כצאן ללא רועה

יְתוֹמִים הָיִינוּ וְאֵין אָב: גדולי ישראל שהסתלקו מעמנו בשנה החולפת

עולם התורה וההלכה נפרד בשנה החולפת ממספר מנהיגי ענק וגדולי תורה, אשר הותירו בהסתלקותם חלל עצום ותחושת יתמות כבדה | שימי שפר חוזר אל מנהיגי הדור שהסתלקו מעמנו (דיין האמת)

שימי שפר | כיכר השבת |
מרנן גדולי ישראל זצ"ל (צילום: שאטרסטוק, בעריש פילמר, חיים גולדברג, דוד כהן - פלאש 90)

עולם התורה וההלכה נפרד בשנה החולפת - שנת ה'תשפ"ב, ממספר מנהיגי ענק וגדולי תורה, אשר הותירו בהסתלקותם חלל עצום ותחושת יתמות כבדה, אשר ליוותה את כולנו בשנה האחרונה.

למגזין סיכום שנה המלא - הקליקו כאן

'כיכר השבת' חוזר אל גדולי ישראל ומנהיגי הדור שליוו את הציבור החרדי על כל פלגיו במשך עשרות שנים, והסתלקו מעמנו בשנה האחרונה תוך שהם מותירים חלל עצום.

מרן שר התורה זצוק"ל

את הרגעים הללו כולנו זוכרים. היה זה ביום שישי בעיצומו של שושן פורים בירושלים בשעת הצהריים. היו מי שעשו עדיין את דרכם לירושלים כדי לחגוג את שאריות החג הקצרצר, אחרים שכבר שהו בירושלים, היו בעיצומה של סעודת פורים חגיגית, אך לפתע הבשורה הקשה מבני ברק עצרה את הכול.

הדיווחים הגיעו תחילה על כך שמרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל התמוטט בביתו, מיד לאחר מכן יצאה הודעה דרמטית כי מבצעים "החייאה על מרן" אך כעבור דקות ארוכות הוכרז רשמית כי האיש שליווה את עם ישראל בגדולתו בתורה, בהנהגתו הקדושה ובברכותיו המופתיות, הסתלק לשמי מרום בהותירו דור יתום שכאב את האבידה הגדולה.

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (צילום: בעריש פילמר)

אט אט החלו המונים לזרום אל הבית ברחוב רשב"ם, כאשר תחילה היו מי שחשבו לקיים את מסע ההלוויה במוצאי שבת, אך בסופו של דבר הוחלט לערוך את ההלוויה ביום ראשון בבוקר.

המיטה הקדושה נשארה בבית ברחוב רשב"ם במשך כל השבת, וביום ראשון נהרו מאות אלפים לעיר בני ברק שנצבעה כולה בשחור בוהק ע"י רבים שראו בו כאבא של ממש, כפועל ישועות וכשר התורה.

וכך, הבית שהיה לתל תלפיות במשך עשרות בשנים, לעצה ותושיה, ברכה או שאלה בכל התורה כולה - התייתם ועמו כל בית ישראל, מכל העדות והחוגים שנהרו אל הבית, להתברך ולהתייעץ.

גאב"ד העדה החרדית

בתחילתו של חודש אב הסתלק גאב"ד העדה החרדית הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצ"ל, מנהיגה של העדה החרדית בירושלים, ואחת הדמויות הוותיקות בעולם התורה.

הגאב"ד אשר הנהיג את כלל קהילות העדה החרדית, הכוללות בתוכן חסידויות כמו תולדות אהרן, תוא"י, דושינסקיא, סאטמר, ועוד, החל את דרכו בהנהגה ובתפקיד חבר בבית הדין באנטוורפן שבבלגיה, שם הוא הפך לאחד מגדולי הרבנים והפוסקים, עד אשר הוא נקרא אל הדגל לתפקיד גאב"ד העיר ירושלים והעדה החרדית.

במשך כמעט עשרים שנה היה הגאב"ד שותף בהובלת העדה החרדית על שלל קהילותיה. הוא זה אשר הוביל את 'העדה' למאבקים נוקשים בנושאי שמירת השבת בעיר ירושלים, לצד התנגדות קשה לסלילת כבישים מחשש להימצאותם של קברים עתיקים.

גאב"ד העדה הגרי"ט וייס זצ"ל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בקרב בני העדה החרדית ראו בו כולם כמנהיגם, אשר דאג תמיד לכל אברך או בחור שהיה נכנס אליו ביחידות במעונו ברחוב גבעת משה ומתלונן עבורו על מצוקה אישית כלשהי.

בחורי הישיבות של העדה החרדית היו נוהגים לעלות למעונו ולסיים אצלו את הזמן, כאשר אחרים אף נהגו להגיע אליו ולהיבחן על החומר הנלמד, ואף בחג החנוכה ובחודש תשרי.

בחודשים שלפני הסתלקותו אושפז הגאב"ד מספר פעמים בבית החולים, עד אשר בחודש תמוז הוא אושפז שוב, ולאחר מספר שבועות הוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

במסע הלווייתו השתתפו עשרות אלפים שליוו את מיטתו מרחבת בנייני 'זופני' ברחוב שטראוס בירושלים, להר הזיתים שם הוא נטמן למנוחות.

בהסתלקותו הותיר אחריו הגאב"ד חלל ענק, בין היתר בשל העובדה כי כידוע לא מונה גאב"ד חדש שיעמוד בהנהגת העדה, זאת בשל המחלוקת בין הפלגים השונים אשר הובילו בסופו של דבר את חברי וועד הפועל שח העדה החרדית להכריע כי הגאב"ד הבא ימונה רק בשנה הבעל"ט.

ראש הישיבה חכם שלום כהן זצוק"ל

קצת יותר משבועיים ימים עברו מאז הסתלקותו של גאב"ד העדה החרדית, והמכה הקשה ניחתה שוב על עולם התורה וההלכה. ראש הישיבה, ונשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן זצוק"ל, השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה לאחר תקופה בה הוא היה מאושפז בבית החולים הדסה עין כרם, שם ניסו הרופאים להציל את חייו.

חכם שלום זצ"ל, ממקימי מוסדות התורה והחינוך של היהדות החרדית הספרדית, היה מתלמידיו הקרובים של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, אשר מונה לאחר הסתלקותו לממלא מקומו בנשיאות המועצת.

נשיא המועצת חכם שלום כהן זצ"ל (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

חכם שלום זצ"ל עמד בחייו בראשות ישיבת פורת יוסף, שם הוא זכה להעמיד תלמידים רבים שגדלו על ברכיו ועל דרכו הייחודית. בפי רבים כונה ראש הישיבה 'הכהן הגדול', זאת בשל מילתו האחרונה בכל דבר ונושא שבקדושה שהיה עולה על שולחנו מצידם של ראשי ישיבות, רבני קהילות, ואף פוליטיקאים, בעיקר נציגים מטעם רשימת ש"ס אותה הוא יסד והקים.

במסע הלווייתו השתתפו עשרות אלפי בני אדם, אשר ליוו אותו מרחבת ישיבת פורת יוסף, שם נשאו הספדים גדולי הרבנים, לבית העלמין סנהדריה שם הוא נטמן למנוחת עולמים, בכך היה זה מנהיג וגדול התורה השלישי במספר שהסתלק לעולם שכולו טוב בשנת תשפ"ב.

תהא נשמתם צרורה בצרור החיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר