לזכר התינוק שנרצח

40 שנה אחרי הפיגוע הקשה: ספר תורה הוכנס לבית הכנסת

סגירת מעגל מרגשת: 40 שנה אחרי הפיגוע הרצחני בליבה של הקהילה היהודית העתיקה, נערך בערב החג, הכנסת ספר תורה לזכר התינוק שנרצח בפיגוע (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הכנסת ספר תורה (צילום: הקהילה היהודית ברומא וחברת I SAY)

ארבעים שנה לאחר הפיגוע הרצחני שהתרחש בחג שמיני עצרת - ערב שמחת תורה, בפתח בית הכנסת הגדול ברומא קיימה הקהילה היהודית אירוע מרגש במיוחד בהכנסת ספר תורה להיכל הקודש בבית הכנסת הגדול מהמפוארים ביותר באירופה.

ספר התורה המפואר נתרם על ידי תלמידי בית הספר היהודי לזכרו ולעילוי נשמתו של הפעוט בן השנתיים מיכאל סטפאנו גאי טאשי הי"ד, שנרצח על ידי המחבלים שעה שיצא מבית הכנסת בשמחת תורה שחל אז בשבת.

בפיגוע הדמים שבו נפצעו קשה 37 מהמתפללים השתתפו חמישה מחבלים של אש"ף שהשליכו רימוני יד לעבר קהל המתפללים שיצא מבית הכנסת. בית הכנסת היה עמוס בילדים שבאו לעלייה לתורה ולקבל, כמנהג המקום, את ברכת הרב לילדי הקהילה.

מאות מאנשי הקהילה ותלמידי בית הספר שתרמו את ספר התורה, האם השכולה ובנה השני שנפצע קשה בפיגוע, נשיא איטליה סרג׳יו מטארלה, ראש עיריית רומא גוולטיירי, שגריר ישראל אלון בר ונשיא מחוז לאציו זינגרטי, בראשות רבה של רומא סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סייני, מחו דמעה וקהל המתפללים פיזז וריקד לכבודה של תורה בשירת 'ושמחת בחגך'.

הרחבה שלפני בית הכנסת הגדול שבו ארע הפיגוע הקטלני הייתה מלאה באנשי הקהילה העתיקה. הרב די סייני נשא את ספר התורה כשהוא עטוף בטלית כמנהג המקום, שנכתב בהידור רב עטוי בפרוכת מפוארת מקטיפת תכלת מלכותי ועיטורי זהב ובראשו כתר הכסף המפואר אל היכל הקודש. "לזכרון נפש הילד הנעים מיכאל סטפאנו גאי טאשי שנהרג על קידוש השם – נדבת תלמידי בית הספר היהודי ברומא" – נרקמו אותיות הזהב על הספר.

הרב די סייני אמר בנאומו המרגש: "הלב של כל בית כנסת, הוא ארון הקודש שבו מונחים ספרי התורה. ספר התורה אותו אנו שומרים מכל משמר ומקשטים אותו בבדים ומתכות יקרות, כסף וזהב, נכתב על ידי סופר מומחה על קלף ואנו שומרים ומטפלים בו במסירות באהבה ובנחישות, כי התורה הקדושה היא תמצית ההיסטוריה שלנו, מרכז חיינו ואמונתנו".

הרב די סייני בנאום מרגש

"עם הזמן הקלף נשחק והכתב דוהה ועלינו להביא ספרים חדשים. אך האותיות והתוכן הן לנצח ישראל. וכל הזמן מתחדש כשאנו לומדים ומקיימים את מצוות התורה. נכון שהתורה היא עתיקה, אבל היא גם תמיד חדשה, חיונית ועדכנית, לנצח נצחים". בטקס נשאה דברים מרגשים נשיאת הקהילה היהודית ברומא גב' רות דורגלו.

יצוין, כי מבנה בית הכנסת הגדול ברומא בן מאה ושמונה עשרה שנים, אחד המרהיבים בבתי הכנסת בעולם, בנוי בסגנון מיוחד מאוד על גדות נהר הטיבר ובולט בשל כך למרחקים. כיפתו המרובעת של המבנה היא היחידה ברומא, והיא נצפית מכל חלקי העיר. כיפה זו הייתה עשויה מאלומיניום והאירה באור השמש למרחקים. בימי מלחמת העולם השנייה הוסרה עטיפת האלומיניום בשל סכנת הפיצוצים והצורך במתכת.

האולם הראשי של בית הכנסת המרהיב ביופיו מתנשא ברב הדר לעשרות מטרים ומשמש לתפילה על פי מנהג יהודי איטליה המיוחסים לימי הבית הראשון . בקומת המרתף מצוי בית כנסת נוסף בו נערכות תפילות בנוסח הספרדים. במבנה מצויים משרדי הקהילה לשכת הרב הראשי וכן המוזיאון היהודי של רומא המכיל ממצאים עתיקים ומרשימים ביותר.

לפני שלוש שנים השקיעה חברת החשמל העירונית ציבורית ACEA ובמחווה מיוחדת לקהילה היהודית במאמץ טכנולוגי ייחודי הרימה פרויקט מרשים להאיר את כיפת בית הכנסת הגדול במיוחד ואת המבנה המפואר בכלל ברומא באור יקרות.

מאז הפיגוע בשמחת תורה, הציבו שירותי הביטחון והמשטרה הצבאית אבטחה קבועה במהלך כל היממה והמבקרים עוברים בדיקה ביטחונית בכניסה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר