"רימוני עשן בהצלבה"

שוויון בנטל? הבעיות בגרסאות לפיד על הדרך לשירות צבאי בעיתון 'במחנה'

במסגרת כתבה העוסקת בשאלה כיצד הגיע יאיר לפיד לשירות בעיתון הצבאי למרות שלא עבר את המינויים, נחשפים טענות שונות בנוגע לסיפורים אודות הנסיבות שהובילו לכך. האם יאיר לפיד, הלוחם למען שוויון בנטל, השתמט משירות קרבי? (פוליטי)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תמיר מורג, הכתב המדיני של ישראל היום, מפרסם היום (שישי) במוסף 'ישראל השבוע' כתבה העוסקת בשירותו הצבאי של ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד. מה עשה לפני שהגיע לעיתון 'במחנה', וכיצד בכלל הגיע לשם - בלי לעבור את המיונים הנדרשים?

השר לשעבר יעקב ליצמן היה לועג על יאיר לפיד באופן קבוע ואומר: "אני שירתתי ב'המודיע', והוא שירת ב'במחנה'". התחקיר מעלה תהיות בנוגע לסיפור הגיוס של מי שדורש שוויון בנטל ומשתמש בכך כדי לפגוע בציבור החרדי.

לפיד עצמו העניק בעבר גירסאות סותרות בנוגע לסיבה שהעבירו אותו משירות קרבי לעיתון הצבאי. בין היתר טען כי סבל מאסתמה והסתיר זאת מהצבא, עד שחטף התקף בסיום הטירונות מה שהוביל לכך שהורידו לו פרופיל, ולכן עבר ל'במחנה'.

בספר שכתב על אביו, טומי לפיד, מגולל יאיר לפיד סיפור שונה לחלוטין, בו הוא ניצל בנס בלבנון, אחרי שנפגע משאיפת עשן בעת הנחתת מסוק, פונה לרמב"ם, ומשם הגיע הביתה והלך לישון.

בהמשך, כך מספר יאיר לפיד, הגיעו להודיע לאביו כי הוא מת, אחרי שמצאו את התיק האישי שלו על ג'יפ שעלה על מוקש, ושני חיילים שהיו עליו נהרגו. בהמשך התברר כי מדובר בטעות והוא בכלל חי.

אלו הגירסאות של לפיד, אך אלו לא מסתדרות - לפי תחקיר 'ישראל היום'. הפעיל החברתי איקי אלנר, לשעבר מנכ"ל תנועת "חוקה לישראל" וממייסדי "המכון למנהיגות העתיד", סיפר כי לפיד אכן התגייס איתו לנ"מ, אך מתאר הסבר אחר לסיבת עזיבתו את השירות הקרבי: "התקפי 'אני חייב לצאת מכאן' זכורים לי ולכל החבר'ה מהטירונות".

בנוגע לגירסה השנייה שלו, לא נמצאו חיילים הזוכרים כי לפיד שירת איתם באותה התקופה, וכך גם הסיפור המתואר עם התיק ששכח על ג'יפ שעלה על מוקש - לא התרחש מעולם.

היה אומנם סיפור על ג'יפ בו הרגו שני לוחמים באותה תקופה, אך הם מתו מאש הסורים - ולא עלו על מוקש. בנוסף, הנוסע השלישי מוכר, ושמו אינו יאיר לפיד.

בראיון לעיתון סטודנטים הרחיב לפיד את הסיפור שלו על שירותו בלבנון. "הייתי בחטיבת שריון במלחמת לבנון", הוא מספר, "ומישהו זרק עלי רימון עשן וחטפתי התקפת אסתמה, ואז הגשתי כתבת מבחן לבוחנים של 'במחנה' ונהייתי כתב צבאי, כך שבאופן רשמי זו תחילת הקריירה שלי".

בהמשך תיאר לפיד את אופן השלכת רימוני העשן: "בהנחתת מסוקים זורקים רימוני עשן בהצלבה ואז נוצר איקס של עשן, והמסוק נוחת באמצע. הזורק היה כנראה שחקן בייסבול מתוסכל, זרק את זה על כל המגרש - וזה הגיע עד אליי, אז לצערי זה לא היה משהו הרואי".

אך אל"מ (מיל') רונן איציק, מח"ט שריון לשעבר, שניסה לפנות לחברים ולמצוא הוכחה לטענת לפיד כי שירת בלבנון, מסביר מדוע הסיפור הזה לא התרחש במציאות.

הוא אומר ל'ישראל היום' כי "אין דבר כזה לזרוק 'רימוני עשן בהצלבה'. אלא אם כן לפיד ניחן בכוחות על־טבעיים שמאפשרים לו לשלוט ברוחות השמיים, התיאור שהוא מספק אינו אפשרי מאחר שהוא נוגד את חוקי הפיזיקה. כאשר זורקים שני רימונים אחד בקרבת השני, העשן שמפיקים שניהם נישא באותו כיוון ולא נוצר 'איקס של עשן והמסוק נוחת באמצע', זה פשוט לא ייתכן. בהנחתת מסוק זורקים רימון עשן בודד, שנועד לסמן לטייס את נקודת הנחיתה הסמוכה ואת כיוון הרוח".

עוד הוא אומר כי הסיפור שהגיעו לביתו של טומי לפיד להודיע על מותו של יאיר לפיד על בסיס תיק שמצאו, סותר את הנחיות צה"ל לגבי עדכון בני משפחה, וכי חיילים לא מגיעים לעדכן לבדם, אלא בליווי פסיכולוגים וכו'.

ד', ששירתה בתחילת שנות ה־80 בתפקיד מנהלה מרכזי במערכת "במחנה", סיפרה ל'ישראל היום' את הנסיבות שבהן "הונחת" לפיד בעיתון: "יום אחד קיבלתי טלפון מלשכת ראש אכ"א, האלוף משה נתיב. הפקידה של האלוף הודיעה לי שבתוך כשעה יגיע אלינו חייל חדש בשם יאיר לפיד, וכי עלינו לקלוט אותו ככתב במערכת. כשתהיתי על פשר הפנייה החריגה, שלא תאמה את האופן שבו הגיעו כתבים ליחידה לאחר הליך מיון מסודר, היא השיבה לי: 'אל תשאלו שאלות, פשוט תקלטו אותו. תמצאו לו משהו לעשות ואל תיגעו בו'. התשובה שלה לא סיפקה אותי ומחיתי על כך שהחייל, שכלל לא ביקשנו שיגיע אלינו, יתפוס לנו תקן. על כך נעניתי: 'אל תדאגו בקשר לזה - הוא לא ייספר במצבת התקנים שלכם'. רק לאחר שהגיע ליחידה התברר לי כי מדובר בבנו של מנכ"ל רשות השידור, טומי לפיד".

בלשכת ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד לא התייחסו בענייניות לשאלות ששיגר אליהם תמיר מורג מ'ישראל היום', והגיבו רק כי "ראש הממשלה לפיד שירת שלוש שנים בצה"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר