דאגה עמוקה בישראל

ארה"ב ואיראן על סף הסכם; בנט: "לא מחויבים למגבלות"

ממשל ביידן מתקרב מאוד להסכם גרעין מחודש עם איראן, חרף ניסיונות ישראליים בלתי פוסקים להניא את האמריקנים מהמהלך • רה"מ החליפי הודיע: "לא נהיה צד להסכם" (מדיני)

ב. ניסני | כיכר השבת |
רה"מ החליפי נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

ארה"ב, המעצמות האירופיות ואיראן נמצאות על סף חתימת הסכם גרעין חדש, המבוסס על סעיפי הסכם הגרעין הקודם, שנחתם בתקופת הנשיא ברק אובמה, אבל חלש יותר - גם מבחינת יכולת המעצמות לוודא את מימוש ההסכם, וגם מבחינת סעיפיו.

בירושלים, שרק לפני שבועיים היו משוכנעים כי ארה"ב התרחקה מניסיונותיה הרבים להגיע להסכם גרעין חדש בעקבות הדרישות האיראניות, מודאגים מאוד מאפשרות מעשית שההסכם החדש ייחתם, על כל מגרעותיו.

ראש הממשלה החליפי, השר לענייני איראן, נפתלי בנט, שעבורו נושא הגרעין האיראני היה אחד הדברין המרכזיים בכהונתו בת השנה, חרג ממנהגו מאז שפינה את הכסא לראש הממשלה יאיר לפיד, ופרסם הודעה פומבית, המכוונת לאדם אחד - נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

"אני קורא לנשיא ביידן ולממשל האמריקני, גם ברגע זה, בדקה ה-90, להימנע מחתימה על ההסכם עם איראן. הסכם זה יזרים כרבע טריליון דולר (250 מיליארד דולר; ב"נ) לקופת משטר הטרור האיראני ולזרועותיו האזוריות, ויאפשר לאיראן לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות כמעט ללא מגבלה, בעוד כשנתיים בלבד", טען ראש הממשלה החליפי.

לאחר הבקשה הזו, בנט הבהיר: החלטה רעה של האמריקנים לא תשפיע על הישראלים, שישאירו לעצמם גם את הזכות לתקוף צבאית את מתקני הגרעין. "מדינת ישראל אינה צד להסכם, אינה מחויבת לשום מגבלה מכוח ההסכם הנרקם, ותפעל בכל הכלים למנוע התקדמות בתכנית הגרעין האיראנית".

מייד לאחר הודעת ראש הממשלה החליפי, הודיע שר הביטחון, בני גנץ, כי ימריא מחר בלילה לביקור מדיני-ביטחוני בארה"ב, כנראה כאחד הניסיונות האחרונים להניא את ממשל ביידן מהסכם, או לפחות להקשות יותר על האיראנים מבחינת סעיפיו.

ביומו הראשון במעצמה יסייר גנץ בבסיס מפקדת סנטקום בפלורידה, במסגרתו יקבל סקירה על ההיבטים האופרטיביים בשיתופי הפעולה, ויפגש עם מפקד סנטקום, הגנרל מייקל קורילה. ביומו השני, יום שישי, יוועד גנץ בוושינגטון הבירה עם אחד האנשים הקרובים ביותר לביידן - היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן. את השבת יעביר גנץ בארה"ב, ולאחר מכן ימריא לביקור רשמי ביפן.

יש לציין כי לכל הפחות באשר למלחמה בחזרה להסכמי הגרעין עם איראן, הרביעייה הראשונה של ישראל - ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ - עובדים בשיתוף פעולה ומתואמים בהתנהלות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר