"בורא עולם יעזור לנו"

הדר מוכתר ראיינה מועמדים לרשימה; שוחחנו עם בחורי ישיבה שתומכים בה

הדר מוכתר פתחה שולחן במרכז העיר ירושלים והזמינה את כל מי שרוצה להיות חבר כנסת מטעם המפלגה, לבוא ולהציע את עצמו • משה מנס הלך לבדוק איך בדיוק זה עובד והאם הוא מתאים - ולמה ש"ס, אגודת ישראל ודגל מפחדים? (פוליטי)

משה מנס | כיכר השבת |
הדר מוכתר מעיינת ברשימות (צילום: משה מנס)

חמישי בלילה, כיכר ציון. המון אדם, המולה גדולה של צעירים ומוזיקה. מאחור, בתחילת הסמטה כמה שולחנות תחת שלט גדול הזועק "מיליונרים מנהלים לנו את המדינה, הצביעו צב, רק צעירים בוערים" יושבים בני נוער וממלאים בקדחתנות פרטים של אנשים.

המדובר באירוע ההתפקדות של הדר מוכתר, הצעירה שפרצה לחיינו מתוך הרשתות החברתיות וכבר הספיקה להיות בכל אולפן אפשרי ולזעוק את המסרים שלה על יוקר המחיה וחוסר המעש של הפוליטיקאים הקיימים.

כששאלנו אותה בראיון על כך שהיא צעירה מידי ולא יכולה לרוץ בעצמה לכנסת היא אמרה שהיא תדרוש תפקיד של שרה ביצועית. "ומי יהיו הנציגים במפלגה עצמה, חברי הכנסת?" שאלנו. והיא ענתה שבשונה מכל המפלגות בהם חבר מביא חבר, כאן זה פתוח לכולם, כולם יכולים להציע את עצמם בכפוף להתחייבות שלא לקחת רכב ודלק על חשבון המדינה וחלק מהמשכורת להעביר לנזקקים.

אז הנה, הלילה, מי שמעוניין להיות במפלגה שלה יכול להגיע להציע מועמדות, כך שהלכתי לראות איך בדיוק זה יעבוד, מי יגיע להציע את עצמו ועד כמה היא חושבת שיש לה סיכוי.

הגעתי טיפה מוקדם והופתעתי לגלות אנשים שונים ואף משונים. הראשון, אדם נראה אלגנטי ואינטלגנט מספר שהוא עובד בחברה ממשלתית ולכן מבקש להישאר בעילום שם.

ספר לי קצת על עצמיך

"אני בן 39 בעל תואר אקדמי, עובד גם במחקר בנושא השמת כוח אדם וגם בהשמה בפועל, והגעתי הערב מראשון לציון בשביל האירוע הזה, בשביל להגיש מועמדות".

תגיד זה לא נראה לך הזוי שהיא לא יכולה להיכנס בעצמה כחברת כנסת בגלל גילה הצעיר?

"זה לא אומר כלום, היא בונה על משהו שהוא גדול יותר. גם אם עכשיו לא תהיה מפלגה גדולה בכנסת או אפילו שהיא לא תיכנס, מדובר ברעיון שאני אישית מתחבר אליו".

שהוא?

"אני התחברתי כי זה לא הפוליטיקה הישנה של חבר מביא חבר. זה באמת קריאה לציבור, היא אמרה 'בואו אני רוצה לשמוע אתכם'. בדרך כלל כשמפלגה מתגבשת תמיד מכניסים מי שמביא רייטינג או קולות. חוץ מזה לצעירים יש המון כוח. תראה מה קרה עם מפלגת הקשישים שאף אחד לא האמין בהם בהתחלה. יש לנו המון צעירים ואף אחד לא מדבר או טורח לדבר אתם. החיילים לדוגמה, איזה עתיד יש להם?".

אתה בן 39, זה כבר לא כזה צעיר.

"בעיני זה צעיר. מה זה צעירים. באירופה בהגדרה עד 45 זה צעיר".

ומה קנה אותך?

"הפאשן, האמת, האנרגיות והתשוקה לשנות. כשבאים לעשות. זה נראה שיש רעיון מאד גדול. אגב הכנסת בעיני זה שולי. הרעיון שיש קבוצת צעירים שרוצה לקחת אחריות על החיים שלהם".

אתה יודע, זה קצת מפתיע אותי שאתה, אדם משכיל לא צער. בא ומגיש מועמדים. זה לא מי שהייתי חושב שיבחר או יכנס לרשימה בהדר מוכתר.

"תשמע, הדלק שאני משלם זה אותו דלק שישלם מישהו בן עשרים, ויוקר המחייה ובעיקר לראות פוליטיקה נקיה".

מי הצבעת עד היום?

"בחירות האחרונות הצבעתי לימינה".

אולי זה חבר הכנסת הבא? הדר מראיינת מתמודדים (צילום: משה מנס)

תוך כדי השיחה אתו, מגיעה כלת השמחה, הדר מוכתר בעצמה. היא מזהה אותי "היי משה, תודה שבאת. לא אשכח שאתם מהראשונים שנתתם לי במה, כשאף אחד לא התייחס אלינו".

היא מזכירה לי את מה שהיא אמרה בראיון שחרדים בוחרים בה ומצביעה על בחורי ישיבה שהגיעו למקום. "אני כל כך מתרגשת שבאים בחורי ישיבות וחרדים לתמוך".

איך את מסבירה את זה?

"אני חושבת שהם מוצאים בית אצלנו במפלגה ואני יכולה להגיד לך ממידע אישי שיש לי שש"ס, אגודה ודגל התורה מאוד מפחדים".

הערב אנשים מגיעים להיבחר כחברים במפלגה שלך. איך בדיוק את תבחרי כאן את הנציגים שלך למפלגה? איך תדעי מי אמיתי, מי יקשיב לך?

"דבר ראשון בורא עולם יעזור לנו, דבר שני אני כבר מכירה מספיק את העולם הפוליטי בשביל לבחור באנשים נאמנים".

אם את מכירה את העולם הפוליטי את יודעת שהוא מלא בנחשים

"בטוח אבל אני מאמינה שמי שבא לכאן אלו צעירים שרוצים לשנות ושאכפת להם".

כשאת הולכת ברחוב את רואה את כל האנשים שמפרגנים, אז את מרגישה שכולם יצביעו לך. אבל את יודעת שזה סוג של אופוריה.

"תראה, יהיה סקר במוצ"ש נדבר אז. תזכור שאתה ורפאל כהן אמרתם שאני אקבל לא יותר מ-2000 קול והנה עכשיו כמה הסקרים נותנים לנו".

אבל את לוקחת בחשבון שביום הבחירות התוצאות יהיו לא כמו שחשבתם?

"כן יכול להיות. אבל אני ממשיכה קדימה. אם לא שהייתי חיה באיזה עולם ורוד או איזה סרט, לא הייתי מצליחה להשיג את מה שהשגתי עד עכשיו וזה שאני שואפת גבוה ויש לי חלומות ושאיפות גם אם הם לא תמיד מחוברות למציאות אנחנו בסופו של דבר נשיג אותם".

אוקי תודה הדר ובהצלחה.

"תודה לך, ותזכור שאתה הריאיון הראשון אחרי שניבחר".

ממנה, המשכתי לשוחח עם האנשים שהגיעו, היה קונספירטור שמאמין בסדר עולמי חדש, היה תימהוני שטען לי שהוא עומד מאחורי מינוי ראשי הממשלה, היה אחד שטען שהוא מנסה או להיות חבר כנסת בליכוד או להיות חבר כנסת אצל הדר: "אני רץ במקביל" - כאשר בהמשך אף הגיע הרב בוימל שמכנה את עצמו כ"אדמו"ר מברדיטשוב".

מה שבהחלט בלט בקרב המעודדים, המבקשים תמונת סלפי, זה שמדובר בצעירים, מסורתיים וכפי שחשף ישי, מדובר על הסקאלה הימנית של המפה. וכאשר אנו מדברים על בחורי הישיבה, ניכר שהדר לא באמת ידעה להבדיל בין בחורים מקובנה לבחורים מנחלת הלווים - שכמובן לא הסכימו להצטלם או חלילה להתראיין, "אבל הנה, יש כאן בחור חרדי שתומך בי".

כך ששוחחתי עם איתמר ג. נער צעיר הלומד במדרשה החסידית בביתר.

יש לך שעון חכם ועל השעון לוגו של צעירים בוערים. היכן נתקלת במפלגה?

"חבר שלי המליץ לי".

ומהיכן הוא ראה או שמע?

"הוא ראה אותה ברשת החברתית".

מה מצאת במפלגה? מה מפריע לך ביום יום?

"יוקר המחיה. כואב לי. כשאני צריך לאכול והורים שלי צריכים לשלם את הכסף הזה כואב לי".

יכול להיות שאתה מתחבר אליה כי היא בחורה צעירה ומגניבה, וברור שיותר כיף להצביע לה יותר מהפוליטיקאים הקשישים שלנו?

"יכול להיות אבל תכלס. היא רוצה לשנות. יש לה את הרצון העצום הזה ותכלס היה להם מספיק זמן לשנות והם לא עשו את זה".

אתה מספר על זה לבחורים אחרים ומה אתה שומע?

"יש דיבור על זה".

כאן, מתערב בשיחה בחור ישיבה נוסף. "אבל אין לה שום תוכניות" הוא אומר לאיתמר, "היא רק צועקת". איתמר עונה: "נכון, אבל לא צריך תוכנית, יש כבר תוכניות, אנחנו לא צריכים להיות חכמים, יש את וועדת טרכטנברג. הם רק אומרים ולא מיישמים. לא מקימים את מה שהם מבטיחים. היא באה מהרחוב וזה כואב לה".

מה עוד אתה יודע עליה?

"אני יודע שיש הרבה שמועות אבל הם לא נכונות".

השעה מתאחרת, גם ידידי למערכת, אלי דן מגיע. הוא בא לחזק. "אין ספק שהיא מביאה משהוא אותנטי, יש גם את חוק שימור האנרגיה. האנרגיות שהיא מוציאה מתורגמות למשהו, גם אם זה לא יהיה להיכנס לכנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר