היסטוריה ואקטואליה

נהג ה'וואן' הברסלבי שחולץ בידי החב"דניק משחזר: "נס של ממש"

סהר דריהם, נהג הוואן של ה'נחמנים', חסיד ברסלב תושב העיר בית שמש, משחזר בשיחה עם ישראל שפירא את החילוץ בידי החב"דניק (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
סהר דריהם הנהג ווואן ה'נחמנים' שלו סמוך לציון ריש לקיש (צילום: באדיבות המצלם)

פרק ל"ג: הסרטון המדהים והמרתק שפורסם פה אמש, בו נראה וואן 'נחמנים' תקוע אי שם בשטח הררי קשה, וג'יפ שטח אימתני, עליו דגלי משיח גורר אותו - עורר הדים רבים.

הפרקים האחרונים >>

אמש שוחחנו עם נהג הג'יפ משיח וספי עינב, והיום נארח את סהר דריהם נהג הוואן של ה'נחמנים', חסיד ברסלב תושב העיר בית שמש, לשיחה מרתקת.

סהר דריהם נהג הוואן ה'נחמנים' על ציון ריש לקיש (באדיבות המצלם)

סהר דריהם: "אנחנו מטיילים בכל שנה בחגים, אני, אשתי ושלושת ילדיי שיחיו. כמובן שחלק נכבד מהטיול מוקדש לרוחניות, כמו שלימד אותנו רבנו נחמן בן פייגא, שיש התעוררות גדולה בקברי הצדיקים, ועל ידי השתטחות בקברי צדיקים זוכים באמונה.

"לכן הרבה ברלסבים מִשְׁתַּטְּחִים על הקברים פשוטו כמשמעו, ויש הרבה קברי צדיקים, וכולם קדושים, אבל קברו של רבי נחמן עולה על כולם. ויש שסבורים שמקום גניזת הצדיק עצמו היא ממש בית מקדש מעט, כעין אבן השתיה וקודש הקדשים ממש, ולזה לא זוכה כל קבר, ולכן אנחנו משתדלים להתפלל בכל הקברים, כדי להגיע לדרגת הקדושה הזו. וכך בחג פסח לפני שנתיים נסענו עם הוואן לצפון, ובכל ימי חול המועד, התגלגלנו מצדיק לצדיק, ובאמצע כמובן טבלנו במעיינות טהרה כדי להרבות הקדושה.

"תמיד אני מחפש קברים שלא הייתי בהם, ושמעתי על קבר ריש לקיש שנמצא ליד 'חורבת קציון' אי שם בפניה ממחלף אליפלט. קשה להסביר כיצד מגיעים למקום, ואל תסמכו על ה'ווייז' כשאתם רוצים לנסוע לשם. במקום נטמן בנוסף לריש לקיש גם ר' יוחנן מקציון הנזכר בתלמוד ירושלמי.

ציון ר' שמעון בן לקיש (באדיבות המצלם)

"תמיד שמעתי על המקום שכמעט נדיר להגיע לשם, כי התחבורה למקום מאד קשה. אבל כיון שמדובר על מקום יפה ומדהים עם נוף מטריף, ונתונים אלו לדעתי מגבירים את הקדושה, כי הביקור במקום מעורר השראה, ונותן תשוקה לארצנו הקדושה, וכפי שכתב רשב"י בזוהר הקדוש "אִתְדַּבְּקוּת רוּחָא בְּרוּחָא" עם נשמות האמוראים הקדושים שטמונים במקום.

"בררתי בפורומים ברשת, וכמעט שלא נכתב דבר על המקום, אבל בס"ד הצלחתי להבין כיצד להגיע לשם. כך בסוף חג הפסח אחרי ששבוע שלם אנחנו נוסעים מצדיק לצדיק, התחלנו לנסוע בשעות אחר הצהריים לריש לקיש, ולאט לאט אני מבין שהכביש פחות כביש, אלא שביל עיזים. לא התייאשתי, שכן אם ריש לקיש הזמין אותנו אליו – בוודאי שנגיע. הדרך לקחה שלוש שעות במקום ארבעים דקות כפי שתוכנן, אבל בסוף הגענו לריש לקיש, ובדמעות השתטחנו על המצבה.

וואן ה'נחמנים' של סהר דריהם סמוך לציון ריש לקיש (צילום: באדיבות המצלם)

"אחרי תפילות במקום, מעט לפני השקיעה, התחלנו לנסוע חזור, ואז התחילה הבעיה, ובאמצע שביל עיזים, הטנדר הארוך התחפר, ללא יכולת תזוזה.

"ניסיתי למשוך אותו, אולם לא הצלחתי, ובלית ברירה התקשרתי למשטרה. רק אני מחייג, ואני רואה מול העיניים את הג'יפ החב"דניק, ומדובר בנס של ממש. א. כי חב"דניקים לא הולכים לקברי צדיקים (וגם לא למעיינות) כמו חסידי ברסלב. ב. נס שמישהו בכלל מבקר במקום הנידח הזה.

"כמו שרואים בסרטון, המשיחיסיט משך את הנ נח, וכל השאר היסטוריה...".

הג'יפ החב"די מושך את הטנדר הברסלבי (צילום: באדיבות וספי עינב גליל תיירות)

מה אתה אומר לגבי המפגש הסִימְבּוֹלִי של החבדניק המשיחיסט, שעזר לברסלבר הנ נח, שאת האמת שניהם לא המיינסטרים בחסידיות חב"ד וברסלב, ובאופן כללי בציבור החרדי?

סהר דריהם בוחר לענות לנו במשל מאת רבי נחמן, ומזה הוא מקווה שנקבל תשובה: "פַּעַם אַחַת נָסַע סוֹחֵר גָּדוֹל עִם יַיִן טוֹב הוּנְגַרִי. פַּעַם אַחַת אָמַר הַמְשָׁרֵת וְהַבַּעַל עֲגָלָה לְהַבַּעַל הַבַּיִת הֲלא אָנוּ נוֹסְעִים בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה עִם הַיַּיִן הַזֶּה וְאָנוּ סוֹבְלִים הַצַּעַר כָּל כָּךְ תְּנוּ לָנוּ לִטְעם מְעַט. וְנָתַן לָהֶם לִטְעם מִזֶּה הַיַּיִן הַטּוֹב.

ל"ְאַחַר יָמִים נִתְגַּלְגֵּל שֶׁזֶּה הַמְשָׁרֵת נִתְוַעֵד יַחַד עִם שׁוֹתֵי יַיִן בְּעִיר קְטַנָּה וְשָׁתוּ יַיִן וְשִׁבְּחוּ אוֹתוֹ מְאד וְאָמְרוּ שֶׁהוּא יַיִן הוּנְגַרִי. אָמַר הַמְשָׁרֵת הַנַּ"ל תְּנוּ לִי לִטְעם וְנָתְנוּ לוֹ. וְאָמַר אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁאֵין זֶה יַיִן טוֹב הוּנְגַרִי כְּלָל וְגָעֲרוּ בּוֹ וְדָחֲפוּ אוֹתוֹ. וְהוּא אָמַר הֲלא אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁאֵין זֶה יַיִן הוּנְגַרִי כְּלָל כִּי הֲלא אֲנִי הָיִיתִי אֵצֶל סוֹחֵר גָּדוֹל כָּזֶה וְכוּ' וְהֵם לא הִשְׁגִּיחוּ עָלָיו. וְאָמַר, אֲבָל לֶעָתִיד כְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ אָז יֵדְעוּ כְּשֶׁיִּתְּנוּ יַיִן הַמְשֻׁמָּר אֲזַי לַאֲחֵרִים יוּכְלוּ לְהַטְעוֹת וְיִתְּנוּ לָהֶם יַיִן וָואלִיחְשֶׁין סְטְרָאוִויצְטֶיר וְיאמְרוּ לָהֶם שֶׁהוּא יַיִן הַטּוֹב הַמְשֻׁמָּר אֲבָל לְאַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ לא יוּכְלוּ לְהַטְעוֹת כִּי אֲנַחְנוּ טָעַמְנוּ הַיַּיִן הַטּוֹב וְכוּ".

תודה רבה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר