלב מאוחר יותר במהלך חייהן. לעיתים, דווקא המודעות הגבוהה יוצרת בהלה או בלבול לא נחוצים, ולכן חשוב ורצוי להעמיד דברים על דיוקם, על מנת להחליף את הפחד בפעולה.

מי צריכה להיבדק ומתי?

ראוי להיות מודעת לסרטן נשים מגיל צעיר. באוכלוסייה הממוצעת, ללא הקשר משפחתי, ההמלצה היא להתחיל בדיקות סקר בגיל 50 בממוגרפיה ולאחר מכן בדיקה דו-שנתית. ישנן המלצות שאפשר ליישם כמו להגיע החל מגיל 30 לכירורג להערכה ראשונית של כלל גורמי הסיכון וכן, להמשיך בבדיקת אולטרסאונד אם יש חשד על ידי הרופא.

בנשאים ונשאיות של גנים הידועים כמגבירי סיכון מתחילים את המעקב כבר בגיל 26. למשל, אצל נשאיות גן ה-BRCA, גן שתפקידו לשמור על שכפול תקין של החומר הגנטי שלנו. כאשר הגן הזה נפגע הוא מאפשר לטעויות שמתרחשות בחומר הגנטי (מוטציות) בתאים שלנו לעבור בלי בקרה ויכול לאפשר לתא לחיות לנצח, ובמילים אחרות לגרום לגידול סרטני.

סוגים שונים של סרטן נשים גרורתי

כיום אנו יודעים על שלושה קולטנים שעליהם צריך להסתכל במהלך האבחון והם מסייעים לנו לדייק את האסטרטגיה הרפואית בצורה משמעותית. הראשונים הם אסטרוגן ופרוסטרוגן. ברוב המקרים הגידול חיובי להורמונים זאת אומרת, נמצא ביטוי לכך בקולטנים, באמצעות חסימה של קולטנים אלה נוכל להביא לדעיכה משמעותית של המחלה. לעומתם, קולטן נוסף בשם HER 2 מכוון אותנו לתת טיפול ביולוגי מכוון נגד פעילות היתר של הקולטן ובדרך כלל הטיפול הביולוגי יינתן בשילוב עם כימותרפיה.

התקדמות משמעותית בטיפולים ושיפור איכות חיי החולות

בזכות מחקרים רבים קיימים כיום לא מעט תרופות חדשות וטיפולים חדשים, שעוזרים לנשים החולות לחיות הרבה שנים באיכות חיים טובה. אחת הסיבות לכך היא שיותר ויותר קבוצות מקבלות את הטיפול המותאם להן, וככל שמגדילים את ההגדרה של תת הקבוצות, ומבינים אילו תרופות עוזרות יותר לתת קבוצות אלה, הטיפול הופך להיות מותאם ויעיל יותר.

אחד הטיפולים אשר עשו מהפיכה בתחום בחמש השנים האחרונות זו הקבוצה של תרופות מעכבי CDK-4/6 תרופות ביולוגיות הניתנות יחד עם הטיפול ההורמונלי מגבירה את היעילות שלו. במחקר אחרון שפורסם לאחרונה ובדק את אחת התרופות הללו בשילוב עם טיפול הורמונלי ראו שתוחלת החיים של אישה עם מחלה גרורתית עשוי לעבור 5 שנים. כלומר, מדובר פה במהפכה של ממש הן בשינוי בתוחלת החיים והן בשמירה על איכות החיים של המטופלות תחת הטיפול. גם בתחום הכימותרפיה ישנה התפתחות גדולה. בשנים האחרונות יותר ויותר תרופות נוגדות סרטן הופכות ל ''טילים מונחים'' ומוצמדות ישירות לנוגדן המכוון לאחד מהחלבונים שנמצאים על גבי התא הסרטני. מה שמאפשר טיפול ממוקד הרבה יותר מבעבר.

לסיכום, קבלת הבשורה על סרטן נשים גרורתי זו התמודדות מורכבת ולא פשוטה. אין ספק כי קשה לשמוע שהינך חולה במחלה קשה אך חשוב לזכור ולשמור על אופטימיות מוצדקת, במיוחד בהתחשב באחוזי הריפוי הגדולים ובארכת חיים משמעותית שיש לנו בטיפולים הקיימים כיום. לפיכך, מומלץ לדבר עם הרופא על אפשרויות הטיפול ולברר איזו מהאופציות עשויה להתאים באופן המיטבי.

הכותבת היא מומחית לאונקולוגיה, מנהלת המרכז לסרטן האישה והשירות האונקו-גינקולוגי, במערך האונקולוגי של בית החולים איכילוב.

בחסות נוברטיס ישראל.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר