מחיזבאללה ועד עזה | סקירה

ראש אמ"ן מתריע: "קיים פוטנציאל לאירועים משמעותיים בחגים"

ראש אמ"ן, האלוף אהרן חליוה, אמר הבוקר כי הוא משוכנע "שלבנון הייתה חלק מהסכמי אברהם אילולא חיזבאללה" ומסר סקירה מקיפה על האיומים השונים על ישראל (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום וידאו: גו לייב | צילום תמונה: גלעד קוולרצ'יק)

ראש אמ"ן האלוף אהרן חליוה השתתף הבוקר (שלישי) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן ומסר סקירה מקיפה על האיומים על ישראל מחיזבאללה ואיראן ועד רצועת עזה, זאת במהלך שיחה אחד על אחד עם פרופ' בועז גנור, מנכ"ל המכון למדיניות נגד טרור (ICT).

בפתח השיחה התייחס ראש אמ"ן לאיום מצד חיזבאללה: "חיזבאללה הוא ארגון שחובש שלושה כובעים - מגן העדה השיעית, פרוקסי איראני הממומן ומתוחזק על ידיה, ו"מגן לבנון"- שלקח את העם הלבנוני בשבי. אני משוכנע שלבנון הייתה חלק מהסכמי אברהם אילולא חיזבאללה. בתוך ההתפתחות האזורית נסראללה מחשב את החישובים שלו, עם זיכרון עמוק למה שקרה במלחמת לבנון השנייה. נסראללה מאוד נחשב באיראן והנחת העבודה שלי ושל צה"ל שהוא לא פטרון אלא שותף לקבלת ההחלטות מול האיראנים. קיימת סבירות שבאירועים מסוימים חיזבאללה ונסראללה בראשו יצטרפו למעגל האלימות של איראן".

בנוגע לאיומים הספציפיים על אסדות הגז אמר חליוה כי "העלינו למקבלי ההחלטות את פוטנציאל ההסלמה בזירה הצפונית בהקשר הזה. אני מקווה בשביל נסראללה שהוא לא בהערכת חסר על תגובה ישראלית במידה ויחליט לעשות מהלך. אני מזכיר שהפלנו את הכטב"מים שנסראללה שיגר על האסדה ולא הייתה תגובה של חיזבאללה בעניין. העוצמה הישראלית גדולה מאוד ואני בטוח שבחיזבאללה מבינים את זה ולא רוצים לנסות אותנו. נסראללה הוא איש רציני ויודע על מה אני מדבר".

חליוה התייחס גם לאתגר של שכנותינו עם מחסור במשאבים והיכולת של ישראל כיתרון אסטרטגי: "העם בלבנון קם בבוקר, מדליק חשמל והחשמל לא דולק, ערך המטבע במצב גרוע מאוד, החיים שם מאוד לא פשוטים. מדינת לבנון כמו יתר המדינות שאיראן מממנת כמו עירק, תימן וסוריה נמצאת בתחתית בכל פרמטר עולמי של מדינות כושלות. הם נמצאים במצב שהם לא צריכים מסרים מהצד הישראלי. אסדת גז לבנונית היא אינטרס ישראלי וגם שיפור המצב הכלכלי של העם הלבנוני זה אינטרס ישראלי. גם תושבי לבנון מבינים מהי תוצאה של מלחמה. מלחמה היא מצע נוח להתפתחות רדיקלית וכדאי ששם נשקיע את המאמצים שלנו. ישראל היא מדינה נכסית שיש לה מים, טכנולוגיה ומזון בנוסף לעוצמה צבאית. מדינות ערב ערות לזה, וזה מה שגרם להסכמי אברהם. מעבר לאופן שבו אתה צריך להפעיל כוח אתה צריך לפנות זמן למחשבה אסטרטגית".

חליוה התייחס גם למצב בדרום והשקט הנוכחי בגזרת עזה: "אמרתי בפומבי בהיותי ראש אגף המבצעים בזמן מבצע שומר החומות, שאני צופה לאחר המבצע חמש שנים של שקט בזירה הדרומית. למרות מבצע עלות השחר אני עדיין עומד מאחורי האמירה הזאת. בעזה, לצד הפעלת הכוח של חמאס, אנחנו רואים כי התהליכים שמובילים מול ישראל ליצוב כלכלי ולהכנסת פועלים בעלי פוטנציאל להבאת שקט ארוך שנים. אנחנו לא בזירה יחידה מול חמאס. יש מולנו שחקנים נוספים כמו גא"פ שחמאס היה צריך לנקוט מולו בפעולות משמעותיות. אם חמאס הוא הריבון בעזה הוא היה צריך למנוע מהגא"פ את הפעולות האחרונות".

ראש אמ"ן התייחס גם להתפתחויות הרגישות בשטחים לקראת החגים: "תקופת החגים היא תמיד תקופה רגישה, אבל אני יכול להעריך כי קיים פוטנציאל לאירועים משמעותיים בחגים. בזירה הפלסטינית אנחנו צופים עכשיו לעתיד הארוך טווח, על היום שלאחר אבו מאזן ועל מאבקי הירושה שיחלו בעקבות כך. זה אינטרס פלסטיני להוריד את רמת הטרור בשטח ולייצב את המשילות של הרשות. אני גם לא רוצה לעצור עשרות פעילי טרור כל לילה ואנחנו צריכים לעשות את הפעולות הנכונות כדי לייצב את הרשות. זה אינטרס ישראלי בטחוני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר