סיפור למוצ"ש

כשהבעש"ט סיפר בהבדלה: רבי אליעזר נפטר וזו הסיבה

פעם אחת שבת הבעל שם טוב הקדוש בשאריגרד, ובמוצאי שבת לאחר ההבדלה, היה דרכו לספר מה שראה בשבת. ואמר הבעל שם טוב הקדוש שראה שרבי אליעזר נפטר, והוא הסביר לו מדוע | סיפור למוצ"ש (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט זי"ע (צילום: שאטרסטוק)

איך ידע הבעש"ט הקדוש על מותו של רבי אליעזר?

שמעתי מרבי יואל מק"ק נמירוב, ושהיה תמיד היה אצל ה'תולדות' בכל מקום ששימש, בק"ק פולנאה ורשקוב, ובק"ק שאריגרד ונמירוב.

שמעתי ממנו, שפעם אחת שבת הבעל שם טוב הקדוש בשאריגרד, ובמוצאי שבת לאחר ההבדלה, היה דרכו לספר מה שראה בשבת.

ואמר הבעל שם טוב הקדוש שראה שרבי אליעזר דק"ק אמשטרדם מת, ואמר לו, שמת בשבת העבר, שהיה אז שבת בראשית (רבי אלעזר רוקח, אב"ד בבראדי משנת תע"ד, עלה לכהן פאר כאב"ד אמסטרדם בשנת תצ"ה, ובשנת ת"ק עלה לא"י, ונפטר בשבת בראשית תק"ב).

ושאלתי אותו: מה הייתה הסיבה שמת? ואמר: שני אנשים מפולין ביזו אותו בשמחת תורה (ולא רצה רבי יואל הנזכר לפרש שמותם) ואמרו לו בזה הלשון: כאן אתה נשיא, ובמדינות פולין לא היית ראוי להיות רב, אפילו אצל חייטים!

וקיבלתי על עצמי מיתה, אבל, אנקום מהם בדבר ובחרב ר"ל.

ושאלתי אותו: מה תעשה באשתו הרבנית? ואמר: שאקח אותה מהם. ושכחתי לשאול אותו, אם יקח אותה בחיים או סבור שגם היא תמות.

ובשנה ההיא בא בן הרב דק"ק פולנאה מארץ ישראל.

שאל אותו אביו ה'תולדות': מה רבי אליעזר הרב עושה? אמר: כבר נפטר.

שאל אותו: אם נפטר בשבת בראשית? אמר: כן!

ואמר: מנין אתה יודע זה, שלא קדם שום אדם ממני?

ואמר לו: אנחנו ידענו זאת, תיכף בשבת פרשת נח, כי הבעל שם טוב הקדוש אמר לנו. ותמה מאוד.

ושאל אותו על אשתו של הרב הנזכר, ואמר שרבי אברהם שווערדליק בא מירושלים, ולקחה אותה לירושלים.

ושאל אותו גם על בעלי המחלוקות שהיו על הרב הנזכר, ואמר שחלו והוחלשו ע"י מכת דבר ר"ל, וגרשו אותם לשדה, ובאו ישמעאלים והרגו אותם.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

הבעל שם טוב הקדוש מבאר: מדוע הקב"ה מזמין לאדם לראות או לשמוע על אדם אחר שחטא, ומה הוא צריך לעשות?

מבאר הבעל שם טוב הקדוש שאם האדם 'נקי' מאיזה עבירה, ואינה פוגם בה בכלל, אין שום אפשרות שהוא יראה או ישמע על אדם אחר עבר על אותה העבירה.

אדם שנקי מעבירה – לא יראה עבירה זאת בשני: אדם שנקי מעבירה מסוימת, הקב"ה לא יזמין לו לראות שהשני עובר את אותה העבירה.

ואם רואה או שומע שהשני עובר איזה עבירה, ידוע ידע בבירור, שיש בו שמץ מנהו מאותו הדבר, ואף אם הוא צדיק, מ"מ יש בו קצת מהקצת מאותו הענין.

הסיבה שהקב"ה זימן לו לראות שהשני חטא: הקב"ה מזמן לאדם לראות שהאדם השני עבר עבירה, או לשמוע על השני שחטא, כדי שישים את הדברים על ליבו, ושהוא - ישוב לתקן פגם זה, שנמצא אצלו.

צדיק שמתקן – נתקן העולם עימו: כאשר הצדיק יתקן את עצמו, בזכות זה גם האדם השני שעבר עבירה יתקן עצמו, כי - אותו האדם תלוי בו!

וזאת הסיבה שהקב"ה מזמין לצדיק לראות או לשמוע דבר אינו בטוב באדם השני, כי - הוא יכול לגרום לשני לתקן עצמו, ע"י זה - יתקן את עצמו.

יש בך מאותה העבירה – אל תשמע לשון הרע: זאת הסיבה, שאסור לאדם לדבר לשון הרע על חברו, ואף אם ראהו עובר עבירה, או ששמע על כך מאדם מהיימן, מכיון שיש בו מאותה העבירה, ומוטל עליו לתקן את עצמו, וע"י זה יתקון הדבר אצל האדם השני.

נצור לשונך מרע – עשה טוב: הבעל שם טוב הקדוש מבאר בדרך זאת את הפסוק: "נצור לשונך מרע כו' סור מרע ועשה טוב" ואומר שהפסוק רוצה לומר לאדם, שאסור לו לגנות או לדבר על השני שעושה רע.

תקן עצמך – יתוקן חברך: על האדם לתקן את הרע שמצוי אצלו, וע"י זה – "עשה טוב" והכוונה, שע"י שתתקן עצמך, תגרום לאדם השני שהוא יהיה טוב, וישוב מדעתו מדרכו שאינה לרצון ה' יתברך (ערבי נחל, פר' לך לך).

בחודש אלול הקב"ה קרוב 'המלך בשדה', יש סיעתא דשמיא מיוחדת, ויותר קל לכל אחד לבחון את מעשיו, ולבדוק מה צריך לשיפור, להתחרט על מעשיו, ולקבל על עצמו לעתיד.

בחודש זה שופעים י"ג מידות של רחמים, שעוזרים לאדם לשנות מעשיו בפועל, אך, על האדם להתחיל לעשות את הצעד הראשון, ואז, יקבל הראה ממרומים ויצליח דרכו.

וזהו: "דרשו ה' בהימצאו, קראוהו בהיותו קרוב" קל לתקן מעשינו בחודש זה, ולזכות לשנה טובה ומבורכת, וע"י זה תתגלה מלכות ה' בעולם.

יהי רצון שנזכה לנצל ימים אלו לתשובה והתעוררות, שבוע טוב ומבורך לכל בית ישראל, כתיבה וחתימה טובה, אמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר