ייפגש עם המלך | פרופיל

ראש ממשלה חדש לממלכה: הבכיר שהפיל את ממשלת ג'ונסון יחליף את ליז טראס

לאחר שאמש הודיע בוריס ג'ונסון שלא יתמודד על ההנהגה, בן המהגרים רישי סונאק הפך למועמד היחידי שעמד בדרישת הסף והשיג 100 קולות של חברי המפלגה • היחס לישראל, מה יעשה עם הכלכלה ואוקראינה ועוד... | פרופיל (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

תמה תקופת הכהונה הקצרה בתולדות הממלכה: קצת יותר מ-3 שנים אחרי שהפך לראש ממשלת בריטניה, שר האוצר לשעבר רישי סונאק יחליף את ליז טראס בתפקיד ראש ממשלת בריטניה.

בסבב הבחירות הקודם שנערך רק לפני כחודשיים, סונאק הגיע אל המקום השני והמכובד אחרי שניצח שורה ארוכה של מועמדים עד שהעפיל לסיבוב האחרון בו התמודד מול שרת החוץ טראס - אז הפסיד לה ונשאר מחוץ לממשלה.

ראש הממשלה החדש ישאף לנסות לשקם את המצב הכלכלי הקשה במדינה, אותו מצב כלכלי קשה שהפיל את קודמתו ליז טראס ועשוי לפגוע גם בו. בנוסף, ינסה למנוע את שאיפת מפלגת הלייבור להקדים את הבחירות, ולהצמיד את עצמו ואת מפלגתו בהגה השלטון לפחות בשנתיים הקרובות שעוד נותרו לכהונת הפרלמנט במקרה שלא יפוזר.

סונאק נכנס לתפקיד ראש הממשלה בזמן שבריטניה נמצאת באחד מהמשברים הכלכליים הכבדים ביותר שידעה הממלכה, ונראה כי לא יזכה לימי חסד וייקלע ישר אל תוך המערבולת הכלכלית ואל התמיכה באוקראינה שנמצאת תחת מלחמה רוסית.

לאורך הקמפיין זכה סונאק לתדמית של אדם לא ישר, בין היתר בשל העובדה שהיה תומך נלהב של ג'ונסון - עד שהחליט לטענת רבים, לעשות סיבוב פוליטי על חשבון הקריירה של האיש שיחליף.

רישי סונאק - בדרך לראשות הממשלה

למעשה, החל ממחר סונאק יהיה לראש הממשלה הראשון בתולדות הממלכה המאוחדת כבן למהגרים. הוריו הגרו לבריטניה מהודו והיו אמידים.

סונאק הוא אחד הפוליטיקאים העשירים ביותר בממלכה המאוחדת, ובימיו כשר אוצר זכה לביקורת נרחבת לפיה הוא מנותק מצרכי הציבור.

בראשית שנות ה-2000 שימש סונאק כאנליסט של כמה קרנות, שם צבר את הונו - אך עד היום מסרב לנקוב בפומבי את שוויו.

בשנת 2015 הפך לראשונה לחבר פרלמנט ומונה בממשלת תרזה מיי לתפקיד זוטר - אך לאחר עלייתו של בורס ג'ונסון, החליט האחרון למנותו בשנת 2020 לתפקיד הבכיר בממשלה - שר האוצר.

במשך רוב תקופת כהונתו כשר אוצר הציב תמיכה נרחבת בראש הממשלה ג'ונסון - וזה החזיר לו בתמיכה הדדית כשנחשפו תצלומים של השניים מפרים את הסגר במסיבות בשיא ימי מגיפת הקורונה.

לאחר שהתגלה שקר של ג'ונסון, קפץ סונאק על ההזדמנות וקרא תגר נגד האיש שמינה אותו לתפקיד הבכיר בממשלה, מהלך שהעניק לבסוף לסונאק את תפקיד ראש הממשלה.

היחס ליהודים ולישראל

לאורך הקמפיין ובמשך השנים, כמו רוב חברי המפלגה השמרנית הבריטית, סונאק נחשב לתומך ישראל גדול.

כך למשל אמר במהלך הקמפיין כי הוא "גאה להיות ידיד של ישראל ושהייתי חבר בממשלה שקידמה את היחסים עם ישראל לרמה הגבוהה ביותר".

סונאק התחייב לפעול נגד תכנית הגרעין האיראנית ואמר כי יביא להסכם סחר חופשי עם ישראל ויילחם בתנועות החרם על ישראל.

לוח זמנים

בהמשך, על פי כללי הטקס, ראש הממשלה היוצאת טראס תפרד מהמלך, ומייד לאחר מכן ייפגש סונאק עצמו כדי לקבל את סמכויות הממשלה מהמלך צ'ארלס.

למעשה סונאק הופך למנהיג הבריטי הראשון שמקבל את סמכויותיו מהמלך צ'ארלס אחרי יותר משבעה עשורים שאמו, המלכה אליזבת השנייה שלטה בממלכה עד למותה לפני כחודש וחצי.

לאחר מכן סונאק יקדיש זמן לשיחות ברכה ממנהיגים שונים ברחבי העולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר