מסקנת החקירה של צה"ל

שירין אבו-עאקלה נהרגה ב"סבירות גבוהה" בשוגג מירי צה"ל

לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על ידי מי נורתה עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו-עאקלה בג'נין, אולם סבירות גבוהה יותר היא כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה"ל - כך עולה מהמסקנות הסופיות של תחקיר אירועי הירי שביצע צה"ל | כל הפרטים (צבא)

משה מנס | כיכר השבת |
כרזה בבית לחם עם תמונתה של העיתונאית (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

הותר לפרסום: לאחר סדרת התחקירים שבוצעו על ידי צה"ל, עולה כי לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על-ידי מי נורתה עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו-עאקלה, אולם סבירות גבוהה יותר היא כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה"ל, שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים וזאת תוך כדי קרב במהלכו נורה לעבר חיילי צה"ל ירי מסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים, כך מעדכן דובר צה"ל.

לצד זאת, בצה"ל מדגישים ומבהירים כי "לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו. אפשרות נוספת שנותרה בעינה היא כי שירין אבו-עאקלה נפגעה מירי של חמושים פלסטינים".

תיעוד פלסטיני לירי חסר הבחנה של חמושים פלסטינים בזירת האירוע
תיעוד ממצלמות גוף של לוחמי צה"ל במהלך הפעילות במחנה הפליטים ג’נין (צילום: דובר צה"ל)

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הציג לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, את המסקנות הסופיות של התחקיר בעניין אירועי הירי אשר הביאו למותה של העיתונאית.

כזכור, במסגרת מבצע "שובר גלים", ב- 11 במאי 2022 יצאו כוחות צה"ל לפעילות מעצר מבוקשים בנפת ג'נין. בשבועות שקדמו למבצע נרצחו 19 ישראלים בפיגועי טרור, מתוכם 11 הרצחו על ידי מחבלים שיצאו מאזור ג'נין. בצה"ל מציינים כי הפעילות התקיימה במרחב אורבני צפוף ביותר, ובמהלכה נורה ירי נרחב וחסר הבחנה על ידי חמושים פלסטינים לעבר לוחמי צה"ל, כולל בזמן ובמרחב בהם נהרגה העיתונאית, לצד השלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיום הפעילות נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה.

מאז האירוע, צה"ל תחקר באופן יסודי את נסיבת מותה של אבו-עאקלה. לשם כך מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי בראשות אלוף-משנה מני ליברטי, לתחקר אירוע זה. הצוות הייעודי הורכב ממפקדים בצה"ל ומגורמי מקצוע רלוונטיים.

מסקנות ראשוניות מתחקיר הביניים הוצגו לרמטכ"ל מיד לאחר האירוע, ולפיהן לא ניתן לקבוע בוודאות מהו מקור הירי ממנו נפגעה ונהרגה את אבו-עאקלה. לאור זאת, הנחה הרמטכ"ל להמשיך ולתחקר את האירוע תוך הרחבת הכלים המקצועיים, על מנת למצות את התחקיר עד תום ולהגיע לחקר האמת. לצורך זאת, צורף לצוות התחקיר צוות מקצועי מהמערך הטכנולוגי של המבצעים המיוחדים, שבראשו עמד אלוף-משנה ר'.

מחבלים חמושים יורים במרחב מחנה הפליטים ג'נין; ארכיון
פעילות כוחות צה"ל בג'נין; ארכיון (צילום: דובר צה"ל)

במסגרת התחקירים תושאל כוח צה"ל שהיה מעורב, ובנוסף בוצע ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח השמע (סאונד) בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינ"ל, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו.

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הועבר לבדיקה הקליע מהרשות הפלסטינית. ב-2 ביולי 2022 נערכה בדיקה בליסטית של הקליע במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקני (גנרל בכיר) בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית.

בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

לפי כלל התחקירים שבוצעו, עולה כי לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על ידי מי נהרגה שירין אבו-עאקלה, אולם סבירות גבוהה יותר היא כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה"ל, שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים וזאת תוך כדי קרב, במהלכו נורה לעבר חיילי צה"ל ירי מסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים. לצד זאת, יודגש ויובהר כי לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו. אפשרות נוספת היא כי שירין אבו-עאקלה נפגעה מירי של חמושים פלסטינים, שנורה לכיוון בו היא שהתה.

כמו כן, מדגישים בצה"ל כי במסגרת התחקיר, כבכל תחקיר מבצעי מסוג זה, נבדקו נהלי הפתיחה באש ואופן יישומם ולא נמצאה חריגה.

הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקיר, וסיכם כי התחקיר שבוצע היה יסודי ומקיף, וכי צוותי התחקור הפכו כל אבן במטרה להגיע לחקר האמת. בנוסף קבע הרמטכ"ל בהמשך לממצאי התחקיר כי בשום שלב לא זוהתה העיתונאית, וכמו כן לא בוצע ירי מכוון של לוחמי צה"ל באופן שנועד לפגוע בעיתונאית.

עם השלמת התחקיר, הועברו כל חומרי הבדיקה לבחינת הפרקליטות הצבאית. בפני הפרקליטה הצבאית הראשית הוצג ניתוח מפורט של הממצאים שנאספו, וניתן מענה לשאלות הבהרה שהופנו לצוות התחקיר. לאחר בחינה כוללת של האירוע, ועל בסיס כלל הממצאים, מצאה הפרקליטה הצבאית הראשית שבנסיבות המקרה, לא קיים חשד לביצוע עבירה פלילית המצדיק פתיחה בחקירת המשטרה הצבאית.

דובר צה"ל מציין כי "צה"ל מביע צער על מותה של העיתונאית. חופש העיתונות ושמירה על ביטחונם של עיתונאים הם מאבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית וצה"ל מחויב להם".

ראש המטה הכללי, רב- אלוף אביב כוכבי סיכם ואמר כי "מותה של שירין אבו-עאקלה הוא אירוע מצער. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלסטיני, המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל. הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלסטינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר.

"צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מידי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות. המחבלים הפלסטינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלסטינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר