טור דעה

כשר ונכון - ההזדמנות הגדולה של ה"כשרות" בישראל

אל תסתפקו בביטול רפורמת מתן כהנא ובחזרה לאחור, אל המציאות שהובילה ואפשרה את הרס הכשרות. יש כיום בידכם את היכולת לחדש את פניה של מערכת הכשרות במדינת ישראל (דעה)

אבי סוקניק | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נושא ה"כשרות" במדינת ישראל משפיע על כל יהודי שומר מסורת וכשרות, ממטולה ועד אילת, ספרדי ואשכנזי. כולם אוכלים, וכולם רוצים כשר.

המצב הנוכחי של מערכת הכשרות בישראל הינו בכי רע. נסו לפתוח בשיחה על כשרות ומשגיחי כשרות עם אדם ברחוב, ממסורתי ועד חרדי. זה מה שתשמעו בגדול - "עזוב, הכל כסף", "המשגיח בכלל לא מגיע", "הרבנות מונופול", "הרבנות והמשגיחים גנבים".

רוצים לשמוע יותר? שאלו את משגיחי הכשרות כיצד מתייחסים אליהם בעלי העסקים, ויותר גרוע - כיצד מתייחסים אליהם אנשי המועצות הדתיות ורבנים מכובדים.

בין אם הדברים אותם תשמעו נכונים במלואם או לא - התמונה המצטיירת ברורה. מערכת הכשרות במדינת ישראל סובלת מבעיות שורשיות רבות, לעיתים מרקבון ושחיתות קשים, ומאויבים שפוגעים בה בכל יום - אויבים מבפנים ומבחוץ. אויבים בעלי כיפות שחורות וססגוניות וגם כאלו גלויי ראש

ממשלת ישראל היוצאת, זיהתה את ההזדמנות ואת הלך הרוח הציבורי המואס במצב הקיים בתחום הכשרות במדינת ישראל והעבירה את "רפורמת הכשרות" מבית מתן כהנא. רפורמה אשר תהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של הכשרות במדינת ישראל. רפורמה שתקבור סופית את היכולת לשמור על כשרות בסיסית ברחבי מדינת ישראל.

"רפורמת כשרות" זו לא הגיעה בחלל ריק, ה"רפורמה" עברה בראש ובראשונה, במהירות, ומתוך תמיכה ציבורית רחבה בכנסת ובציבור כתוצאה מעשרות שנים שבהם פשה רקבון פוליטי במסדרונות הרלוונטיים, שבהם "כשרות" היתה פיקציה בלבד במקומות רבים ברחבי הארץ, שחיתות של ממש בכל שידרת ההשגחה, והפיקוח, ואף למעלה מכך.

כל זה מתווסף לבעיות המקצועיות שלא טופלו עד היום כגון - אי אחידות בדרישות ונהלי כשרות המשתנות מעיר לעיר, בעיית תשלום שכר המשגיח על ידי המעסיק עצמו, משגיחים חסרי ניסיון והסמכה, ומערכת אכיפה חסרת תקנים וחלשה. וזהו קצה הקרחון.

כל אלו יצרו את האקלים המתאים לנסיון קבורת החמור של הכשרות בישראל, המכונה בשם "רפורמת הכשרות".

כעת, לאור תוצאות הבחירות נקרתה הזדמנות פז לפני דורשי טובתה של ה"כשרות" במדינת ישראל.

הלך הרוח הציבורי בשל ומכיר בצורך לבצע שינויים ותיקונים במערכת הכשרות הבסיסית בישראל, ושינוי לטובה יתקבל בתמיכה ציבורית רחבה ואיתנה.

במערכת הפוליטית ישנו כעת רוב מוצק וברור לטובת ביטול "רפורמת הכשרות" ההרסנית של מתן כהנא, ולביצוע התיקונים הנדרשים.

ואולם, ביטול רפורמת הכשרות והחזרת המצב לקדמותו יהיו אסון של ממש. החזרה למצב שבו כשרות מהווה שם נרדף למינויים, שבו משגיח כשרות הוא כינוי גנאי מזלזל, חזרה למצב שבו התקלות וההפקרות בשטח שוב תזקופנה את ראשן המכוער תהיה טעות ותיצור מציאות בלתי הפיכה שבה ייסתם הגולל על מערכת הכשרות הבסיסית במדינת ישראל, ותאבד שארית הכבוד והאמון הנרחשים לה עדיין במדינת ישראל.

בימים ושעות אלו, אנו פונים אל נבחרי הציבור נציגי המפלגות הדתיות והחרדיות ואומרים - אל נא אחי תרעו, אל תסתפקו בביטול רפורמת מתן כהנא ובחזרה לאחור, אל המציאות שהובילה ואפשרה את הרס הכשרות. יש כיום בידכם את היכולת והאחריות לפעול כעת ולחדש את פניה של מערכת הכשרות במדינת ישראל, להשיב את אמון הציבור בה, ולהחזיר עטרה ליושנה.

בימים ובשעות אלו, זה הזמן לחשוב נכון, לחשוב כשר, ולעשות את הדבר הנכון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר