קרב אחרון למניעת הסכם גרעין

מאמצים ישראליים לקבוע שיחה בין רה"מ לפיד לנשיא ביידן

בירושלים מנהלים מגעים עם וושינגטון במטרה לקיים שיחה בין שני המנהיגים, בשעה שהמו"מ בין ארה"ב לאיראן נמצא על סף חתימה • שר הביטחון גנץ ינחת היום בארה"ב (מדיני)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
רה"מ לפיד ונשיא ארה"ב ביידן בפגישתם בירושלים (צילום: אמיל סלמן, פול)

ארה"ב ואיראן נמצאות בנקודה הקרובה ביותר להסכם גרעין חדש, מאז החלו במו"מ לפני יותר משנה, כך ע"פ דיווחים בשלל כלי תקשורת בעולם. עבור ישראל ההסכם המתגבש גרוע בהרבה מזה שחתם הנשיא לשעבר ברק אובמה, על אף שגם הוא הוגדר ע"י ממשלת ישראל כ"רע", ורה"מ דאז, בנימין נתניהו, פעל לבטלו עם כניסת דונלד טראמפ לחדר הסגלגל.

בישראל ידעו, עם כניסת ג'ו ביידן לבית הלבן, כי אחת ממטרותיו היא לחזור להסכם עם המשטר בטהרן, אך חוששים מוויתור אמריקני על סעיפים משמעותיים רבים, ובלבד לחתום על הסכם מסוים, ולכן מנסים לקיים "קרב בלימה" אחרון, בימים הספורים שנותרו לכאורה לפני חתימת ההסכם.

אחת הדרכים לנסות לשנות את ההסכם המסתמן היא קיום שיחה בין רה"מ יאיר לפיד לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בירושלים מקיימים מאמצים גדולים מול האחות הגדולה בוושינגטון בניסיון להצליח לחבר בין השניים לשיחה על ההסכם, זאת לאחר שנדחו במהלך השבוע שחלף בטענה ש"הנשיא נמצא בחופשה". כעת, כשביידן סיים את ימי מנוחתו, ההערכה הגוברת היא כי השיחה תתקיים בימים הקרובים.

אתמול רה"מ לפיד בחר לצאת פומבית נגד ההסכם המסתמן וטען כי "המערב מוותר לאיראן שוב ושוב". בשיחה עם כתבים זרים אמר רה"מ כי "מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע שייתן לאיראן מאה מיליארד דולר לשנה, שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם".

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ המריא במהלך הלילה לארה"ב לסדרת פגישות, שתתקיימנה היום ומחר, כאשר המרכזית בהן קשורה גם היא, מן הסתם, להסכם הגרעין המתגבש: פגישה בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

עם המראתו כתב גנץ בטוויטר: "אני ממריא כעת לארה"ב לביקור חשוב מאוד. מטרת הביקור היא להעביר מסר ברור בנוגע למו"מ בין המעצמות לאיראן על הסכם הגרעין: הסכם שלא יחזיר את היכולות של איראן שנים אחורה ולא ישאיר אותה מוגבלת לשנים ארוכות קדימה - יפגע בביטחון העולמי והאזורי. אנחנו נדון בנושא עם האמריקנים, ולצד זאת, ישראל תמשיך לבנות את כוחה ואת יכולותיה, כדי שבכל מצב - תדע להגן על עצמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר