פוטין הבטיח לסייע

מלחמה בקווקז? המתיחות בין אזרבייג'ן לארמניה עולה

עשרות שנים של מתיחות ושנים אחרי מלחמה עקובה מדם בין אזרבייג'ן לארמניה, היחסים בין המדינות מגיעות שוב לרתיחה, כשהשבוע נהרגו עשרות ארמנים | סקירה מרתקת (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
טנק ארמני, ארכיון (צילום: Shutterstock)

שתי מלחמות בעבר בין ארמניה לאזרבייג'ן (2020 ובשנות ה-90) לא עצרו את המתיחות בין שתי המדינות, והשבוע בארמניה דיווחו על 49 הרוגים כתוצאה ממתקפה של אזרבייג'ן.

לפני כשנתיים, בתיווכו של נשיא רוסיה פוטין הגיעה המלחמה בין המדינות לסופה, אך כאמור, בשבוע האחרון תקפו האזרים מובלעת הררית באזרבייג'ן שנשלטת על ידי בדלנים פרו ארמנים.

ראש ממשלת ארמניה שוחח עם נשיא רוסיה פוטין שהבטיח לפעול לרגיעה ונשיא צרפת מקרון הבטיח דברים דומים. בארמניה טענו כי אזרבייג'ן ביצעו "הפגזה אינטנסיבית באמצעות נשק חם וארטילריה כבדה נגד עמדות ארמניות".

במשרד ההגנה של אזרבייג'אן טענו מנגד כי מדובר בתגובה ל"מעשי חתרנות בקנה מידה גדול".

ברוסיה טענו בשעות האחרונות כי הצליחו להביא להפסקת אש בין שני הצדדים, ואמרו כי הם מצפים מכל הצדדים למלא את הפסקת האש.

מקור הסכסוך

לפני כמאה שנים, יצרה ברית המועצות שטח אוטונומי בשם נגורנו-קראבך באזרבייג'ן, זאת בשל העובדה כי האוכלוסייה מונה 95% אזרחים ממוצא ארמני.

בשלהי שנות ה-80 של המאה הקודמת, אחיזתם של הסובייטים החלה להתרופף, דבר שהוביל לנגורנו קראבך להכריז על מעבר ממדינת חסות של אזרבייג'ן הסובייטית למדינת חסות של ארמניה הסובייטית.

בשנת 1992, תשנ"ב, פרצה מלחמה עקבוה מדם בין הצדדים, זאת בין היתר בשל העובדה שבאותה השנה נפלה ברית המועצות באופן סופי.

מאז, באופן רשמי השטח נחשב לאוטונומיה אזרבייג'נית, אך למעשה המקום מנוהל כמדינה ארמנית לכל דבר, והממשלה המקומית מורדת תכופות באזרבייג'ן.

המלחמה ב-2020

בחסות מגיפת הקורונה, המלחמה שהתחדשה לא תפסה מספיק את תשומת הלב העולמית, אך מעל עשור וחצי אחרי סיום המלחמה שלווה בעימותים נקודתיים, שוב הוצתה מלחמה קשה שנמשכה חודש וחצי.

במהלך המלחמה זכתה אזרבייג'ן בסיוע טורקי נרחב, וארמניה נאלצה לוותר על כמה שטחים שהחזיקה בהם בשל המלחמה.

בעוד ברוסיה הביאו להפסקת אש, בינתיים, בטורקיה מאשימים את ארמניה ושר החוץ הטורקי צ'בושולו אמר כי הוא קורא לארמניה "לעצור מייד את הפרובוקציות שלהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר