כל הרגעים הגדולים

תוכנית מיוחדת: 'המבדיל' חוגג שלוש שנים ו-160 תוכניות

האמן והיוצר זלמן שטוב חוגג שלוש שנים לתוכנית האהובה - 'המבדיל' • הריאיונות החשובים, התגובות והפאדיחות • וגם: מי התחתן דרך התוכנית? • צפו בחגיגות התוכנית המיוחדת (המבדיל)

שלוש שנים ל'המבדיל' (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע בתוכנית ספיישל לרגל 3 שנים לתכנית המבדיל, האמן זלמן שטוב מספר על המסע המתגלגל של התוכנית, בה התארחו עד כה 120 אנשים שונים, בנוסף ל38 התוכניות שקדמו להם. סיפורים שקרו מאחורי הקלעים, והרציונל שעומד מאחורי צורת ההגשה המיוחדת במינה.

יריית הפתיחה של תוכנית המבדיל הייתה במוצאי שבת נחמו לפני שלש שנים, הקונספט המקורי היה הבדלה, כמה ניגונים ורעיון מעניין שמושפע מתוך הפרשה. התוכנית בפורמט המקורי נמשכה עד לפסח הקורונה הראשון. כבר קודם ישבתי יחד עם חנני ברייטקופף כדי למצוא רעיון חדש על מנת לשדרג את התוכנית.

הקורונה הייתה זמן נהדר להוסיף נדבך חדש לתוכנית, וכך התחלתי לארח בני אדם שחשבתי שמוסיפים אור בעולם, כל אחד בדרכו שלו. הכבישים בחוץ היו שקטים ודוממים, והאורחים יכלו להגיע בנינוחות.

תוכנית המבדיל היא תוכנית של אהבה ומסעות; לכולנו יש מסע שלפעמים אנחנו פוחדים ממנו, ואין לנו כח להמשיך, וכאשר אנחנו חווים מסע של אדם אחר - פתאום יש לנו כח להמשיך. כיוון שכך זוהי תוכנית שלא תכנס לפינות בעייתיות, אני לא מנסה לתפוס את האורח בנקודות קשות, אלא דווקא לראות את היופי והאור.

-----

צורת ההגשה בה בחרתי היא צורת הגשה אינטואיטיבית, כלומר, אני קורא על האדם שמגיע, יודע במה עסק, ואיזו דרך עבר, פחות או יותר. תוך כדי העבודה עולות לי נקודות למחשבה עליהן אני רוצה לשוחח, אך אם הגענו בשיחה למקומות שלא תכננתי לדבר עליהם והם מעניינים - אני זורם לכיוונם.

אורחים רבים משתהים כשאנחנו מסיימים, איך עברה לה כבר חצי שעה או יותר, ואני חושב שהסיבה היא הלב הפתוח, אני מאמין בהקשבה לאדם שהגיע, זאת הסיבה שהוא בא - כדי לספר על המסע שלו, זהו לא ראיון - זאת שיחה בין לב ללב, וכשאנחנו באמת מקשיבים הכל נראה כאילו הרגע התחיל.

בעניין אחר שבאותו עניין. כאחד שמתעסק במוזיקה, הופעות, שבתות, קומזיצים ועוד, אני חושב שהשורש של התוכנית והשורש של המוזיקה - חד הם. זאת אומרת: באירועים שלי אני משלב בתוך המוזיקה בין שיר לשיר רעיונות שעלו לי במחשבה וסיפורים שחוויתי בחיים, כשהמטרה של אלו היא לקחת את האנשים באירוע למסע מיוחד נוגע ומרגיש. המוזיקה היא דיבור והדיבור הוא מוזיקה, והאנשים עשויים משניהם יחד.

-----

בתכנית היו עד כה כ120 אורחים שכל אחד מגיע ממקום אחר, והצד השווה שלהם שכולם נגעו בעולם איכשהו. כל אחד מהאורחים הוסיף לי המון, אך היו תוכניות שנגעו בי עמוק עמוק בלב:

ד"ר מיכה גודמן, סופר ומרצה בכיר בארץ. התארח לפני שנתיים בחודש אלול ונתן לי את שיחת המוסר הטובה ביותר ששמעתי עד היום. גודמן שכתב ספרים רבים על הרמב"ם וכך התוודעתי אליו, מסר הרצאה בבה"ד 1 על מנהיגות, וישר כשראיתי אותה ידעתי שאני רוצה לשבת יחד. חודש אלול הוא חזרה לאחור, נסיון לתפוס את עצמנו ולהפוך לטובים יותר. ישנן דרכים שונות לצמוח, אך מנהיגות ולקיחת אחריות הן משמעותיות מאוד, למדתי המון מתוך הדיבור בינינו.

עדנה לודמיר, עובדת סוציאלית ומנהלת במרכז 'בנפשנו' לפגיעות מיניות וטראומות בציבור החרדי. התארחה שנה וחצי בתוכנית, והנגישה בטוב טעם את הנושא שבזמנו לא דובר כמעט - הפגיעות. החשיבות הרבה בעיני לנושא היא נקודת המוצא של הפגוע שנדמה לו שהוא לבד בעולם,ואף אחד לא יכול לראות אותו ולהרגיש אותו. כשנושא כזה נפתח, הפגוע פתאום מגלה שהוא לא לבד, יש עוד נפגעים לא עלינו ויש גם דרכי טיפול, גם אם הן קשות וארוכות.

הרבנית ימימה מזרחי ובעלה הרב חיים. התוכנית הנצפית ביותר ותגובות מרחבי העולם. דיברנו על המסע של שניהם, היא עם הספרים שלה, ההרצאות פורצות הדרך והוא עם הישיבה המיוחדת 'אבני קודש', את שניהם אני מכיר באופן אישי והיה מרתק להקשיב להם.

זוהר לבקוביץ היזם הגדול ואחד ממנחי תוכנית הכרישים. למדתי ממנו גם על העוצמה של הדרך לקראת מסעות עתירי ממון ויכולת לירות בלי לעצור. ברחוב כשירדנו אחרי הצילומים רבים הכירו אותו, והשיחה ברחוב לימדה אותי קצת ענווה.

יאיר וינשטוק הסופר שמכונה מ. ארבל החזיר אותי לאחור לימים שכולנו קראנו את ספריו שפרצו דרך חדשה בספרות החרדית.

חיליק מגנוס המחלץ האגדי. למדתי קצת על איך להתבונן במסע של החיים לצד מסעות קטנים יותר, לדעת מה חשוב ומה פחות.

ועוד הרבה הרבה טובים, שמכל אחד למדתי המון. תודה על זה.

-----

דברים שקרו מתוך התוכנית שגם הגיעו לאוזניי:

חבר טוב שהגיע לדבר על אמנות, על ציורים שונים והשפעות שונות, היה צריך להפגש עם בחורה מצרפת לשידוך, דא עקא הקורונה הייתה באמצע להשתולל והטיסות היו פרוצדורה מורכבת. הוריה של הבחורה רצו להבין קודם את האופי של הבחור לפני שיתחילו באופרציה המסובכת, אבל איך? המבדיל! שיחה של ארבעים דקות בין שנינו על המרקע היא הזדמנות מצויינת להכיר קצת יותר לעומק בן אדם, החבר טס, נפגש, התחתן, ואני זכיתי כחלק מהמסע שלי כזמר לנגן אצלו בסוף החתונה.

בחורה שהייתה אחרי ניתוחים והשתמשה במשככי כאבים אופיואידים עד כדי התמכרות ראתה את התוכנית על התמכרויות עם הרב איתן אקשטיין מרטורנו, ומיד התקשרה לבקש עזרה. כיום היא נקיה מחומרים כאלו.

-----

סיפורים כואבים שקרו בתוכנית:

לפני שנתיים בדרך אל האולפן מישהו העיף אותי עם האופנוע, העיף אותי? העיף את כל מה שהיה איתי, הגיטרה, האופנוע וכו. בסייעתא דשמיא גם באותו שבוע שידרנו תוכנית, מהבית.

לפני כמה שבועות לקראת סוף השיחה עם האורח פתאום נכנס מנהל האולפן. זה לא דבר שקורה, וברגע הראשון קפץ לי החשש הגדול מכולם - שכחו ללחוץ על 'הקלט'. כך היה באמת. שתינו עוד קצת יין וישבנו לצלם מחדש את כל התוכנית, כשהדבר המדהים הוא שהשיחה הייתה על אותם נושאים, אך פתאום כל נקודה מקבלת אור חדש וזוויות חדשות.

-----

קראתי קצת תגובות בתוך התוכנית, תמיד המנעד נע הין תגובות אוהדות להפך שלהן. הייתה גם התעסקות עם פרטי הלבוש שלי, התעסקות משעשעת בעיני, כיון שהלבוש הוא הפרט השולי בשיחת עומק עם בני אדם שטרחו להגיע ממקומות רחוקים. היו תגובות שפתחו נושאים ו'חבורות' בעניינים שונים, שפשוט ניצלו את התוכנית במקום להדפיס ספר.

-----

בדרך לאלבום החדש שלי שעוד מעט יתחיל ההד-סטארט שלו, חידשנו גם את הפתיח של התוכנית עם תחילת הסינגל הראשון שלי - קרן אור שיצא לפני 4 שנים באלול, ומתאים מאוד לרעיון של חודש אלול, ובעצם, לכל השנה ולכל רגע ביום.

תודות לכל אלו שנוגעים בתוכנית ועוזרים לה לצאת הכי טוב שיש: העורך חנני ברייטקופף - שמייעץ ונותן ממוחו הגדול, צלם הבית המסור דודי פלוג, צלם הבית וטכנאי הבית דאז אריאל ליבא, אברומי לינשה, מנהל האולפן אשר רוט, מי שדואג שהכל יקרה בזמן דב רובינשטיין, ומפיק התוכנית שמצליח להגיע לכל מקום איציק אוחנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר