מחר תפגש עם המלכה | פרופיל

ראש ממשלה חדשה לממלכה: השרה ליז טראס תחליף את בוריס ג'ונסון

שישה שבועות של מערכת בחירות בתוך המפלגה השמרנית הגיעו לפני זמן קצר לסיומם כששרת החוץ ליז טראס ניצחה את שר האוצר לשעבר רישי סונאק, זאת למרות התמיכה הרחבה לה זכה בין חברי הפרלמנט (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

תם עידן ג'ונסון: קצת יותר מ-3 שנים אחרי שהפך לראש ממשלת בריטניה, שרת החוץ ליז טראס צפויה להחליף את בוריס ג'ונסון בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, זאת אחרי קמפיין בחירות מפרך שארך שישה שבועות.

טראס ניצחה שורה ארוכה של מועמדים עד שהעפילה לסיבוב האחרון מול שר האוצר לשעבר רישי סונאק, כשמתפקדי המפלגה השמרנית בחרו את טראס על פני סונאק.

למרות התמיכה הרחבה לה זכה סונאק לאורך המירוץ מחביר פרלמנט רבים מטעם המפלגה, טראס הפכה לפופולארית יותר בקרב מתפקדי המפלגה - מה שהביא לה את הניצחון על פני השר הבכיר לשעבר.

לאורך השבועות האחרונים התמודדו השניים על הנהגת המפלגה השמרנית והנהגת בריטניה עד לבחירות הבאות הצפויות לכל המאוחר בראשית שנת 2025.

טראס נכנסת לתפקיד ראש הממשלה בזמן שבריטניה נמצאת באחד מהמשברים הכלכליים הכבדים ביותר שידעה הממלכה, ונראה כי לא תזכה לימי חסד ותקלע ישר אל תוך המערבולת הכלכלית ואל התמיכה באוקראינה שנמצאת תחת מלחמה רוסית.

ליז טראס - בדרך לראשות הממשלה

כבר שהייתה בת שבע שיחקה בבית הספר את פקיד ראש הממשלה דאז - מרגרט תאצ'ר ונראה כי בימים הקרובים התפקיד בבית הספר יהפוך למציאות.

39 שנים אחרי ששיחקה את התפקיד - המשחק הופך לאמיתי אחרי עשרות שנים בעולם הפוליטי, בהן תקופה של מספר שנים בהן לא הייתה חברה במפלגה השמרנית אותה תוביל, אלא דווקא במפלגה הליברל-דמוקרטית, אז ניהלה קמפיין נגד המלכה ושלטון המלוכה בבריטניה.

לפני 12 שנים הצליחה אחרי ניסיונות רבים להיבחר לפרלמנט, כשאת תודתה הייתה חייבת בין היתר לראש הממשלה דאז דיוויד קמרון שהכריז על תמיכה בה במחוז בו התמודדה.

חוץ מפניות הפרסה בנושא המלוכה ומעבר מהמפלגה הליברל-דמוקרטית למפלגה השמרנית, טראס ביצעה גם פניית פרסה בנושא ה'ברקזיט' - השאלה על עזיבת בריטניה מהאיחוד האירופי.

בזמן שהנושא היה נתון למשאל עם, טראס תמכה בהישארות בריטניה באיחוד האירופי וכינתה את העזיבה האפשרית כ"טרגדיה משולשת". בהמשך, חזרה בה וטענה כי מדובר בהצלחה.

בתקופת ממשלתה של תרזה מיי הייתה לשרת משפטים, וכשבוריס ג'ונסון הפך לראש ממשלה, מינה את טראס לתפקיד שרת המסחר - ובהמשך קודמה לאחד מהתפקידים הבכירים בקבינט - שרת החוץ. משם, היווה התפקיד מקפצה לתפקיד ראש הממשלה, בדומה לקודמה בתפקיד ג'ונסון.

היחס ליהודים ולישראל

לאורך הקמפיין ובמשך השנים, כמו רוב חברי המפלגה השמרנית הבריטית, טראס נחשבת לתומכת ישראל גדולה והתגאתה במשך ששת השבועות האחרונים בהסכמי סחר שהובילה בחודשים האחרונים על ישראל.

בנוסף, טראס התגאתה בקשריה עם הממשל הישראלי ועם ראש הממשלה יאיר לפיד. "עברנו מידידות לשותפות. אני מצפה להמשיך את השותפות הזו" אמרה טראס.

לוח זמנים

מחר (שלישי) יגיע ראש הממשלה היוצא בוריס ג'ונסון להפגש עם המלכה, ולאחריו תפגש טראס עם המלכה כדי לקבל את תפקידה באופן רשמי.

בשל מצבה הבריאותי של המלכה, לראשונה מאז נכנסה לתפקידה, תקבל המלכה את ג'ונסון וטראס בסקוטלנד ולא בארמון בלונדון הבירה.

לאחר הפגישה עם המלכה, יגיעו טראס וג'ונסון ללונדון, שם ראש הממשלה היוצא צפוי לשאת נאום פרידה מחוץ למעון הרשמי.

לאחר מכן צפויה טראס להתחיל להרכיב ממשלה חדשה בה תמנה את השרים השונים, כשרבים יילחמו על התפקידים הבכירים.

ביום רביעי הקרוב צפויה ישיבת ממשלה ראשונה אחרי שתמנה את השרים הבכירים.

ככל הנראה טראס תקדיש זמן לשיחות ברכה ממנהיגים שונים ברחבי העולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר