בואו ללמוד איך לדבר

עובדים בקלפי? עשרה כללי חובה לתקשורת מקרבת

אם גם אתם פעילים ביום הבחירות בקלפי, כעובדים או כמשקיפים, זה הזמן שלכם ללמוד איך לדבר עם הפעילים והעובדים השונים, שלראשונה פוגשים באחיהם החרדי | הרב אלי לינקר מעניק מניסיונו שורת עצות זהב, טיפים וכללי תקשורת מקרבת שיעצימו את השהות המשותפת בקלפי (חרדים)

הרב אלי לינקר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פעיל מפלגה יקר,

ביום פתיחת הקלפיות נפתחת בפניך הזדמנות נדירה לפגוש בסביבת הקלפי באחיך המרוחקים, לקדש שם שמים ולקרב לבבות - או חלילה ההיפך...

המאמר התמציתי הזה, נועד לסייע ולהעניק לך כמה טיפים ותובנות חשובות. כדאי לך לקרוא אותם במהירות ולהפנימם לקראת המפגש ובכלל לחיים... על אף קוצר היריעה שלא מאפשר הרחבה והסברים.

כללים בסיסיים בתקשורת מקרבת:

א.

הקדם לשיחה הצפויה להתפתח עם שכנך לקלפי, פניה ידידותית: הצג עצמך ושאל לשמו, עיסוקו וגלה בו התעניינות. נסה שלא לשכוח אח''כ איך קוראים לו...
שים לב: לפעילים חילוניים רבים תהא זו התרשמות ראשונה מחרדי אמיתי, חי ולא בתוך מסך... ואין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשון...

ב.

הקדש רגע מחשבה לעובדות הבאות:
ל'רעך כמוך' יש את אותה הנשמה! וכנראה שהוא אדם טוב שלא זכה לחינוך יהודי מלא ולכן הוא מאמין בכל ליבו במוסר וערכים - אבל על פי הרקע ממנו הוא בא.
כבד אותו ואת אמונותיו וכך יכבד אותך ואת אמונותיך ואולי כך גם יקבל את דבריך.

ג.

ע"פ מחקרים מדעיים, מה שישאר בזכרונו הוא בעיקר ההתרשמות מאישיותך ומהיחס כלפיו. הרעיונות הפילוסופיים, הטענות והנתונים ישכחו מהר. על כן תשקיע בהקשבה ובנעימות ולא בהרצאות ארוכות ובוויכוחים.

ד.

אחרי הפנמת הכלל הקודם... רצוי לבוא עם רעיון קצרצר או סיפור יהודי מעורר מחשבה/השראה, כדי לעורר ענין והערכה בך ובדבריך. הכן "וורט" נחמד שיבטא ערכים שגם הוא יסכים איתם וישתלב בענייני דיומא.

ה.

כמו באומנויות הלחימה, עדיף לזרום עם התנועה של היריב במקום להתנגש בה:
אל תאמר: לא נכון / אתה טועה / לא הבנת / מה פתאום? שטויות
אמור: אתה צודק - אבל.../ מבחינתך אמנם כך נראית התמונה אצלינו החרדים ואני במקומך הייתי חושב כמוך / הנך אומר דברים הגיוניים לגמרי אך הרשה לי לחדש לך זווית לא מוכרת...
תגובה המתחילה בהסכמה עם הזולת תגרום לו "להרגיע" והוא יתחיל להקשיב עם הלב ולא רק עם האוזן.

ו.

ישנן נקודות זכות אצל כל אדם ומגזר. כדאי מאוד לבטא אותן בשיחה ובפרט בתחילת מענה לטענה, וכך להרויח את החיוביות המנשבת בחזרה:
"אני מתפעל ממסירות נפשם של אחיי החילוניים למען ההגנה על עמם ישראל" / ''אין ספק שמי שהקריב את חייו במערכות ישראל נמצא במקום הגבוה בגן עדן'' / ''יש לנו מה ללמוד מכם בכל הקשור לשוויון בין ספרדים לאשכנזים''.

ז.

מפילפוליטיקה לא יצא כלום.
עדיף לברר יחד מנין הוא יודע מה באמת קורה בעולם החרדי ומהי היהדות? (מהתקשורת המגמתית וממערכת החינוך המגמתית לא פחות?). ומאיפה הוא יודע מה מוסרי וחכם ונכון לעם ישראל? (מעיתונאים, פוליטיקאים וגנרלים שכל מערכת בחירות מחליפים ערכים כמו בגדים או מפילוסופים והוגים המושפעים ומשוחדים מעשרות גורמים?).
כיהודים יש לנו את הזכות והחובה לברר מה האמת של החיים והזכות להסתמך על גדולי תורה וצדיקים ועל תורה אלוקית הניתנת להוכחה באמצעות כלים הסטוריים, מדעיים ולוגיים.

ח.

ברור שאינך בקי בכל נושא ובישיבה נלמדים תחומים אחרים. הפנה את חברך לסמינרים ליהדות, אתרים ורבנים שאפשר לקבל מהם תשובות ומידע אמין ומרתק.
אם הוא רציני הוא מוזמן לברר ולהמשיך את הדיאלוג.

ט.

קשר ידידותי הנמשך מעבר למפגש הראשון יחשב כהצלחה.
זכור, לפעמים ל'נצח' את ה'קרב' - זה בעצם להפסיד את המערכה.

י.

להפוך חיים של אדם בשיחה אחת? כמעט ואין חיה כזאת.
אך קידוש ה' וקירוב אמיתי ומשמעותי - זה יהיה הרווח הגדול שתוציאו מהיום הארוך הזה!

בהצלחה ויהי נועם ה' עליכם!

  • הכותב משמש כיו"ר עמותת הקירוב ''אל''יי''
    (לתגובות וסיוע בהסברה ובכל יוזמה טובה: eli.linker@gmaii.com)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר