"הלבבות רעדו"

החייל שהגיע ישר מהקרב ל"אבינו מלכנו": ראש השנה תחת הפצצות באוקראינה

ההפתעה המרגשת שציפתה לשליח בז'פרוז'ה, החייל היהודי שהגיע היישר מזירת הקרב לתפילת אבינו מלכנו בבית הכנסת בניקולייב וסעודות החג בקריבוירוג • דיווח מתפילות ראש השנה באוקראינה (חדשות, בעולם)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הרב גוטליב נערך לחג בניקולייב (צילום: חב"ד אוקראינה)

אנחת רווחה הלילה בקהילות היהודיות באוקראינה, אחרי יומיים של חג מתוח בצל ההפצצות הבלתי פוסקות. "היו אומנם הפצצות כל לילה, אבל ברוך השם לא היו אצלנו נפגעים", סיפר שליח חב"ד בז'פרוז'ה הרב נחום ערעטרוי. "בחג עצמו", הוסיף לספר, "למרות הפחד והמצב בעיר, הגיעו לראשונה 350 יהודים לתקיעות. לא האמנתי למראה עיניי. מדובר במספר ממש לא טבעי. מרגישים באופן מוחשי איך הגיבוש הקהילתי והעובדה שאנחנו כאן משרה ביטחון על כלל יהודי הקהילה שהיו בהתעוררות גדולה במהלך החג".

בעיר ניקולייב, שם הרחובות כמעט וריקים מאדם בשל המצב, עבר החג בשלווה יחסית. "היה מאוד מרגש ומיוחד", מספר שליח חב"ד הרב שלום גוטליב, "מעל ומעבר למצופה".

הרב גוטליב שיתף בחוויות: "העיר ניקולייב שרוייה ואפופה באווירת מלחמה מההפגזות, והרחובות כמעט ריקים מעוברים ושבים. אנשים סגורים וספונים בבתיהם וכמעט ולא יוצאים החוצה. למרות זאת, ברוך השם הגיעו לתפילות ראש השנה והתקיעות למעלה מ-200 יהודים, מכל הגילאים. יכולנו רק לדמיין מספר כזה".

זהו ראש השנה הראשון בצל המלחמה והרב גוטליב מוסיף לספר על האווירה: "ההתרגשות של היהודים הייתה עצומה וקשה לתאר אותה במילים. היהודים פשוט 'נאחזו' אחד בשני ושפשפי את העיניים מהתרגשות שאכן עירנו ניקולייב, זוכה לקבל ולחגוג את השנה החדשה, למרות מתקפת ההפגזות וה׳בומים׳ שחווים מדי יום ביומו".

הכנות לחג בניקולייב
הערכה שיהודי ניקולייב קיבלו

רגע מרגש במיוחד התרחש במהלך החג. "לקראת התקיעות, הופיע בשערי בית הכנסת חייל יהודי שהגיע הישר מהקרב, מהחזית, לשמוע תקיעת שופר. החייל כובד לפתוח את ארון הקודש לתפילת וזעקת 'אבינו מלכנו'. עין לא נשארה יבשה, לראות חייל יהודי במדי מלחמה, עומד בחיל ורעדה ופותח את ארון הקודש. מפה כולם פורץ ו׳נשפך׳ הניגון ושיר אבינו מלכנו. זה היה מחזה שהרעיד את הלבבות, והיטיב להביע ולשקף את המצב הקשה בו שרויים היהודים ותושבי העיר".

הרב גוטליב סיפר עוד כי "בשעת התקיעות, קולות השופר עלו וגברו על קולות הסירנות והאזעקות שפילחו את האוויר חדשים לבקרים".

בעיר קריבוירוג בית הכנסת היה מלא. "הופתענו מכמות המתפללים", מספר רב העיר ושליח חב"ד הרב לירון אדרי, "גם בסעודות החג הציבוריות היו מלאות ממש".

הרב ערנטרוי והרב גוטליב, לצד עשרות רבני הקהילות ושלוחי חב"ד נערכו מבעוד מועד לחג, תוך קבלת סיוע מקיף מועד ההצלה של חב"ד באוקראינה. לקראת החג נרכשו אוהלים חדשים ונערכו בחצר בתי הכנסת סעודות גדולות ומרשימות. "רבני הקהילות נשארו על משמרתם ולא השאירו אף יהודי לבד בחג", סיפרו במערך החירום וההצלה של חב"ד במדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר