החבר שהופך לאויב

גינה את היחס של אובמה לנתניהו ועשוי לעצור את טראמפ - ולהפוך לנשיא ארה"ב

תוצאות בחירות האמצע בארה"ב, שהפתיעו את כולם - עשויות לגרום לשינוי משמעותי בבחרות לנשיאות ארה"ב 2024; הכירו את רון דה-סנטיס, מושל מדינת פלורידה, רפובליקני שיצא ברווח מהבחירות הללו ועשוי להדיח את דונלד טראמפ מהתמודדות | פרופיל (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

"הפסדנו פחות מושבים מאשר בכהונה של כל נשיא דמוקרטי אחר ב-40 השנים האחרונות", כך סיכם בפשטות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את מערכת בחירות האמצע שנערכו השבוע.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

בכתבה הזו לא באנו לדבר על בחירות האמצע, אלא אולי על אחת התוצאות שעשויות להביא לשינוי משמעותי בבחירות לנשיאות בשנת 2024. נכון, בבחירות הללו ביידן דימם מושבים לטובת הרפובליקנים, בעיקר בבית הנבחרים - אך ההפסד הוא הרבה פחות מוחץ משחשבו.

מסורת זו מסורת. לאורך השנים, כמעט תמיד, מפלגת השלטון בארה"ב מאבדת את הרוב בבחירות האמצע - והפעם היה דיי ברור כי הרפובליקנים יובילו ב-30-40 מושבים בבית הנבחרים. אלא שהתוצאות הפתיעו את כולם, והפער קטן בהרבה ועשוי שלא לחצות את ה-6-7 מושבים. רוב גדול של מועמדי המפלגה הרפובליקנית שהפסידו בניגוד לכל הסיכויים הם אנשי שלומו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, דבר שעשוי לגרום להפניית אצבע מאשימה לעברו שאולי תעלה לו במחיר שלא יוכל להתמודד שוב ב-2024.

אבל לכל אדם יש תחליף, ונראה כי אם יש רפובליקני אחד שיצא ברווח מהבחירות הללו הוא רון דה-סנטיס, מושל מדינת פלורידה שנבחר לכהונה נוספת.

דה-סנטיס היה אולי אחד השותפים הבכירים במפלגה הרפובליקנית של הנשיא הקודם טראמפ, אבל בחודשים האחרונים, דה סנטיס תמך במועמדים אחרים בפריימריז של המפלגה מאלו שתמך בהם טראמפ, ומיום ליום היחסים בין השניים מתקררים. אז מי הוא האיש שעשוי להתמודד נגד טראמפ בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ואולי להגיע בהמשך לבית הלבן?

טראמפ ב"גרסה משופרת"

דה סנטיס יחסית חדש בנוף הפוליטי בארצות הברית, והגיח לפני כעשור כשנבחר לראשונה לבית הנבחרים, ותוך שש שנים בלבד - מצא את עצמו משודרג לתפקיד מושל פלורידה, זאת אחרי שנכשל כשניסה להשתדרג לתפקיד סנאטור.

אם דה סנטיס בן ה-44 אכן יתמודד ב-2024, ייתכן ויפיח רוח צעירה ויהפוך את המירוצים האחרונים עם דמויות כמו ביידן, טראמפ וקלינטון לבית אבות.

(צילום: הבית הלבן)

למרות האידאולוגיה השמרנית חסרת הפשרות, דה סנטיס, בניגוד להתנהלות נאמניו של טראמפ, אירח את הנשיא ביידן ואפילו פרגן בחיבוק חם. רבים וטובים אוהבים להגדיר אותו כ"טראמפ בגרסה משופרת" או "טראמפ בגרסה בוגרת" ואפילו "טראמפ, גרסה 2.0".

עוד לפני שצלל אל המים הפוליטיים, דה סנטיס שירת כקצין בצי האמריקני בזרוע המשפטית, זאת תוך כדי לימודי המשפטים שלו באוניברסיטת הווארד.

פוליטיקאי ואוהד ישראל

לאחר סיום שירותו הצבאי הפך לעובד במשרד התובע הפדרלי - ומשם, קפץ היישר אל מעמקי המים הפוליטיים כשהוא מנהל קמפיין ימני לחומרה.

תקופת הקמפיין הייתה בימי הנשיא ברק אובמה, אז האשים דה סנטיס הרפובליקני את ממשל אובמה הדמוקרטי ואת צעדיו ה"מתערבים" והבטיח להפריע ככל הניתן לממשל לפעול כפי שירצה. "המשימה העיקרית - לעצור את ברק אובמה", הבטיח.

לאורך השנים הציב קו בלתי מתפשר בתמיכה במדינת ישראל. כך למשל היה מהתומכים הבולטים בהעברת השגרירות לירושלים, ההכרה ברמת הגולן ובפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין.

טען שממשל אובמה מפלה את ממשל נתניהו | דה סנטיס ונתניהו (צילום: משרד מושל פלורידה)

בנוסף, האשים את ממשל אובמה ב"אפליה" כלפי הממשל הישראלי וטען כי אובמה מתייחס בתיעדוף לממשלים רודניים כמו של נשיא קובה, וכן למשמרות המהפכה באיראן על פני ממשל נתניהו.

בנוסף, לאחר הודעת חברת 'Airbnb' כי לא תאפשר פרסום דירות ב"שטחים הכבושים", הורה לכלל עובדיו להחרים את החברה.

מושל

לאחר שנבחר בשנת 2019, הושבע לתפקיד כמקובל בשנת 2020 ונכנס היישר אל קלחת מגפת הקורונה, בעקבותיה הטיל מגבלות, אך היה לאחד הראשונים בארה"ב שהסיר אותן. הדבר בנה את דה סנטיס שהצליח בצל המגיפה להשאיר את פלורידה על הגל.

למרות האהדה, דה סנטיס ממשיך לבקר בחריפות את ממשל ביידן. כך למשל אמר בריאיון על הנשיא ביידן: "הניגוד בין נשיא כמעט סנילי, שצוות העיתונות שלו צריך 'לנקות' את דבריו אחרי כל פעם שהוא פותח את הפה שלו, לבין מישהו כמוני שנמצא שם בחוץ ומדבר בצורה מאוד ישירה - אני אומר דברים שאני מתכוון אליהם".

יוציא את טראמפ מהמירוץ?

עדיין לא הייתה כל הכרזה רשמית מצדו של דה סנטיס לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024, אך ייתכן והמושל הפופולרי שרק השבוע ניצח את המתחרה בפער גדול, יחליט להתמודד בפריימריז ואולי ידיח את טראמפ ויתמודד מול המועמד הדמוקרטי.

החבר שהפך אויב? טראמפ ודה סנטיס (צילום: הבית הלבן)

השבוע הסקרים הראו כי בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקנית, דה סנטיס זוכה לתמיכה גדולה יותר מזו של טראמפ, וככל שהימים עוברים, נראה כי היחסים בינו לבין השותף טראמפ - הולכים ומתדרדרים.

אז דה סנטיס ינצח את טראמפ? ואם כן, טראמפ יכיר בתוצאות או יבצע ירי בנגמ"ש? ימים יגידו...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר