מהפך פוליטי

יאיר לפיד בהכשר משה גפני // ישי כהן מסכם שנה

ספק אם גפני אכן ישתף פעולה עם לפיד, אך לפיד יכול להודות לו על תעודת ההכשר שקיבל ממנו בשנה האחרונה | ישי כהן על המהפך הפוליטי הגדול של שנת תשפ"ב (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בשנה האחרונה הסיעות החרדיות חזרו לימי האופוזיציה. נפרדו מספסלי הקואליציה וההשפעה. צפו בגזירות דת ומדינה של מתן כהנא, נפתלי בנט ואיווט ליברמן לצד הגזירות הכלכליות. בסייעתא דשמיא, רוב הגזירות לא יצאו אל הפועל, בעיקר בשל נפילת הממשלה שנה לאחר הקמתה.

למגזין סיכום שנה המלא - הקליקו כאן

אך רגע אחד תפס אותי השנה יותר מכל. במשך שנים היה יאיר לפיד 'מוקצה' אצל בכירי הסיעות החרדיות. רובם סירבו לנהל איתו שיח. בטח שלא לקיים פגישות ושלא נדבר על חגיגות משותפות.

רגע אחד שינה את השיח הציבורי, בטח במגזר החרדי, סביב יאיר לפיד. ביום שני, ח' באייר, אני מקבל שיחת טלפון מבכיר בכנסת. הוא מספר: "עוד חצי שעה יאיר מגיע לחדר של 'יהדות התורה', יש יום הולדת לגפני'. לא האמנתי, הרי לפיד מעולם לא ביקר בחדר הסיעה החרדית.

הדקות חלפו, החגיגה החלה. בזה אחר זה נכנסו בכירים מהקואליציה והאופוזיציה לברך את יו"ר 'דגל התורה'. ואז הגיע הרגע, מאבטחיו של לפיד נכנסו, סרקו את החדר ולפיד נכנס, התיישב לצד יעקב ליצמן ואף הוזמן לדבר ולברך את בעל השמחה. לראות ולא להאמין.

בחדר הסמוך ישב יו"ר ש"ס, אריה דרעי, עם חברי הכנסת שלו וקיבל דיווחים מהמתרחש מטרים ממנו. דרעי רתח. משך את ישיבת הסיעה למעלה משעה יותר מהמתכונן כדי שאף חבר כנסת מהסיעה לא ייקח חלק בחגיגה. דרעי תקף בחריפות את המהלך של גפני שמצידו בחר להצטלם שוב, עוד באותו היום, עם לפיד במסדרונות הכנסת.

זה הרגע שלמעשה שינה את השיח בשאלה מה יקרה אם יוצאים לבחירות ונתניהו לא משיג 61. גפני היה הראשון שקירר את אמבטיית הנאמנות לנתניהו. בגוש הימין זעמו עליו. דרעי התקשה להבין את מהלכיו ובין השניים פרץ עימות הנמשך עד עצם היום הזה.

מאז גפני נפגש שוב ושוב עם יאיר לפיד. קיים שיחה בה ברך אותו לרגל כניסתו לתפקיד ראש הממשלה, הזמין אותו לחתונת נכדתו אך אבטחת השב"כ מנעה מלפיד מלהגיע.

אומנם גפני נקרא למצודת זאב, ספג ביקורת קשה על התנהלותו, ולאחר חודשים של רמזים לשת"פ אפשרי עם לפיד - הוא חזר בו ומצהיר נאמנות לגוש בראשות נתניהו. אך לפיד יודע, מבחינתו אולי בצדק, שאם נתניהו לא ישיג 61 - יש על מה לדבר עם גפני.

יתרה מזאת, עד לאחרונה גפני הכחיש שניהל שיחות פוליטיות עם לפיד. אבל בימים האחרונים הוא חשף שאכן התנהלו שיחות פוליטיות ובמהלכן לפיד הציע להסכים לכל דרישה שהחרדים יבקשו.

ספק אם גפני אכן ישתף פעולה עם לפיד, אך לפיד יכול להודות לו על תעודת ההכשר שקיבל ממנו בשנה האחרונה.

חמשה חודשים אחרי אותו מפגש פומבי ראשון בין גפני ללפיד, היחסים בין דרעי לגפני נמצאים בשפל חסר תקדים. גפני מצידו ממשיך לשמור על קשר עם לפיד לצד הכחשה לכל שיתוף פעולה פוליטי אפשרי. רק בעוד 39 ימים, לאחר הבחירות, אם גוש הימין לא ישיג 61, נדע האם דבריו של גפני נאמנים והכל היה שיח בין פוליטיקאים במשכן ללא כל רצון לשיתוף פעולה אמיתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר